Publication: สัทธรรมอันตรธาน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
12
Issue
2
Edition
Start Page
176
End Page
213
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สัทธรรมอันตรธาน
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
สัทธรรมอันตรธานปัญหาเป็นปัญหาลำดับที่ 7 ในปฐมวรรค แห่งเมณฑกปัญหา เป็นบทเสวนาไม่ค่อยยาวมากนัก เนื้อหากล่าวถึงการถามตอบเรื่องอายุพระพุทธศาสนา 5,000 ปี ของพระเจ้ามิลินท์กับพระนาคเสนเถระ ธรรมชาติของเมณฑกปัญหาเป็นปัญหาสองเงื่อน (อุภโตโกฏิ) ประเภทหากฝ่ายหนึ่งถูกอีกฝ่ายต้องผิด หรืออาจถูกพร้อมกันหรือผิดด้วยกันทั้งคู่ ดังนั้นกระบวนการปุจฉา-วิสัชชนา ปัญหาลักษณะนี้จึงจัดเป็นตรรกวิภาษรูปแบบหนึ่ง ที่แสดงการโต้ตอบด้วยสติปัญญาระดับสูง ชี้ให้เห็นไหวพริบ ความเฉลียวฉลาด บนฐานความรู้ที่ลุ่มลึกในอรรถธรรมคำสอนพุทธศาสนาของทั้งผู้ถามและผู้ตอบ
Saddhama Antaradhãn is a short dialogue located in the seventh sutra of mendaka panha pratama vagga. It is an argument about the birth of Buddhism in the discussion between Menander and Nagasena. In this dialogue, nature of the discussion can be summarized into two logical arguments which are
if A is right then B must be wrong, and both A and B must be, together, right or wrong. This kind of Buddhist dialectic shows particular logical capa-bilities from both side of the discussants.
Saddhama Antaradhãn is a short dialogue located in the seventh sutra of mendaka panha pratama vagga. It is an argument about the birth of Buddhism in the discussion between Menander and Nagasena. In this dialogue, nature of the discussion can be summarized into two logical arguments which are
if A is right then B must be wrong, and both A and B must be, together, right or wrong. This kind of Buddhist dialectic shows particular logical capa-bilities from both side of the discussants.