Publication: การพูดคำภาษาอังกฤษปนในภาษาไทยของนักเรียนมัธยมศึกษา : กรณีศึกษานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และปีที่ 6 โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สวนกุหลาบวิทยา ปทุมธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2005
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพูดคำภาษาอังกฤษปนในภาษาไทยของนักเรียนมัธยมศึกษา : กรณีศึกษานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และปีที่ 6 โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สวนกุหลาบวิทยา ปทุมธานี
Alternative Title(s)
The English code-mixing in Thai speech of the secondary school students : the case study of the students in Matthayomsuksa 3 and 6 of Nawaminthrachinuthit Suankularb Wittayalai
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วัตถุประสงค์ของการศึกพาครั้งนี้เพื่อ 1) ศึกษาลักษณะการปนภายาอังกฤษของนักเรียนชั้น มีธยมศึกษาปีที่ 3 และนักเรียนชั้นมัธยมศึ พาปีที่ 6 2) เปรียบเทียบจำนวนคำภามาอังกฤมของนักเรียน
ต่างระดับชั้นและต่างเพศ 3) เปรียบเทียบชนิดของคำและควา หมายของคำภายายังกฤมในภาษาไทย ของนักเรียนกับชนิดของคำและความหมายของคำภาพาอังกฤษในภาษาแม่ กลุ่มตัวอย่างที่นำมาใช้ในการวิชัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนโรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สวนกุหถาบ วิทยาลัย ปทุมธานี ประจำปีการศึกษา 2547 จำนวน 62 คน โคยวิธีจัดกลุ่มอภิปราบในชั่นเรียน และ ตอบจากการสัมภาษณ์ของผู้วิจัย สถิติที่ใช้ในการวิจัยเป็นค่าร้อยละ เละค่ไคสแกวร์
ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะการพูดกำปนภามาอังกฤมขกงนักเรียนมี - ลัาขณะ คือ 1) กำกับศัพท์ 2) การย่อหรือตัดกำ 3) คำทับศัพท์ประกอบคำอธิบากกามาไทย 4) สร้างคำใหม่โดนใช้การคร้าง
คำถามแบบไทย นอกจากนี้ยังพบว่านักเรียนหญิงพูดจำนวนคำกามากังกถมม าถกว่านักเรียนชาย ในระดับเดียวกัน และนักเรียนระดับชั้นมัยยมศึกมาปีที่ 6 พูดคำภาบ อังกฤษมากกว่านักเรียนชั้นมัชบม ศึกษาปีที่ 3ภัายที่สุดนี้ ผถการวิชัยแสดงให้เห็นว่า มีความแตกต่ากันในด้านการใช้ชนคบองคำและความหมานของคำ ระหว่างการพูลคำภามาอิงกฤมที่พนในการปนภามาของนักเรีอนกับคำวภายาลักกุษที่เด้าของภาบาใช้
The dala analysis also shows that working experience has an effect on the use of English by the sample group. There are nine characteristics of English spoken by the sample group that are stalistically significant, namely, the use of arlicles, negativc sentences, subject omission, copula verbs, simple sentences, conjunctions, serial verbs. auxiliary verbs, and comparatives. Informants with more working experience use better English than those with less working experience in the use of 9 characteristics. except for the use of comparatives. The English spoken by infarmants, moreover, has eight features that are similar to Pidgin, namely, the repetition of words or phrases, the use of vocabulary, articles, subjecl-verb agreement, verbs, pronouns, prepositions, and sentence usage.
The dala analysis also shows that working experience has an effect on the use of English by the sample group. There are nine characteristics of English spoken by the sample group that are stalistically significant, namely, the use of arlicles, negativc sentences, subject omission, copula verbs, simple sentences, conjunctions, serial verbs. auxiliary verbs, and comparatives. Informants with more working experience use better English than those with less working experience in the use of 9 characteristics. except for the use of comparatives. The English spoken by infarmants, moreover, has eight features that are similar to Pidgin, namely, the repetition of words or phrases, the use of vocabulary, articles, subjecl-verb agreement, verbs, pronouns, prepositions, and sentence usage.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุุุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์