Publication: แม่ในตำนานเทพที่ปรากฏในวรรณกรรมเรื่อง โคะจิกิ และ นิฮน โฌะกิ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2009
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แม่ในตำนานเทพที่ปรากฏในวรรณกรรมเรื่อง โคะจิกิ และ นิฮน โฌะกิ
Alternative Title(s)
The Mother in the Myths in Kojiki and Nihonshoki
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาภาพลักษณ์ บทบาท และอารมณ์ความรู้สึกของแม่ในตำนานเทพจากวรรณกรรมสองเรื่องคือ โคะจิกิ ซึ่งเป็นวรรณกรรมประเภทเรื่องเล่าที่เชื่อกันว่าเป็นงานประพันธ์ลายลักษณ์อักษรเล่มแรกของญี่ปุ่น และ นิฮนโฌะกิ ซึ่งกล่าวกันว่าเป็นบันทึกทางประวัติศาสตร์แห่งชาติญี่ปุ่น โดยนำตำนานของเทพหญิงสี่องค์ที่มีบทโดดเด่นและมีความสำคัญในฐานะแม่ที่ปรากฏในยุคแห่งเทพ ได้แก่ เทพอิสะนะมิ เทพอะมะเตะระซุ โคะโนะฮะนะโนะซะกุยะบิเมะ และโทะโยะตะมะบิเมะ เป็นตัวอย่างประเด็นศึกษา สรุปผลได้ดังนี้ 1. เทพผู้เป็นแม่ในตำนานเทพที่ปรากฏในวรรณกรรมเรื่องโคะจิกิ และ นิฮนโฌะกิ มีภาพลักษณ์ของความเป็นหญิง มีการบรรยายถึงความเป็นแม่ที่เป็นรูปธรรมและสมจริง และยังสื่อให้เห็นถึงความพิเศษและอภินิหารเหนือธรรมชาติของเทพหญิง 2. ตำนานเทพในโคะจิกิ และ นิฮนโฌะกิ แสดงให้เห็นว่าการคลอดผ่านอวัยวะเพศหญิงเป็นบทบาทสำคัญของแม่ (ในตำนาน เทพชายบางองค์สามารถให้กำเนิดบุตรได้) เทพหญิงทั้งสี่มีบทบาทเป็นแม่ของทายาทเทพสวรรค์ซึ่งมีฐานะเป็นต้นตระกูลจักรพรรดิ และตำนานที่เกี่ยวกับเทพผู้เป็นแม่ยังแสดงให้เห็นถึงการแผ่ขยายอำนาจของจักรพรรดิในการรวบรวมโลกให้เป็นหนึ่งเดียว 3. การแสดงออกทางอารมณ์ความรู้สึกของเทพผู้เป็นแม่ที่มีต่อลูกที่สะท้อนผ่านวรรณกรรม เรื่องโคะจิกิ และ นิฮนโฌะกิ มีน้อยมาก มีเพียงความอาลัยที่ต้องพรากจากลูกปรากฏในตำนานของโทะโยะตะมะบิเมะช่วงท้ายของยุคแห่งเทพเท่านั้น ซึ่งแสดงการเปลี่ยนแปลงของลักษณะนิสัยจากเทพไปสู่ความเป็นมนุษย์ โคะจิกิ และ นิฮนโฌะกิ แม้จะมีรายละเอียดปลีกย่อยในการเล่าตำนานเทพต่างกัน เนื่องจากมีวิธีการและวัตถุประสงค์การเรียบเรียงต่างกัน แต่ทั้งสองให้ความสำคัญกับแม่คล้ายคลึงกัน นับเป็นวรรณกรรมทรงคุณค่าที่สะท้อนวัฒนธรรมการดำรงชีวิตของชาวญี่ปุ่นอันผูกพันกับธรรมชาติและความศรัทธาต่อเทพ ตำนานของเทพผู้เป็นแม่ยังถ่ายทอดแนวคิดของชาวญี่ปุ่นโบราณและเจตนาของผู้เรียบเรียงที่ต้องการสื่อถึงความเชื่อมโยงระหว่างจักรพรรดิกับตำนานให้เห็นอย่างชัดเจน
This thesis is a study of the images, roles and emotional expressions of the mothers in two literary works : Kojiki (The Records of Ancient Matters), a chronicle believed to be Japan’s oldest written work, and Nihonshoki (The Chronicles of Japan) Japan’s national historical record. Four goddesses who appear in the Kamiyo (the age of the gods) section of the two chronicles and play significant roles as mothers, Izanami, Amaterasu, Konohana no Sakuyabime, and Toyotamabime are taken as case studies. The results of the study are as follows : 1. The four goddesses have feminine images. Their motherhood is described concretely and realistically. They possess special and supernatural powers. 2. The two chronicles portray giving birth through the vagina as an important role of mothers. (In the myths, some male divinities can also give birth) The four goddesses play the role of the mothers of the divinities who are the Japanese imperial line’s ancestors. The myths surrounding these mothers also relate how the emperors extend their power to unify the whole world. 3. The four goddesses rarely express their maternal feelings. Toyotamabime, who grieves at having to leave her child behind, is the only exception. This goddess appear around the end of the Kamiyo. Her emotional expressions reflect a shift from divine to mortal characteristics. Even though there are differences in details between the two chronicles, due to their different methods and purposes of compilation, they are similar in giving significance to the mother. They are valuable literary works that reflect the Japanese people’s way of life which is closely tied to nature and faith in divinities. The myths of the divine mothers also represent the way of thinking of the ancient Japanese people, and the compliers’ clear intention in connecting the Imperial house to the myths
This thesis is a study of the images, roles and emotional expressions of the mothers in two literary works : Kojiki (The Records of Ancient Matters), a chronicle believed to be Japan’s oldest written work, and Nihonshoki (The Chronicles of Japan) Japan’s national historical record. Four goddesses who appear in the Kamiyo (the age of the gods) section of the two chronicles and play significant roles as mothers, Izanami, Amaterasu, Konohana no Sakuyabime, and Toyotamabime are taken as case studies. The results of the study are as follows : 1. The four goddesses have feminine images. Their motherhood is described concretely and realistically. They possess special and supernatural powers. 2. The two chronicles portray giving birth through the vagina as an important role of mothers. (In the myths, some male divinities can also give birth) The four goddesses play the role of the mothers of the divinities who are the Japanese imperial line’s ancestors. The myths surrounding these mothers also relate how the emperors extend their power to unify the whole world. 3. The four goddesses rarely express their maternal feelings. Toyotamabime, who grieves at having to leave her child behind, is the only exception. This goddess appear around the end of the Kamiyo. Her emotional expressions reflect a shift from divine to mortal characteristics. Even though there are differences in details between the two chronicles, due to their different methods and purposes of compilation, they are similar in giving significance to the mother. They are valuable literary works that reflect the Japanese people’s way of life which is closely tied to nature and faith in divinities. The myths of the divine mothers also represent the way of thinking of the ancient Japanese people, and the compliers’ clear intention in connecting the Imperial house to the myths
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย