Publication: การศึกษาแนวคิดมาตรฐานอาชีพและคุณวุฒิวิชาชีพ สาขาผู้สอนวิชาภาษาจีน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปัญญาภิวัฒน์
Panyapiwat Journal
Panyapiwat Journal
Volume
12
Issue
1
Edition
Start Page
304
End Page
314
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาแนวคิดมาตรฐานอาชีพและคุณวุฒิวิชาชีพ สาขาผู้สอนวิชาภาษาจีน
Alternative Title(s)
THE STUDY OF THE CONCEPTS OF PROFESSIONAL STANDARDS AND QUALIFICATIONS FOR CHINESE LANGUAGE TEACHERS
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาแนวคิดมาตรฐานอาชีพและคุณวุฒิวิชาชีพ สาขาผู้สอนวิชาภาษาต่างประเทศ (สาขาภาษาจีน) นี้ เป็นส่วนหนึ่งของโครงการจัดทำสมรรถนะมาตรฐานอาชีพผู้สอนภาษาจีนของประเทศไทย สถาบันคุณวุฒิวิชาชีพ (องค์การมหาชน) มีวัตถุประสงค์เพื่อให้ได้ข้อมูลสารสนเทศจากการวิเคราะห์และสังเคราะห์เอกสารเพื่อนำไปพัฒนาและกำหนดเป็นแนวทางการจัดทำมาตรฐานของประเทศไทย โดยดำเนินการศึกษาแนวคิดมาตรฐานอาชีพและคุณวุฒิวิชาชีพ ผู้สอนภาษาจีนของต่างประเทศ และคัดเลือกประเทศที่มีแนวปฏิบัติที่ดี เพื่อเป็นต้นแบบของการพัฒนามาตรฐานของประเทศไทย จากการศึกษาผู้วิจัยได้เลือกประเทศจีน และสหรัฐอเมริกา ซึ่งเป็นประเทศเจ้าของภาษาโดยตรง และมีการประกาศใช้มาตรฐานอาชีพและคุณวุฒิวิชาชีพ ผู้สอนภาษาจีนอย่างเป็นทางการและมีความเป็นสากล และประเทศในกลุ่มประเทศอาเซียนคือ ประเทศมาเลเซียซึ่งเป็นประเทศที่มีแนวทาง การจัดทำมาตรฐานที่น่าสนใจ รวมถึงมีบริบทที่ใกล้เคียงกับประเทศไทยเป็นอย่างมาก โดยจากการสังเคราะห์แนวทางของทั้ง 3 ประเทศ พบว่า สมรรถนะที่ใช้เป็นแนวทางในการพัฒนามาตรฐานวิชาชีพผู้สอนภาษาจีนของประเทศไทย ประกอบด้วย 4 สมรรถนะ คือ 1) ความรู้พื้นฐานภาษาจีน 2) ความรู้ความสามารถในการสอนและถ่ายทอดความรู้ 3) ความสามารถด้านการจัดการชั้นเรียนและวัดประเมินผล และ 4) จรรยาบรรณความเป็นครูและการพัฒนาวิชาชีพ
The study of the concepts of professional standards and qualifications is a part of Thailand Professional Qualification Institute’s (Public Organization) project on developing professional standards competencies for Chinese language teachers in Thailand. It aimed at obtaining data information from analyzing and synthesizing documents. Then, the analyzed data information was used to develop and formulate an approach for the preparation of professional standards for Chinese language teachers in Thailand. Through a study of concepts of professional standards and qualifications for Chinese language teachers in nine countries. The countries with outstanding practices were selected as a guiding model for the development of professional standards and qualifications for Chinese language teachers in Thailand. From the study, the following countries were selected: China being a native Chinese country, the United States having adopted Chinese language teacher official professional standards and professional qualifications that are internationally accepted, and Malaysia having interesting guidelines for making professional standards and having context similar to Thailand. By synthesizing the guidelines of all 3 countries, it was found that the competencies used as guidelines for the development of the Chinese language teacher professional standards in Thailand consisted of 4 competencies, namely 1) fundamentals of Chinese language, 2) knowledge and ability to teach and to transfer knowledge, 3) classroom management ability and assessment measures, and 4) ethics, teachership, and professional development.
The study of the concepts of professional standards and qualifications is a part of Thailand Professional Qualification Institute’s (Public Organization) project on developing professional standards competencies for Chinese language teachers in Thailand. It aimed at obtaining data information from analyzing and synthesizing documents. Then, the analyzed data information was used to develop and formulate an approach for the preparation of professional standards for Chinese language teachers in Thailand. Through a study of concepts of professional standards and qualifications for Chinese language teachers in nine countries. The countries with outstanding practices were selected as a guiding model for the development of professional standards and qualifications for Chinese language teachers in Thailand. From the study, the following countries were selected: China being a native Chinese country, the United States having adopted Chinese language teacher official professional standards and professional qualifications that are internationally accepted, and Malaysia having interesting guidelines for making professional standards and having context similar to Thailand. By synthesizing the guidelines of all 3 countries, it was found that the competencies used as guidelines for the development of the Chinese language teacher professional standards in Thailand consisted of 4 competencies, namely 1) fundamentals of Chinese language, 2) knowledge and ability to teach and to transfer knowledge, 3) classroom management ability and assessment measures, and 4) ethics, teachership, and professional development.