Publication: การศึกษาอุปลักษณ์ผ่านข้อความอิเล็กทรอนิกส์ในสื่อออนไลน์ของจีน ภายใต้ภาวะวิกฤติโรคระบาดโควิด-19 (COVID-19)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
HUSO Journal of Humanities and Social Sciences
HUSO Journal of Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
237
End Page
272
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาอุปลักษณ์ผ่านข้อความอิเล็กทรอนิกส์ในสื่อออนไลน์ของจีน ภายใต้ภาวะวิกฤติโรคระบาดโควิด-19 (COVID-19)
Alternative Title(s)
The Study of Metaphors through Electronic Messages in China Online Mediaunder the Covid-19 Pandemic Crisis
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาอุปลักษณ์ที่ปรากฏในการใช้ภาษาผ่านข้อความอิเล็กทรอนิกส์ในสื่อออนไลน์ของจีนภายใต้ภาวะวิกฤติโรคระบาดไวรัสโควิด - 19 (COVID-19) และนำข้อมูลอุปลักษณ์เหล่านั้นมาวิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมและวัฒนธรรมจีนในช่วงโรคระบาด ผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากข้อความอิเล็กทรอนิกส์ของประชาชนชาวจีนทั่วไปที่ได้แสดงความคิดเห็นผ่านสื่อออนไลน์ของจีนตามเว็บไซต์ต่าง ๆ ที่ได้รับความนิยมจากการสุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่างจำนวน 63 ข้อความ ระหว่างช่วงเดือนกุมภาพันธ์-มิถุนายน 2564 ผลการวิจัยพบว่า ปรากฏการใช้อุปลักษณ์ทั้งหมด 15 ประเภท ได้แก่ 1) อุปลักษณ์ [การทำงานของบุคลากรทางการแพทย์ คือ การสู้รบ] 2) อุปลักษณ์ [บุคลากรทางการแพทย์ คือ ฮีโร่] 3) อุปลักษณ์ [ความปลอดภัย คือ ฤดูใบไม้ผลิ] 4) อุปลักษณ์ [โรคภัย คือ ลมฝน] 5) อุปลักษณ์ [การหายจากโรค คือ แสงสว่าง] 6) อุปลักษณ์ [โรคภัย คือ ความหนาวเหน็บ] 7) อุปลักษณ์ [โรคภัย คือ หมอกควัน] 8) อุปลักษณ์ [การรักษาโรคระบาด คือ สงคราม] 9) อุปลักษณ์ [บุคลากรทางการแพทย์ คือ นักรบ] 10) อุปลักษณ์ [บุคลากรทางการแพทย์ คือ นางฟ้า] 11) อุปลักษณ์ [การหายจากโรค คือ ชัยชนะ] 12) อุปลักษณ์ [ความสนุกสนาน คือ เครื่องเสียง] 13) อุปลักษณ์ [การใช้ชีวิตช่วงโควิด คือ พฤติกรรมของหมู] 14) อุปลักษณ์ [การใช้ชีวิตช่วงโควิด คือ การถูกกักขังในยามอยู่ไฟ] และ 15) อุปลักษณ์ [อุปสรรค คือ ธรรมชาติ] จากข้อมูลอุปลักษณ์ทำให้เห็นภาพสะท้อนสังคมและวัฒนธรรมของจีนในหลายมิติต่าง ๆ ดังนี้ 1) ความเชื่อเกี่ยวกับฤดูกาล 2) การปฏิบัติงานของบุคลากรทางการแพทย์ 3) ความหวังของคนในสังคมที่จะผ่านพ้นวิกฤติ โรคระบาด 4) การดำรงชีวิตที่เปลี่ยนแปลงไปในช่วงโรคระบาด และ 5) วิถีชีวิตสังคมเกษตรกรรมดั้งเดิมของจีน
This research aims to study metaphors through electronic messages in Chinese media under the Covid-19 pandemic crisis. Metaphorical data inform of electronic messages Chinese had commented and posted on popular websites were analyzed for reflections on Chinese culture and society during the coronavirus pandemic crisis. A sample of 63 messages between February and June 2021 were randomly selected to analyze. The results showed that a total of 15 metaphors appeared as follows: 1) Metaphor [HEALTHCARE PROFESSIONALS WORKIN G IS A BATTLE], 2) Metaphor [HEALTHCARE PERSONEL ARE HEROES], 3) Metaphor [SAFETY IS THE SPRING], 4) Metaphor [DISEASE IS A RAIN STORM], 5) Metaphor [RECOVERY IS THE LIGHT], 6) Metaphor [DISEASE IS COLD], 7) Metaphor [DISEASE IS SMOG], 8) Metaphor [HEALING EPIDEMIC IS A WAR], 9) Metaphor [HEALTHCARE PERSONNEL ARE WARRIORS], 10) Metaphor [HEALTHCARE PERSONNEL IS AN ANGEL], 11) Metaphor [RECOVERING FROM ILLNESS IS A VICTORY], 12) Metaphor [ENJOYMENT IS A STEREO], 13) Metaphor [LIVING DURING COVID-19 PANDEMIC CRISIS IS PIG’S BEHAVIOR], 14) Metaphor [LIVING DURING COVID-19 PANDEMIC CRISIS IS IMPRISONMENT], and 15) Metaphor [OBSTACLE IS NATURE]. From the metaphorical data, there were the reflection of Chinese culture and society in many dimensions as follows: 1) Beliefs about seasons, 2) Performance of healthcare personnel, 3) People’ hope in order to get through the epidemic crisis, 4) The changing life during the epidemic crisis, and 5) Chinese traditional agricultural society lifestyle.
This research aims to study metaphors through electronic messages in Chinese media under the Covid-19 pandemic crisis. Metaphorical data inform of electronic messages Chinese had commented and posted on popular websites were analyzed for reflections on Chinese culture and society during the coronavirus pandemic crisis. A sample of 63 messages between February and June 2021 were randomly selected to analyze. The results showed that a total of 15 metaphors appeared as follows: 1) Metaphor [HEALTHCARE PROFESSIONALS WORKIN G IS A BATTLE], 2) Metaphor [HEALTHCARE PERSONEL ARE HEROES], 3) Metaphor [SAFETY IS THE SPRING], 4) Metaphor [DISEASE IS A RAIN STORM], 5) Metaphor [RECOVERY IS THE LIGHT], 6) Metaphor [DISEASE IS COLD], 7) Metaphor [DISEASE IS SMOG], 8) Metaphor [HEALING EPIDEMIC IS A WAR], 9) Metaphor [HEALTHCARE PERSONNEL ARE WARRIORS], 10) Metaphor [HEALTHCARE PERSONNEL IS AN ANGEL], 11) Metaphor [RECOVERING FROM ILLNESS IS A VICTORY], 12) Metaphor [ENJOYMENT IS A STEREO], 13) Metaphor [LIVING DURING COVID-19 PANDEMIC CRISIS IS PIG’S BEHAVIOR], 14) Metaphor [LIVING DURING COVID-19 PANDEMIC CRISIS IS IMPRISONMENT], and 15) Metaphor [OBSTACLE IS NATURE]. From the metaphorical data, there were the reflection of Chinese culture and society in many dimensions as follows: 1) Beliefs about seasons, 2) Performance of healthcare personnel, 3) People’ hope in order to get through the epidemic crisis, 4) The changing life during the epidemic crisis, and 5) Chinese traditional agricultural society lifestyle.