Publication: การแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ : การศึกษาแนวชาติพันธุ์วรรณนาแห่งการสื่อสาร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1994
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ : การศึกษาแนวชาติพันธุ์วรรณนาแห่งการสื่อสาร
Alternative Title(s)
Buddhist sermons on radio : an ethnography of communication approch
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อวิเคราะห์สถานการณ์สื่อสาร "การแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ" พร้อมทั้งวิเคราะห์และพรรณนารูปแบบและองค์ประกอบของเหตุการณ์สื่อสารต่าง ๆ ในการแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ
ผลการวิจัยตรงกับสมมติฐานที่ว่าสถานการณ์สื่อสาร "การแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ" มีองค์ประกอบและการเรียงลำดับที่ชัดเจนเป็นระบบ โดยประกอบด้วยเหตุการณ์สื่อสารทั้งสิ้น 15 เหตุการณ์ ซึ่งมีการเกิดเป็นลำดับเรียงกันแบบตายตัว ดังนี้ การกล่าวเปิดการแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุ การประกาศอุโบสถ การอาราธนาอุโบสถศีล การกล่าวคำนมัสการโดยพุทธศาสนิกชน การถึงสรณคมน์ การสมาทานอุโบสถศีล การบอกอานิสงส์ของศีล การอาราธนาธรรมการกล่าวคำนมัสการโดยพระภิกษุองค์เทศก์ การกล่าวบทอุเทศ การเทศน์ การกล่าวคำอนุโมทนา
การกล่าวคำสาธุการ การประกาศตนเป็นอุบาสกอุบาสิกา และการกล่าวปิดการแสดงพระธรรมเทศนา
เมื่อนำองค์ประกอบของการสื่อสารทั้ง 10 ประการมาวิเคราะห์เหตุการณ์สื่อสารทั้งพบว่าการแสดงพระธรรมเทศนาทางวิทยุเป็นสถานการณ์สื่อสารที่เป็นพิธีกรรมอย่างหนึ่งเนื่องจากมีการกำหนดการเรียงลำดับเหตุการณ์สื่อสารและวัจนกรรมสื่อสารในแต่ละเหตุการณ์ 15 สื่อสาร กฎการสลับภาษา เวลา - สถานที่ วลีที่ใช้ในพิธี (ritual phrases) ตลอดจนจำนวน และบทบาทของผู้ร่วมเหตุการณ์ในสถานการณ์สื่อสารนี้อย่างเป็นระบบ ชัดเจน แน่นอน ตายตัว
This study aims at describing the Buddhist sermons on radio communicative situation and analyzing the communicative events in this situation in order to generalize about the patterns and components of these events. The result of the analysis confirms the hypothesis that Buddhist sermons on radio have distinct components which are systematically ordered. This type of communicative situation is composed of 15 events; namely opening the sermons, declaring the ubosoth (eight precepts), inviting the monk to state the ubosoth, the listener's pronouncing words of respect to Buddha, récognizing the three gems (Buddha, Dhamma and the monk), accepting the ubosoth, declaring the merits of the precepts, invitation the monk to give a sermon, the monk's pronouncing words of respect to Buddha, citing Buddha's saying, giving a sermon, blessing, the listener's saying sathu, declaring faith in Buddhism and closing the sermon. The 10 components of each communicative event show that Buddhist sermons on radio are a ritual because of their prescriptions on the event and act sequences, code switching rules, setting, ritual phrases and the number and roles of participants in the situation.
This study aims at describing the Buddhist sermons on radio communicative situation and analyzing the communicative events in this situation in order to generalize about the patterns and components of these events. The result of the analysis confirms the hypothesis that Buddhist sermons on radio have distinct components which are systematically ordered. This type of communicative situation is composed of 15 events; namely opening the sermons, declaring the ubosoth (eight precepts), inviting the monk to state the ubosoth, the listener's pronouncing words of respect to Buddha, récognizing the three gems (Buddha, Dhamma and the monk), accepting the ubosoth, declaring the merits of the precepts, invitation the monk to give a sermon, the monk's pronouncing words of respect to Buddha, citing Buddha's saying, giving a sermon, blessing, the listener's saying sathu, declaring faith in Buddhism and closing the sermon. The 10 components of each communicative event show that Buddhist sermons on radio are a ritual because of their prescriptions on the event and act sequences, code switching rules, setting, ritual phrases and the number and roles of participants in the situation.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย