Publication: “พุทธ” “เต๋า” “ขงจื่อ” เสมือนหนึ่งเดียว? ใน “ห้องสิน” วรรณกรรมเอกสมัยราชวงศ์หมิง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Volume
21
Issue
2
Edition
Start Page
117
End Page
156
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
“พุทธ” “เต๋า” “ขงจื่อ” เสมือนหนึ่งเดียว? ใน “ห้องสิน” วรรณกรรมเอกสมัยราชวงศ์หมิง
Alternative Title(s)
Buddhist, Daoist and Confucian Thoughts as One? Reflections on Fengshen Yanyi (Investiture of the Gods), A Leading Novel of the Ming Dynasty
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มุ่งศึกษากระบวนการประสมประสานระหว่างคติ “พุทธ” “เต๋า” “ขงจื่อ” ในวรรณกรรม “ห้องสิน” โดยเสนอว่า แนวคิดขงจื่อที่ว่าด้วย “ลิขิตสวรรค์” เป็นกรอบใหญ่ของการดำเนินเรื่อง และภายในกงล้อแห่งลิขิตสวรรค์ (กงล้อใหญ่) ยังมีกงล้อเล็กหรือกงล้อเฟิงเสินปั่ง (ประกาศิตแต่งตั้งเทพเจ้า) ที่มีส่วนผสมของ “พุทธ” “เต๋า” “ขงจื่อ” หมุนเคลื่อนไปพร้อมกัน นอกจากนี้ “ปิศาจจิ้งจอกในร่างต๋าจี่มอมเมาโจ้วหวังตามพระบัญชาเจ้าแม่ หนี่ว์วา” ก็เป็น “แรงขับเคลื่อนหลัก” ของเรื่องที่นำไปสู่การผลัดเปลี่ยนราชวงศ์จากซังเป็นโจว นอกจากนี้ยังมี “เซินกงเป้า” เป็นฟันเฟืองที่ทำให้กงล้อแห่งลิขิตสวรรค์ สามารถเคลื่อนไปได้อย่างไม่สะดุดจนจบเรื่อง สิ่งที่กล่าวมานี้ฉายให้เห็นภาพ “กระบวนการ” ประสมประสานระหว่างคติที่แตกต่างหลากหลายดำรงอยู่ในเรื่องเดียวกันอย่างกลมกลืน
This research article investigates the combination of Buddhist, Daoist, and Confucian thoughts in Fengshen Yanyi. It reveals that the novel’s story is essentially based on the Confucian concept of “mandate of heaven,” and “Fengshen Bang” which is a mixture of Buddhism, Daoism, and Confucianism. Fengshen Yanyi is also driven by two major characters—Daji, King Zhou’s concubine and vixen spirit, and Shen Gongbao.These essential elements are the significant indicators of harmonious integrity in Fenshen Yanyi.
This research article investigates the combination of Buddhist, Daoist, and Confucian thoughts in Fengshen Yanyi. It reveals that the novel’s story is essentially based on the Confucian concept of “mandate of heaven,” and “Fengshen Bang” which is a mixture of Buddhism, Daoism, and Confucianism. Fengshen Yanyi is also driven by two major characters—Daji, King Zhou’s concubine and vixen spirit, and Shen Gongbao.These essential elements are the significant indicators of harmonious integrity in Fenshen Yanyi.