Publication: การศึกษาวิเคราะห์ความมีอยู่ของบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ความมีอยู่ของบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
An analytical study of ontological concept of evil (Pāpa) in Theravada Buddhist Philosophy
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์เรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ ๓ อย่าง คือ (๑) เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องความมีอยู่ (๒) เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท (๓) เพื่อวิเคราะห์ความมีอยู่ของบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท ด้วยวิธีการศึกษาเชิงเอกสาร จากการศึกษาวิจัยพบว่า แนวคิดความมีอยู่ มี ๒ ประเด็นในกาศึกษา คือ (๑) ความมีอยู่ในปรัชญาตะวันตก ได้กล่าวถึงใน ๒ ลักษณะคือ ๑. ความมีอยู่เชิงอัตตวิสัย ๒. ความมีอยู่เชิงภววิสัย (๒) ความมีอยู่ในพุทธปรัชญาเถรวาทที่ได้กล่าวถึงความมีอยู่ใน ๒ ลักษณะคือ ๑. เชิงสมมติสัจจะ ๒. ปรมัตถสัจจะ แนวคิดเรื่องบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท พิจารณาใน ๓ ประเด็น คือ ๑. บาปในฐานะกิเลส ๒. บาปในฐานะกรรม ๓. บาปในฐานะวิบาก ความมีอยู่ของบาปในพุทธปรัชญาเถรวาท พิจารณาใน ๔ ประเด็น คือ ๑.บาปเชิงภววิสัย มีอยู่ ๒ ลักษณะคือ ก.ลักษณะบุคคลที่สัมบูรณ์และไม่สัมบูรณ์ ข.การกระทำบาปที่สัมบูรณ์และไม่สัมบูรณ์ ไม่มีเจตนาไม่มีบาป ๒.บาปเชิงอัตตวิสัย มีอยู่ ๒ ลักษณะ คือ ก.ลักษณะบุคคลที่สัมบูรณ์และไม่สัมบูรณ์ ข.การกระทำบาปที่สัมบูรณ์และไม่สัมบูรณ์ ๓.บาปเชิงสมมติสัจจะ ๔.บาปเชิงปรมัตถสัจจะ พุทธปรัชญาเถรวาท เน้นทั้งที่ตัวบุคคลที่มีเจตนาหรือไม่มีเจตนา หรือจิตใจ การกระทำ ทั้ง ๓ ทางคือ กาย วาจา และจิตใจ ในขณะเดียวกันยังมีจุดมุ่งหมายสูงสุดที่การละตัวตนหรืออัตตา ให้เข้าใจชีวิตและโลกทั้งในเชิงสมมติสัจจะและปรมัตถะสัจจะ หรือเรียกว่า วิถีโลกและวิถีอริยะ
This thesis entitled ‘An Analytical Study of Ontological Concept of Evil (pāpa) in Theravada Buddhist Philosophy’ has three objectives: 1) to study the concept of ontolgoy, 2) to study the concept of evil (pāpa) in Theravada Buddhist philosophy, and 3) to analyze the ontological concept of evil (pāpa) in Theravada Buddhist philosophy. This is a documentary research. In the research, it was found that two conceptsof ontology are found in this study: (1) Ontology in western philosophy refers to two aspects: 1) Subjective ontology and 2) Objective ontology, 2) Ontology in Theravada Buddhist philosophy embraces two aspects: 1) Conventional truth, and 2) Ultimate truth. Here, the concept of evil in Theravada Buddhist philosophy is considered in three types: 1) defilements (evil as a kilesa), 2) action (evil as a kamma), and 3) result of action (evil as a vipāka). As far as the research is concerned, the Ontology of evil in Theravada Buddhist philosophy is considered in four aspects: 1) objective evil has two aspects which involve characteristics of absolute and non-absolute individual and committing absolute and non-absolute evil unintentionally, 2) subjective evil has two aspects which involve characteristics of absolute and non-absolute individual and committing absolute and non-absolute sin evil, 3) conventional truth evil, and 4) ultimate truth evil. Theravada Buddhist philosophy chiefly focuses on both the intentional individual and unintentional individual, or mind. The three actions are of bodily, verbal and mental aspects. Meanwhile, the ultimate goal of life is to get rid of ego, understanding life and the world both conventionally and ultimately or called as way of the world and way of the noble life.
This thesis entitled ‘An Analytical Study of Ontological Concept of Evil (pāpa) in Theravada Buddhist Philosophy’ has three objectives: 1) to study the concept of ontolgoy, 2) to study the concept of evil (pāpa) in Theravada Buddhist philosophy, and 3) to analyze the ontological concept of evil (pāpa) in Theravada Buddhist philosophy. This is a documentary research. In the research, it was found that two conceptsof ontology are found in this study: (1) Ontology in western philosophy refers to two aspects: 1) Subjective ontology and 2) Objective ontology, 2) Ontology in Theravada Buddhist philosophy embraces two aspects: 1) Conventional truth, and 2) Ultimate truth. Here, the concept of evil in Theravada Buddhist philosophy is considered in three types: 1) defilements (evil as a kilesa), 2) action (evil as a kamma), and 3) result of action (evil as a vipāka). As far as the research is concerned, the Ontology of evil in Theravada Buddhist philosophy is considered in four aspects: 1) objective evil has two aspects which involve characteristics of absolute and non-absolute individual and committing absolute and non-absolute evil unintentionally, 2) subjective evil has two aspects which involve characteristics of absolute and non-absolute individual and committing absolute and non-absolute sin evil, 3) conventional truth evil, and 4) ultimate truth evil. Theravada Buddhist philosophy chiefly focuses on both the intentional individual and unintentional individual, or mind. The three actions are of bodily, verbal and mental aspects. Meanwhile, the ultimate goal of life is to get rid of ego, understanding life and the world both conventionally and ultimately or called as way of the world and way of the noble life.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย