Publication: การสังเคราะห์งานวิจัยด้านการจัดการเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศสในประเทศไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0857-0604
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสมาคมครูภาษาฝรั่งเศสแห่งประเทศไทย ในพระราชูปถัมภ์สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี
Bulletin bi-annuel de l'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Bulletin bi-annuel de l'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Volume
2/44
Issue
142
Edition
Start Page
83
End Page
118
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสังเคราะห์งานวิจัยด้านการจัดการเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศสในประเทศไทย
Alternative Title(s)
Synthesis of Research on Learning Management for French Language in Thailand
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยเป็นภารกิจของผู้เรียนระดับบัณฑิตศึกษาและผู้สอนทั้งในระดับมัธยมศึกษาและระดับอุดมศึกษา งานวิจัยสามารถแสดงความรู้ ความเชี่ยวชาญ และทักษะด้านวิชาการของผู้สอน ดังนั้น ผู้สอนในระดับมัธยมศึกษาจึงได้รับการสนับสนุนให้ทำวิจัยในชั้นเรียน และผู้สอนระดับอุดมศึกษาได้รับการส่งเสริมให้ทำวิจัยเพื่อเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการจัดการเรียนรู้ที่ผู้สอนภาษาฝรั่งเศสในประเทศไทยเลือกใช้ในการจัดการเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศสเพื่อพัฒนาผู้เรียนทั้งระดับมัธยมศึกษาและระดับอุดมศึกษา ด้วยการสังเคราะห์รายงานการวิจัยด้านการจัดการเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศสที่ตีพิมพ์เผยแพร่ระหว่างปีพุทธศักราช 2554 ถึงปีพุทธศักราช 2564 การสังเคราะห์งานวิจัยด้านการจัดการเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศสใช้วิธีการสังเคราะห์เชิงคุณภาพ 2 วิธี ได้แก่ การวิเคราะห์เนื้อหาและการสังเคราะห์อภิมานเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่าผู้สอนภาษาฝรั่งเศสใช้วิธีการจัดการเรียนรู้รวมทั้งสิ้น 18 วิธี โดยใช้วิธีการจัดการเรียนรู้แบบเน้นกระบวนการคิดมากที่สุดและพัฒนาทักษะการใช้ภาษาฝรั่งเศสเพื่อการสื่อสารของผู้เรียนมากที่สุด ในด้านระเบียบวิธีวิจัย ผลการวิจัยพบว่าผู้สอนภาษาฝรั่งเศสดำเนินการวิจัยในชั้นเรียนเชิงทดลองโดยใช้แบบแผนการทดลองขั้นต้นประเภทกลุ่มเดียววัดผลก่อนเรียนและหลังเรียนมากที่สุด
Scientific research is a compulsory task not only for higher education learners but also for secondary and university instructors. It can also reveal knowledge, skills, the ability to conduct research as well as academic competence among teachers. In Thailand, for example, classroom research has been promoted among secondary and university instructors for the promotion of academic credentials and professional careers. This research aims to find the instructional models that Thai instructors have implemented during their instruction and for the benefit of their learners by synthesizing the researches conducted by French instructors inThailand in the field of learning management of Frenchas a Foreign Language which were published from 2011 until 2021. The synthesis of research was carried out through two qualitative synthesis methods such as content analysis and qualitative meta-synthesis. The results of the synthesis show us that Thai instructors used a total of 18 instructional models to ensure the instruction of French with an emphasison cognitive development as well as the communication skills in French of their learners. In terms of research methodology in teaching French as a Foreign Language, the Thai instructor-researchers carried out the pre-experimental research in French class with an experimental group evaluated through a pre-test and a post-test.
Scientific research is a compulsory task not only for higher education learners but also for secondary and university instructors. It can also reveal knowledge, skills, the ability to conduct research as well as academic competence among teachers. In Thailand, for example, classroom research has been promoted among secondary and university instructors for the promotion of academic credentials and professional careers. This research aims to find the instructional models that Thai instructors have implemented during their instruction and for the benefit of their learners by synthesizing the researches conducted by French instructors inThailand in the field of learning management of Frenchas a Foreign Language which were published from 2011 until 2021. The synthesis of research was carried out through two qualitative synthesis methods such as content analysis and qualitative meta-synthesis. The results of the synthesis show us that Thai instructors used a total of 18 instructional models to ensure the instruction of French with an emphasison cognitive development as well as the communication skills in French of their learners. In terms of research methodology in teaching French as a Foreign Language, the Thai instructor-researchers carried out the pre-experimental research in French class with an experimental group evaluated through a pre-test and a post-test.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย