Publication: การศึกษาวิเคราะห์ธรรมชาติของอํานาจในปรัชญาเต๋า
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
46
End Page
63
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ธรรมชาติของอํานาจในปรัชญาเต๋า
Alternative Title(s)
A Critical Study of the Nature of Power in Taoism
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาธรรมชาติของอํานาจในปรัชญาเต๋า และเพื่อวิเคราะห์อํานาจกับการปกครองในปรัชญาเต๋า โดยเป็นการวิจัยเชิงเอกสารจากการศึกษาพบว่า สิ่งที่มีพลังอํานาจมากที่สุดคือเต๋าเนื่องจากเต๋าถือเป็นแหล่งกําเนิดของทุกสรรพสิ่ง เกิดขึ้นจากกระบวนการสัมพัทธ์กันระหว่างหยินและหยาง พลังอํานาจแห่งเต๋านั้น มีอยู่แบบอิงอาศัยกันและกัน แปรเปลี่ยนเป็น2ลักษณะคือ (1) แปรเปลี่ยนในลักษณะเคลื่อนไหวเป็นวงกลม และ (1) แปรเปลี่ยนในลักษณะภาวะตรงกันข้ามภายใต้กฎเกณฑ์แห่งพลังอํานาจของเต๋า มนุษย์ซึ่งถือกําเนิดมาจากเต๋า จึงมีสภาวะที่แท้จริงคือ มีทั้งดีและชั่วติดตัวมาตั้งแต่เกิด หากมนุษย์ประพฤติตนไปในทิศทางที่เป็นภาวะตรงกันข้ามกับเต๋า ซึ่งเกิดจากความเห็นแก่ตัวและความโลภครอบงํา จะนําไปสู่หายนะเมื่อวิเคราะห์อํานาจกับการปกครองในปรัชญาเต๋าพบว่าผู้ปกครองที่ใช้อํานาจในการปกครองบ้านเมืองด้วยความพอดีจึงจะถือว่าเป็นผู้ปกครองที่ดีโดยอาศัยหลักของการไม่กระทํา(อู๋เหวย) คือไม่กระทําการใดๆที่จะเป็นการเข้าไปยุ่งเกี่ยวกับราษฎรมากจนเกินไปผู้ปกครองต้องตระหนักว่าอํานาจในการปกครองที่แท้จริงอยู่ที่ราษฎรซึ่งเป็นผู้ใต้ปกครองเพราะราษฎรสามารถยึดเอาอํานาจกลับคืนมาจากผู้ปกครองได้นอกจากนี้ในการปกครองนั้นผู้ปกครองควรหลีกเลี่ยงการทําสงครามเพราะการทําสงครามถือเป็นความรุนแรงและก่อให้เกิดความสูญเสียในทัศนะของเต๋าในด้านการจัดการศึกษาผู้ปกครองควรเน้นให้ราษฎรได้รับความรู้ฝ่ายเต๋ามากกว่าความรู้ฝ่ายโลกเพราะความรู้ฝ่ายโลกนั้นมีแนวโน้มที่จะทําให้เกิดการเอารัดเอาเปรียบกัน
This article entitled to study the nature of power in Taoism andto critically study the power and ruling in Taoism. This is a qualitative research done by studying academic documents.In the research, it was found thatin the study of the nature of power in Taoism, it was found that the most powerful thing is Taoism because Taoism is by nature the origin of all things relatively arising out of Yin and Yang
such power of Taoism conditionally exists, it always changes into two aspects: 1) it changes in the form of circulating thing and 2) it changes in the opposite way. Under the mentioned law of Taoism, a human being who is born out of Taoism naturally comes to be of good and bad characteristics, if a human being behaves in the opposite way of Taoism whose nature is overwhelmed by selfishness and greed, he may create harmful actions. As far as the analysis of the power and ruling in Taoism is concerned, it was found that the ruler who moderately rules the country through the principle of non-action (Wu-Wei) can be regarded as the good ruler
the aforesaid principle basically means non-action, disturbing people in exaggerating ways
such a ruler should realizethat the true power belongs to general people who are under his ruling because they can take their power back from the ruler. Moreover, in ruling, the ruler should avoid initiating war because it is dangerous giving rise to a great deal of damage in viewpoint of Taoism. When it comes to educational management, the ruler should inculcate people with more knowledge based on Taoism than worldly knowledge because such worldly knowledge is prone to bring about exploitation over one another.
This article entitled to study the nature of power in Taoism andto critically study the power and ruling in Taoism. This is a qualitative research done by studying academic documents.In the research, it was found thatin the study of the nature of power in Taoism, it was found that the most powerful thing is Taoism because Taoism is by nature the origin of all things relatively arising out of Yin and Yang
such power of Taoism conditionally exists, it always changes into two aspects: 1) it changes in the form of circulating thing and 2) it changes in the opposite way. Under the mentioned law of Taoism, a human being who is born out of Taoism naturally comes to be of good and bad characteristics, if a human being behaves in the opposite way of Taoism whose nature is overwhelmed by selfishness and greed, he may create harmful actions. As far as the analysis of the power and ruling in Taoism is concerned, it was found that the ruler who moderately rules the country through the principle of non-action (Wu-Wei) can be regarded as the good ruler
the aforesaid principle basically means non-action, disturbing people in exaggerating ways
such a ruler should realizethat the true power belongs to general people who are under his ruling because they can take their power back from the ruler. Moreover, in ruling, the ruler should avoid initiating war because it is dangerous giving rise to a great deal of damage in viewpoint of Taoism. When it comes to educational management, the ruler should inculcate people with more knowledge based on Taoism than worldly knowledge because such worldly knowledge is prone to bring about exploitation over one another.