Publication: ราชินีลูกทุ่ง: พุ่มพวง ดวงจันทร์ กับความเปลี่ยนแปลงของเพลงลูกทุ่งไทยทศวรรษ 2510 - ทศวรรษ 2540
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ราชินีลูกทุ่ง: พุ่มพวง ดวงจันทร์ กับความเปลี่ยนแปลงของเพลงลูกทุ่งไทยทศวรรษ 2510 - ทศวรรษ 2540
Alternative Title(s)
Queen of Lukthoong: Phumphuang Duangchan and the transformation of Lukthoong music in Thailand, mid 1960s - early 2000s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มุ่งศึกษาชีวประวัติของพุ่มพวง ดวงจันทร์ โดยเสนอว่า ชีวประวัติของพุ่มพวงได้ชี้ให้เห็นว่าความสำเร็จของเธอเกิดขึ้นจากการปรับตัวเข้ากับความเปลี่ยนแปลงภายในธุรกิจเพลงลูกทุ่ง รวมถึงความเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้นภายนอกวงการเพลงลูกทุ่ง อาทิ การขยายตัวของกลุ่มผู้ฟังวัยรุ่น การขยายตัวของสื่อโทรทัศน์ ฯลฯ ความสำเร็จของพุ่มพวงจึงเป็นหมุดหมายของการเข้าสู่ยุคสมัยใหม่ของเพลงลูกทุ่งในช่วงปลายทศวรรษ 2520 ต่อต้นทศวรรษ 2530 แต่กระนั้น ความเปลี่ยนแปลงอย่างขนานใหญ่ของเพลงลูกทุ่งที่เกิดขึ้นจากความสำเร็จของพุ่มพวงก็เป็นส่วนสำคัญที่ทำให้เกิดแรงปฏิกิริยาในรูปของกระแสอนุรักษ์เพลงลูกทุ่งที่ได้เข้ามากระชับความหมายและขอบเขตของ “ความเป็นเพลงลูกทุ่ง” โดยยึดโยงเพลงลูกทุ่งเข้ากับความเป็นไทยที่ขาดพลวัตและมีความคับแคบกว่าที่ควรจะเป็น การนิยามที่เกิดขึ้นจากการอนุรักษ์เพลงลูกทุ่งนี้ได้ทำให้ พุ่มพวง ดวงจันทร์ มีสถานะเป็นทั้งผู้ที่สร้างพัฒนาการใหม่ๆ ให้กับเพลงลูกทุ่งและเป็นผู้ที่ปิดฉากเพลงลูกทุ่ง (แท้) อีกทั้งยังส่งผลให้ศิลปินในยุคปัจจุบันที่สร้างผลงานตามสมัยนิยมมักถูกวิพากษ์วิจารณ์ว่า “ไม่เป็นเพลงลูกทุ่ง”
This thesis aims to study Phumphuang Duangchan’s biography. It proposes that Phumphuang’s biography shows how her success is largely due to her ability to adapt to the changes within the Lukthung music business as well as changes that occurred outside the Lukthung music industry, for example, the expansion of the youth audience, the growth of the television media, etc. The success of Phumphuang was therefore a milestone for the entrance into the modern era of Lukthung music in the late 1980s. The transformation of Lukthung music resulting from the success of Phumphuang also caused a reaction in the form of a movement to conserve Lukthung music. This movement narrowed the meaning and scope of “Lukthung music” by attaching it to a definition of Thainess that was static and more limited than it should be. This conservative definition of Lukthung music meant that Phumphuang Duangchan contributed, on the one hand, to new developments in Lukthung music, but did, on the other, ushered in the death of “authentic” Lukthung music. This development also resulted in modern-day artists creating contemporary works often being criticized for “not being Lukthung”.
This thesis aims to study Phumphuang Duangchan’s biography. It proposes that Phumphuang’s biography shows how her success is largely due to her ability to adapt to the changes within the Lukthung music business as well as changes that occurred outside the Lukthung music industry, for example, the expansion of the youth audience, the growth of the television media, etc. The success of Phumphuang was therefore a milestone for the entrance into the modern era of Lukthung music in the late 1980s. The transformation of Lukthung music resulting from the success of Phumphuang also caused a reaction in the form of a movement to conserve Lukthung music. This movement narrowed the meaning and scope of “Lukthung music” by attaching it to a definition of Thainess that was static and more limited than it should be. This conservative definition of Lukthung music meant that Phumphuang Duangchan contributed, on the one hand, to new developments in Lukthung music, but did, on the other, ushered in the death of “authentic” Lukthung music. This development also resulted in modern-day artists creating contemporary works often being criticized for “not being Lukthung”.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย