Publication: อิทธิพลแห่งคำสอนพระพุทธศาสนามหายานที่มีต่อการสถาปนา เส้นทางราชมรรคาของพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
JGSR Journal of Graduate Studies Review
JGSR Journal of Graduate Studies Review
Volume
17
Issue
2
Edition
Start Page
101
End Page
110
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อิทธิพลแห่งคำสอนพระพุทธศาสนามหายานที่มีต่อการสถาปนา เส้นทางราชมรรคาของพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗
Alternative Title(s)
the influence of the Mahayana Buddhist moral principles on the establishment of the path of Rãjamaggã of the seventh King Jayavarman
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (๑) เพื่อศึกษาความสำคัญของเส้นทางราชมรรคา (๒) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ทางประติมานวิทยาในงานพุทธศิลป์บนเส้นทางราชมรรคากับคติคำสอนในพระพุทธศาสนามหายาน (๓) เพื่อศึกษาอิทธิพลแห่งคำสอนพระพุทธศาสนามหายานที่มีต่อการสถาปนาเส้นทางราชมรรคาของพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗ ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพแบบเอกสารร่วมกับหลักฐานทางโบราณคดี ผลการศึกษาวิจัยราชมรรคาสายพระนคร-พิมาย เป็นเส้นทางที่ใช้สัญจรมาช้านาน ชุมชนแถบเมืองพิมายนอกจากเป็นแหล่งทรัพยากรแล้วยังมีความสัมพันธ์ทางเครือญาติและเป็นเครือข่ายการปกครองของอานาจักรเขมรโบราณ พอถึงรัชสมัยของพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗ จึงสถาปนาเป็นถนนหลวง พร้อมกับสร้างที่พักคนเดินทางหรือธรรมศาลา และอโรคยศาลาไว้ตามแนวถนน และพบว่าประติมากรรมรูปพระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวรตามคติพุทธศาสนามหายานนิกายตันตระหรือวัชรยาน ได้รับการนับถือเป็นรูปเคารพสำคัญ พระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวรได้รับการเคารพนับถือมากที่สุดในช่วงพุทธศตวรรษที่ ๑๘ โดยเฉพาะคำสอนเกี่ยวกับพระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวรจากคัมภีร์การัณฑวยูหสูตร ซึ่งมีอิทธิพลต่อแนวคิด ค่านิยม ความเชื่อของพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗ คำสอนเรื่องความเมตตากรุณาของพระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวรได้สะท้อนออกมาเป็นพระราชกรณียกิจต่างๆ ของพระองค์ อาทิเช่นทรงสถาปนาถนนราชมรรคา และคําสอนเรื่องคุณลักษณะพิเศษของพระอวโลกิเตศวร ที่สามารถอวตารปรากฏพระองค์ในรูปลักษณ์ต่างๆ เพื่อความเหมาะสมในการสั่งสอนธรรมให้แก่สรรพสัตว์ ได้สะท้อนออกมาเป็นงานประติมากรรมรูปเคารพจำนวนหนึ่งที่มีรูปลักษณ์หลากหลาย แต่ล้วนมีลักษณะพระพักตร์เป็นพระเจ้าชัยวรมันที่ ๗ ทั้งนี้เพื่อแสดงพระองค์ในฐานะเป็นพระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวร
This thesis has three objectives: 1) to study the significance of the path of Rãjamaggã, 2) to study the relationship between the iconography of Buddhist art on the path of Rãjamaggã and the Mahayana Buddhist moral principles, and 3) to study the influence of the Mahayana Buddhist moral principles on the establishment of the path of Rãjamaggã of the seventh King Jayavarman. This is a qualitative research done by studying documents and archeological evidences. In the study, it was found that the path named Rãjamaggã starting from the city of Phimai was anciently used to link the community to community before the reign of the seventh King Jayavarman. In this respect, the significance of community in surrounding areas of Phimai, apart from being the valuable resources, comes to embrace the relationship of relatives and government of ancient Khmer and after that the establishment of path of Rãjamaggã was thereby made by the seventh King Jayavarman which was one out of the five essential paths. Besides this, roadsides hotels or Dhammasãlã were also built alongside the path. Many sculptures of Bodhisattva Avalokitesavara based on Mahayana Buddhist Tantric principles or Vajrayãna were regarded as the most important worshiping Iconic at Dhammasãlã and Arogayasãlã. Various activities, such as the establishment of Rãjamaggã, performed by the seventh King Jayavarman were to liberate all living beings from suffering according to Mahayana Buddhist moral principles of Bodhisattva. It is believed that Bodhisattva Avalokitesavara was worshipped by general people in ancient Khmer empire before fourteen century of Buddhism whereby it came to occupy the most popularity of faith in the eighteen century of Buddhism particularly the teaching on Bodhisattva Avalokitesavara in the scripture of Kãraṇḍavayūhasutta to which the great influence on thought, value and belief of the seventh King Jayavarman were obviously created. Based on these, the teaching on loving kindness and compassion given by Bodhisattva Avalokitesavara had been shedding the considerable light on various activities, the establishment of Rãjamaggã and teaching on the special quality of Avalokitesavara, for instance, whereby they provided the different forms of reincarnation in order to teach Dhamma to living beings and thereby reflecting on the iconography of various sculptures
all were the only faces of the seventh King Jayavarman due to projecting him as the Bodhisattva Avalokitesavara.
This thesis has three objectives: 1) to study the significance of the path of Rãjamaggã, 2) to study the relationship between the iconography of Buddhist art on the path of Rãjamaggã and the Mahayana Buddhist moral principles, and 3) to study the influence of the Mahayana Buddhist moral principles on the establishment of the path of Rãjamaggã of the seventh King Jayavarman. This is a qualitative research done by studying documents and archeological evidences. In the study, it was found that the path named Rãjamaggã starting from the city of Phimai was anciently used to link the community to community before the reign of the seventh King Jayavarman. In this respect, the significance of community in surrounding areas of Phimai, apart from being the valuable resources, comes to embrace the relationship of relatives and government of ancient Khmer and after that the establishment of path of Rãjamaggã was thereby made by the seventh King Jayavarman which was one out of the five essential paths. Besides this, roadsides hotels or Dhammasãlã were also built alongside the path. Many sculptures of Bodhisattva Avalokitesavara based on Mahayana Buddhist Tantric principles or Vajrayãna were regarded as the most important worshiping Iconic at Dhammasãlã and Arogayasãlã. Various activities, such as the establishment of Rãjamaggã, performed by the seventh King Jayavarman were to liberate all living beings from suffering according to Mahayana Buddhist moral principles of Bodhisattva. It is believed that Bodhisattva Avalokitesavara was worshipped by general people in ancient Khmer empire before fourteen century of Buddhism whereby it came to occupy the most popularity of faith in the eighteen century of Buddhism particularly the teaching on Bodhisattva Avalokitesavara in the scripture of Kãraṇḍavayūhasutta to which the great influence on thought, value and belief of the seventh King Jayavarman were obviously created. Based on these, the teaching on loving kindness and compassion given by Bodhisattva Avalokitesavara had been shedding the considerable light on various activities, the establishment of Rãjamaggã and teaching on the special quality of Avalokitesavara, for instance, whereby they provided the different forms of reincarnation in order to teach Dhamma to living beings and thereby reflecting on the iconography of various sculptures
all were the only faces of the seventh King Jayavarman due to projecting him as the Bodhisattva Avalokitesavara.