Publication: การบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนตามหลักพรหมวิหาร 4 ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา มัธยมศึกษานครศรีธรรมราช
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Academic MCU Buriram Journal
Academic MCU Buriram Journal
Volume
7
Issue
2
Edition
Start Page
119
End Page
131
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนตามหลักพรหมวิหาร 4 ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา มัธยมศึกษานครศรีธรรมราช
Alternative Title(s)
Administration of Student Care and Support System according to Brahma Vihara 4 of School Under the Secondary Educational Service Area Office Nakhon Si Thammarat
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการดำเนินงานบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน 2) เปรียบเทียบการดำเนินงานการบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน 3) ศึกษาแนวทางการดำเนินงานการบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน ตามหลักพรหมวิหาร 4 ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครศรีธรรมราช โดยศึกษากับกลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูฝ่ายต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน จำนวน 60 โรงเรียน จำนวน 300 คน เป็นวิธีวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม (Questionnaire) วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เปรียบเทียบโดยการทดสอบสมมติฐานโดยการทดสอบค่าที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One way ANOVA) เมื่อพบว่ามีความแตกต่างจึงทำการเปรียบเทียบรายคู่ โดยมีผลต่างนัยสำคัญน้อยที่สุด (Least Significant Differen: LSD) และสรุปข้อมูลปัญหาอุปสรรคและข้อเสนอแนะโดยวิเคราะห์และสังเคราะห์ข้อมูลที่ได้
ผลการวิจัยพบว่า
การดำเนินงานการบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครศรีธรรมราช โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการส่งเสริมและพัฒนานักเรียนมีค่าเฉลี่ยสูงสุด ส่วนด้านการส่งต่อนักเรียน มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด
เปรียบเทียบการดำเนินงานการบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครศรีธรรมราช เมื่อจำแนกตามสถานภาพ และการเข้าร่วมอบรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อจำแนกตามประสบการณ์ทำงาน และขนาดของโรงเรียน ไม่แตกต่างกัน
3. แนวทางการบริหารระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนตามหลักพรหมวิหาร 4 ของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครศรีธรรมราช ด้านที่มีความสำคัญมากที่สุด คือ ด้านการคัดกรองนักเรียน โดยใช้หลักความเป็นธรรม ความใส่ใจดูแลช่วยเหลือนักเรียน เพื่อนำมาเป็นข้อมูลในการส่งเสริมพัฒนานักเรียนให้มีความสามารถในด้านต่าง ๆ
The purposes the student were 1) to study the implementation of the student care and support system management, 2) to compare the implementation of student care and support system management, 3) to explore the guidelines for the management of student care and support student support system according to the Principle of Brahmavihara 4 the schools under the Secondary Education Service Area Office Nakhon Si Thammarat. The study was conducted with school administrators and teachers, involved in the student care and support system from 60 schools total 300 people. The research instrument used was a questionnaire. The statistics used were percentage, average, and standard deviation, and comparison was conducted by testing hypothesis by t-test and one-way ANOVA analysis. The research results finds that: The average management of the student support system according of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat, overall, was very high. When each aspect was considered, it was found that the average of student promotion and development was highest, followed by the aspect of knowing students individually with students screening. Learner forwarding section has minimum average To compare the management of the student system according to the of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat. When they were classified by status and attendance, there was a statistically significant difference at a .05 level when they were classified by work experience and school size, there was no difference. 3. The guideline for the management of the student system according to the principle of the Brahmavihàra of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat. The most important aspect was the screening of students employing the principle of fairness, caretaking to help students, to utilize information in promoting and developing of students to be competent in various areas.
The purposes the student were 1) to study the implementation of the student care and support system management, 2) to compare the implementation of student care and support system management, 3) to explore the guidelines for the management of student care and support student support system according to the Principle of Brahmavihara 4 the schools under the Secondary Education Service Area Office Nakhon Si Thammarat. The study was conducted with school administrators and teachers, involved in the student care and support system from 60 schools total 300 people. The research instrument used was a questionnaire. The statistics used were percentage, average, and standard deviation, and comparison was conducted by testing hypothesis by t-test and one-way ANOVA analysis. The research results finds that: The average management of the student support system according of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat, overall, was very high. When each aspect was considered, it was found that the average of student promotion and development was highest, followed by the aspect of knowing students individually with students screening. Learner forwarding section has minimum average To compare the management of the student system according to the of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat. When they were classified by status and attendance, there was a statistically significant difference at a .05 level when they were classified by work experience and school size, there was no difference. 3. The guideline for the management of the student system according to the principle of the Brahmavihàra of the schools under the Secondary Educational Service Area Office, Nakhon Si Thammarat. The most important aspect was the screening of students employing the principle of fairness, caretaking to help students, to utilize information in promoting and developing of students to be competent in various areas.