Publication: วิเคราะห์ทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดก
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-6471 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Volume
4
Issue
1
Edition
Start Page
63
End Page
73
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์ทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดก
Alternative Title(s)
An Analysis of Perfection of Charity (Danaparami) in Jataka Atthakatha
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาทานในคัมภีร์พระพุทธศาสนา 2) เพื่อศึกษาทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดก และ 3) เพื่อวิเคราะห์ทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดก การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยรวบรวมข้อมูลจากพระไตรปิฎก อรรถกถา ฎีกา เอกสารทางวิชาการ วิเคราะห์และนําเสนอข้อมูลในลักษณะพรรณนาความ ผลการวิจัยพบว่า1) ทานในคัมภีร์พระพุทธศาสนา พบว่า ทานคือการให้ เป็นหลักธรรมเบื้องต้นในทางพระพุทธศาสนาเป็นเครื่องยึดเหนี่ยวน้ําใจของกันและกันไว้ และเป็นคุณูปการต่อการปฏิบัติธรรมในขั้นสูงจนกระทั่งถึงความดับทุกข์ได้ 2) ทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดก พบว่า พระพุทธเจ้าทุกพระองค์ในอดีตชาติ ก่อนที่จะตรัสรู้เป็นพระสัมมาสัมพุทธเจ้านั้น ต้องเสวยพระชาติเป็นพระโพธิสัตว์มาก่อน โดยมีวัตถุประสงค์ในการบําเพ็ญทานบารมี ดังปรากฎในอรรถกถาชาดก เริ่มตั้งแต่ทานบารมี เป็นต้น โดยไม่ได้ปรารถนาอย่างอื่นนอกจากปรารถนาพระสัพพัญญุตญาณ หรือพระโพธิญาณ 3) วิเคราะห์ทานบารมีในคัมภีร์อรรถกถาชาดกพบว่า (1) ทานบารมีเป็นปัจจัยที่ให้ได้บรรลุธรรม ทานเปรียบเหมือนกับอิฐก้อนแรกที่ก่อฐานเจดีย์ วางอิฐก้อนแรกจนถึงยอดเจดีย์ (2) ทานบารมีที่มีผลต่อการดํารงชีวิต เพราะว่าทานเป็นหลักธรรมเบื้องต้นในทางพระพุทธศาสนา เป็นเครื่องยึดเหนี่ยวจิตใจของกันและกัน (3) ทานบารมีที่มีผลต่อการเป็นแบบอย่างที่ดีเพราะว่าแบบอย่างที่ดีจะเป็นแรงจูงใจให้บุคคลอื่นได้ระทําตามเป็นแบบอย่าง(4) ทานบารมีที่มีผลต่อการเป็นแบบแผนที่นํามาสู่การประพฤติปฏิบัติต่อสังคมไทย เพื่อที่จะเป็นแบบแผนทางปฏิบัติโดยทั่วไปในสังคม อันจะนํามาซึ่งความสุข ทั้งในปัจจุบันและอนาคต
This article aimedto1) investigate Dana (charity) in the Buddhist scripture, 2) study Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture and 3) analyze Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture through collecting data from the Tipitaka, Atthakatha,Tika, and scholar documents and introduced the data in descriptive presentation.The results revealed that:1) Dana (donation) in the Buddhist Scriptures stated that it was givenand the primarily Dharmic principle in Buddhism and the adherent instrument ofmutual goodwill. It was the benefaction for the high level of Dharmic practices unto Nibana.2) The Dana-Parami(donations and perfections) in the AtthakathaJataka Scripturedisclosed that all the Buddhas in the past lives and antecedent to his lord enlightenment, his lord in the past life was the Phra Bodhisattva. The objectives of practicing Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture were that was when Phra Bodhisattvawas predicted to be the lord Buddha; his lord’s routine duties (Buddha Karaka Dhamma) -the Dhamma to become the Buddha was demanded with 10 Parami(perfections) beginning from Dana-Paramiand so on without desiring for other things besides Phra SabbaññutañanorBodhiñanand not expecting for any fortunes, entitlements, recognitionsand happiness in the worldly Dharma.3) The analyses on the Dana-Parami(donations and perfections) in the AtthakathaJataka Scripture; (1) Dana (donation) was an element to reachDhamma. It was comparative to a cornerstone to build a pagoda from the first brick to its top,(2) The Dana-Parami(donations and perfections) affected the livelihood because donation was the primary Dharmic principle in Buddhism and the adherent instrument for mutual goodwill,(3) The Dana-Parami(donations and perfections) perfectly affected the role model because it motivated other, and(4) The Dana-Parami(donations and perfections) affected a model leading to the Thai societal practices. Meaning, Dana (donation) the culture of the Thais was likely relying on Buddhism, which was an element of the indispensable culture. Rationally, Buddhism taught humans to do good in order to be the common action plan in societies which would bring happiness in thepresentand in future.
This article aimedto1) investigate Dana (charity) in the Buddhist scripture, 2) study Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture and 3) analyze Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture through collecting data from the Tipitaka, Atthakatha,Tika, and scholar documents and introduced the data in descriptive presentation.The results revealed that:1) Dana (donation) in the Buddhist Scriptures stated that it was givenand the primarily Dharmic principle in Buddhism and the adherent instrument ofmutual goodwill. It was the benefaction for the high level of Dharmic practices unto Nibana.2) The Dana-Parami(donations and perfections) in the AtthakathaJataka Scripturedisclosed that all the Buddhas in the past lives and antecedent to his lord enlightenment, his lord in the past life was the Phra Bodhisattva. The objectives of practicing Dana-Paramiin the AtthakathaJataka Scripture were that was when Phra Bodhisattvawas predicted to be the lord Buddha; his lord’s routine duties (Buddha Karaka Dhamma) -the Dhamma to become the Buddha was demanded with 10 Parami(perfections) beginning from Dana-Paramiand so on without desiring for other things besides Phra SabbaññutañanorBodhiñanand not expecting for any fortunes, entitlements, recognitionsand happiness in the worldly Dharma.3) The analyses on the Dana-Parami(donations and perfections) in the AtthakathaJataka Scripture; (1) Dana (donation) was an element to reachDhamma. It was comparative to a cornerstone to build a pagoda from the first brick to its top,(2) The Dana-Parami(donations and perfections) affected the livelihood because donation was the primary Dharmic principle in Buddhism and the adherent instrument for mutual goodwill,(3) The Dana-Parami(donations and perfections) perfectly affected the role model because it motivated other, and(4) The Dana-Parami(donations and perfections) affected a model leading to the Thai societal practices. Meaning, Dana (donation) the culture of the Thais was likely relying on Buddhism, which was an element of the indispensable culture. Rationally, Buddhism taught humans to do good in order to be the common action plan in societies which would bring happiness in thepresentand in future.