Publication: การศึกษาสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษของนิสิตวิชาเอกภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2003
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษของนิสิตวิชาเอกภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
Alternative Title(s)
A study of the styles in learning English of the English major undergraduates in the faculty of humanities at Srinakharinwirot University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษของนิสิตวิชาเอกภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ สไตล์การเรียนที่ศึกษาประกอบด้วย 4 มิติ ได้แก่ มิติด้านการรับรู้ข้อมูล ประกอบด้วยผู้เรียนแบบประสาทสัมผัสกับผู้เรียนแบบญาณหยั่งรู้ มิติด้านการนำเข้าข้อมูลประกอบด้วยผู้เรียนแบบภาพและผู้เรียนแบบภาษา มิติด้านการจัดกระทำข้อมูล ประกอบด้วยผู้เรียนแบบปฏิบัติและผู้เรียนแบบไตร่ตรอง ส่วนมิติสุดท้ายคือมิติด้านการทำความเข้าใจข้อมูล ประกอบด้วยผู้เรียนแบบทำความเข้าใจข้อมูลเป็นส่วน ๆ หรือเป็นขั้นเป็นตอนและผู้เรียนแบบทำความเข้าใจข้อมูลทั้งหมดหรือองค์รวม
กลุ่มตัวอย่างที่ในการวิจัยคือ นิสิตวิชาเอกภาษาอังกฤษ ชั้นปีที่ 1 - 4 คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2546 จำนวน 237 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถามวัดสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษที่ผู้วิจัยได้พัฒนา และปรับปรุงตามแนวคิดทฤษฎีของเฟลเดอร์และโซโลแมน
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล แบ่งการวิเคราะห์ออกเป็น 3 ตอน คือ
ตอนที่ 1 ข้อมูลส่วนบุคคล วิเคราะห์โดยการแจกแจงความถี่ (Frequency Distributions) และ คำนวณค่าร้อยละ (Percentages)
ตอนที่ 2 ข้อมูลเกี่ยวกับสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษของนิสิต และระดับความเข้มของสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษ โดยนำมาแจกแจงความถี่ (Frequency Distributions) และคำนวณค่าร้อยละ (Percentages)
ตอนที่ 3 ข้อมูลเกี่ยวกับสไตล์การเรียนภาษาอังกฤษของนิสิต ซึ่งแบ่งออกได้เป็น 4 มิติ จำแนกตามระดับชั้นปี วิเคราะห์โดยการแจกแจงความถี่ (Frequency Distributions) และคำนวณค่าร้อยละ (Percentage) NSAW
ผลการวิจัยพบว่า
นิสิตส่วนใหญ่มีสไตล์การเรียนแบบประสาทสัมผัสในมิติด้านการรับรู้ข้อมูลมากที่สุด (61.6) รองลงมาคือแบบปฏิบัติในมิติด้านการจัดกระทำข้อมูล (58.8) ส่วนสไตล์การเรียนที่พบน้อยที่สุดคือแบบญาณหยั่งรู้ในมิติด้านการรับรู้ข้อมูล (38.4) เมื่อจำแนกเป็นรายมิติพบว่า ด้านการรับรู้ข้อมูลนิสิตมีสไตล์การเรียนแบบประสาทสัมผัส (61.6) มากกว่าญาณหยั่งรู้ (38.4) ด้านการนำเข้าข้อมูลนิสิตมีสไตล์การเรียนแบบภาพ (54.8) มากกว่าแบบภาษา (45.2) ด้านการจัดกระทำข้อมูลนิสิตมีสไตล์การเรียนแบบปฏิบัติ (58.8) มากกว่าแบบไตร่ตรอง (41.2) ด้านการทำความเข้าใจข้อมูลนิสิตมีสไตล์การเรียนแบบองค์รวม (54.3) มากกว่าแบบเป็นขั้นเป็นตอน (45.7)
The purpose of this research was to study the Styles in Learning English major undergraduate in the Faculty of Humanities at Srinakharinwirot University. The Styles studied were composed of four dimensions : 1. Perception consists of Sensing learner and Intuitive learner. 2. Input consists of Visual learner and Verbal learner. 3. Processing consists of Active learner and Reflective learner. 4. Understanding consists of Sequential learner and Global learner. The subjects for this study (N =237) were English major undergraduates in the faculty of humanities who enrolled in the first semester of academic year 2003 at Srinakharinwirot university. The research instruments were questionnaire that adapted from Index of Learning Styles Questionnaire of Felder and Soloman. Data were collected through a questionnaire consisting of 2 parts: 1) Background and 2) Styles in learning English of the English major undergraduates. The data were statistically analyzed by frequency distributions and percentage. The result of the research showed that the most of students were sensing learner in perception dimension, active learner in processing dimension respectively. Intuitive learner in perception dimension was ranked the last. Concerning to perception, students were sensing rather than intuitive. Input dimension, they were visual rather than verbal. According to processing dimension, they were found active rather than reflective. And for understanding dimension, they were found global rather than sequential.
The purpose of this research was to study the Styles in Learning English major undergraduate in the Faculty of Humanities at Srinakharinwirot University. The Styles studied were composed of four dimensions : 1. Perception consists of Sensing learner and Intuitive learner. 2. Input consists of Visual learner and Verbal learner. 3. Processing consists of Active learner and Reflective learner. 4. Understanding consists of Sequential learner and Global learner. The subjects for this study (N =237) were English major undergraduates in the faculty of humanities who enrolled in the first semester of academic year 2003 at Srinakharinwirot university. The research instruments were questionnaire that adapted from Index of Learning Styles Questionnaire of Felder and Soloman. Data were collected through a questionnaire consisting of 2 parts: 1) Background and 2) Styles in learning English of the English major undergraduates. The data were statistically analyzed by frequency distributions and percentage. The result of the research showed that the most of students were sensing learner in perception dimension, active learner in processing dimension respectively. Intuitive learner in perception dimension was ranked the last. Concerning to perception, students were sensing rather than intuitive. Input dimension, they were visual rather than verbal. According to processing dimension, they were found active rather than reflective. And for understanding dimension, they were found global rather than sequential.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