Publication: การศึกษาวิเคราะห์มหาปุริลักษณะในพระพุทธศาสนาเถรวาทด้วยหลักกายวิภาคศาสตร์และสรีรวิทยา
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์มหาปุริลักษณะในพระพุทธศาสนาเถรวาทด้วยหลักกายวิภาคศาสตร์และสรีรวิทยา
Alternative Title(s)
An analytical study of the marks of the great man in theravada buddhism based antomy and physiology
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้คือ 1) เพื่อศึกษามหาปุริสลักษณะ 32 ประการในคัมภีร์ พระพุทธศาสนาเถรวาท 2) เพื่อวิเคราะห์มหาปุริสลักษณะด้วยทฤษฎีกายวิภาคศาสตร์และ สรีรวิทยา และ 3) เพื่อวิเคราะห์คุณค่าของมหาปุริสลักษณะตามแนวทฤษฎีกายวิภาคศาสตร์ และสรีรวิทยาในพระพุทธศาสนาเถรวาทนี้เป็นการวิจัยคุณภาพ ข้อมูลการวิจัยรวบรวมจาก เอกสารชั้นปฐมภูมิและทุติยภูมิซึ่งประกอบด้วย พระไตรปิฎกและอรรถกถา เอกสารทางกาย วิภาคศาสตร์และสรีรวิทยา วิทยานิพนธ์ และเอกสารงานวิจัยต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับวิชาการ ทั้งสองสาขานี้ โดยนาข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ สังเคราะห์ และการประเมินคุณค่า ผลการศึกษาวิจัยพบว่า มหาปุริสลักษณะ คือ ลักษณะ 32 ประการของมหาบุรุษที่เป็น ผลแห่งการบาเพ็ญบารมีอย่างอุกฤษฎ์ในอดีตชาติของพระสัมมาสัมพุทธเจ้าและพระเจ้าจักรพรรดิ เป็นองค์ความรู้ที่เป็นที่รู้จักและยอมรับกันของผู้คนในยุคพุทธกาลว่าเป็นลักษณะทางกายที่มี ความสมบูรณ์และสง่างาม การวิเคราะห์มหาปุริสลักษณะตามทฤษฎีกายวิภาคศาสตร์และ สรีรวิทยาทาให้พบความสัมพันธ์กันในแต่ละลักษณะที่นอกจากจะแสดงให้เห็นถึงความงดงาม ทางกายภาพแล้ว ยังแสดงถึงสมรรถภาพทางกายที่ส่งผลดีต่อสุขภาพและบุคลิกภาพของ พระพุทธองค์ซึ่งมีผลต่อการเผยแผ่พระพุทธศาสนาในครั้งพุทธกาลอีกด้วย ส่วนคุณค่าที่เกิด จาการวิเคราะห์มหาปุริสลักษณะตามแนวกายวิภาคศาสตร์และสรีรวิทยาในพระพุทธศาสนา เถรวาท ก็คือ มหาปุริสลักษณะเป็นลักษณะที่บุคคลทั ่วไปสามารถกระทาให้มีได้ โดยอาศัย หลักธรรมบุญกิริยาวัตถุ 10 ประการที่พระพุทธองค์ตรัสว่ามีความสัมพันธ์กับพุทธการกธรรม และคุณสมบัติ 8 ประการเพื่อการเป็นพระสัมมาสัมพุทธเจ้า ดังนั้น มหาปุริสลักษณะ 32 ประการ จึงเป็นลักษณะที่สะท้อนถึงกฎแห่งกรรมในพระพุทธศาสนาซึ่งพระสัมมาสัมพุทธเจ้าตรัสแสดง โดยยกเอาพระวรกายของพระองค์เป็นตัวอย่าง มหาปุริสลักษณะถือได้ว่าเป็นองค์ความรู้สาคัญ ที่ชาวพุทธควรศึกษาให้เกิดความรู้ ความเข้าใจ และนาองค์ความรู้ที่ได้มาปฏิบัติ เพื่อให้เกิดผลดี ต่อตนเองและสังคมอย่างแท้จริงสืบไป
There were three purposes of this research study: 1) To study the Thirty-Two Marks of the Great Man in the Theravda Buddhist scriptures, 2) To analyze the Marks of the Great Man relating to the theories of anatomy and physiology and 3) To synthesize the values of the Marks of the Great Man relating to anatomy and physiology in Theravda Buddhism. This study was conducted using qualitative research. The data collected were from the primary and secondary sources including the Tipitaka and its commentary, anatomical and physiological works and various academic theses and papers relating to these two branches of knowledge. These sources were carefully analyzed, synthesized and evaluated for the purpose of this study. The study revealed that the Thirty-Two Marks of the Great Man comes from the severe practices long after passing of the Buddha and the Universal Monarch on the stages of perfections. During the Buddha’s time the importance of a complete and elegant physical body was well-known and well accepted knowledge. The analysis of the Marks of the Great Man according to anatomy and physiology, indicated that the corresponding relationship in each characteristic is not just