Publication: ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง: บทวิเคราะห์เชิงปรัชญา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์
Journal of Social Sciences
Journal of Social Sciences
Volume
47
Issue
2
Edition
Start Page
1
End Page
20
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง: บทวิเคราะห์เชิงปรัชญา
Alternative Title(s)
Philosophy of Sufficiency Economy: A Philosophical Analysis
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ฐานคิดที่รองรับการวิเคราะห์มโนทัศน์และความคิดต่าง ๆ ภายในปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง คือแนวคิดที่ว่าปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงน่าจะประกอบด้วยความคิดพื้นฐานสองชุดคือ หลักคำสอนของพระพุทธศาสนา และ แนวคิดเกี่ยวกับวิทยาศาสตร์ ความสอดคล้องกันในเนื้อหาความคิดระหว่างวิทยาศาสตร์และพระพุทธศาสนานี้ได้มีการกล่าวถึงมานาน โดยเฉพาะในประเด็นเกี่ยวกับความสัมพันธ์ทางเหตุ-ผลในประสบการณ์ของมนุษย์ แต่ก็จำเป็นต้องยกระดับของความสอดคล้องนี้ขึ้นมาหากเราต้องการเข้าใจและเห็นผลในเชิงปฏิบัติของการเชื่อมกันของระบบความคิดทั้งสอง และปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงก็เป็นตัวอย่างของการยกระดับความเข้าใจในความสอดคล้องดังกล่าว ข้อความหลักในการวิเคราะห์นี้คือการกล่าวถึงความพอเพียงในแง่ของการมีเพียงพอต่อการดำรงชีวิต มโนทัศน์เพื่อการวิเคราะห์ที่สำคัญประกอบด้วยความรู้จักประมาณ (หรือความพอดี) การใช้เหตุผล และทางสายกลาง ซึ่งจะทำให้เข้าใจแนวคิดเกี่ยวกับความพอเพียง และในระดับที่เป็นจริยธรรมสังคมนั้น มโนทัศน์เหล่านี้ได้ถูกนำมาผูกโยงกันกับแนวความคิดเรื่องหน้าที่ของมนุษย์ที่มีต่อผู้อื่นและระหว่างกันเพื่อประโยชน์ของสังคม
An analysis of the ideas and concepts of, and within, the “Philosophy of Sufficiency Economy” has been conducted on the presupposition that the ethics of Buddhism and the notion of science are two underlying tenets of this philosophy. The compatibility of ideas between Buddhism and science has been generally recognized, especially on the issue of causality in human experience, but it requires more than an assertion of this compatibility if one wishes to render it meaningful and practical. The philosophy of sufficiency economy is an example of such rendering. The main expression to be analyzed is that sufficiency is to have enough to live on. The key constituents of the analysis are moderation, reasonableness and the Middle Way. The idea of sufficiency entails the notions of moderation and reasonableness. Then, at the level of social ethics, these notions are further linked up with the idea that one must do one’s own duty according to one’s own expertise and in support of one another in a reciprocal manner for the interest of society as a whole if one were to find the good within oneself by one’s own reasoning.
An analysis of the ideas and concepts of, and within, the “Philosophy of Sufficiency Economy” has been conducted on the presupposition that the ethics of Buddhism and the notion of science are two underlying tenets of this philosophy. The compatibility of ideas between Buddhism and science has been generally recognized, especially on the issue of causality in human experience, but it requires more than an assertion of this compatibility if one wishes to render it meaningful and practical. The philosophy of sufficiency economy is an example of such rendering. The main expression to be analyzed is that sufficiency is to have enough to live on. The key constituents of the analysis are moderation, reasonableness and the Middle Way. The idea of sufficiency entails the notions of moderation and reasonableness. Then, at the level of social ethics, these notions are further linked up with the idea that one must do one’s own duty according to one’s own expertise and in support of one another in a reciprocal manner for the interest of society as a whole if one were to find the good within oneself by one’s own reasoning.