an illustration of the physical elegance but also of the physical competence beneficial for the health and personality of the Buddha resulting in the propagation of Buddhism effectively during the Buddha’s time. The values brought about by the analysis of the Marks of the Great Man according to the anatomy and physiology in Theravda Buddhism is that, according to the Buddha’s teachings, anyone can possess the Marks of the Great Man if one completely observes the Ten Bases of Meritorious Actions (Puññakiriyvatthu) relavant to the Ten Practices Bringing about Buddhahood (Buddhakrakadhamma) and the Eight Enlightenment Factors (Dhammasamodhna) making anyone to become the Buddha. Hence the Thirty-Two Marks of the Great Man may correspondingly reflect to the Buddhist Law of Karma that the Buddha taught by exemplifying his body as the related case. The Marks of the Great Man are regarded as the important knowledge that Buddhists should intensively study and bring the knowledge into practice to achieve good results for themselves and society.
There were three purposes of this research study: 1) To study the Thirty-Two Marks of the Great Man in the Theravda Buddhist scriptures, 2) To analyze the Marks of the Great Man relating to the theories of anatomy and physiology and 3) To synthesize the values of the Marks of the Great Man relating to anatomy and physiology in Theravda Buddhism. This study was conducted using qualitative research. The data collected were from the primary and secondary sources including the Tipitaka and its commentary, anatomical and physiological works and various academic theses and papers relating to these two branches of knowledge. These sources were carefully analyzed, synthesized and evaluated for the purpose of this study. The study revealed that the Thirty-Two Marks of the Great Man comes from the severe practices long after passing of the Buddha and the Universal Monarch on the stages of perfections. During the Buddha’s time the importance of a complete and elegant physical body was well-known and well accepted knowledge. The analysis of the Marks of the Great Man according to anatomy and physiology, indicated that the corresponding relationship in each characteristic is not just an illustration of the physical elegance but also of the physical competence beneficial for the health and personality of the Buddha resulting in the propagation of Buddhism effectively during the Buddha’s time. The values brought about by the analysis of the Marks of the Great Man according to the anatomy and physiology in Theravda Buddhism is that, according to the Buddha’s teachings, anyone can possess the Marks of the Great Man if one completely observes the Ten Bases of Meritorious Actions (Puññakiriyvatthu) relavant to the Ten Practices Bringing about Buddhahood (Buddhakrakadhamma) and the Eight Enlightenment Factors (Dhammasamodhna) making anyone to become the Buddha. Hence the Thirty-Two Marks of the Great Man may correspondingly reflect to the Buddhist Law of Karma that the Buddha taught by exemplifying his body as the related case. The Marks of the Great Man are regarded as the important knowledge that Buddhists should intensively study and bring the knowledge into practice to achieve good results for themselves and society.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์