Publication: ละครการศึกษาในสังคมตะวันตกและสังคมไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-1541
0125-2437
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences
University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences
Volume
37
Issue
4
Edition
Start Page
195
End Page
207
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ละครการศึกษาในสังคมตะวันตกและสังคมไทย
Alternative Title(s)
Educational Theatre in Western and Thai Societies
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ละครการศึกษามีจุดเริ่มต้นที่ยาวนานตั้งแต่ศตวรรษที่ 15 คู่ขนานกันทั้งในประเทศสหรัฐอเมริกาและประเทศอังกฤษ ต่อมาแนวคิดมาร์กซิสม์และทฤษฎีการศึกษากลุ่มที่เน้นพัฒนาไปตามธรรมชาติมีส่วนสำคัญในการกำหนดทิศทางการพัฒนาของละครการศึกษา ทำให้เกิดสถาบันการศึกษาเพื่อผลิตครูที่มีความเชี่ยวชาญในการนำละครการศึกษาไปใช้แก่ผู้เรียน ทั้งนี้ละครการศึกษามีเป้าประสงค์สำคัญเพื่อให้ผู้เรียนได้พัฒนาตนเองทั้งทางด้านพุทธิจิตต และพลังทักษะผ่านการมีส่วนร่วมในละครที่ครูนำไปจัดการเรียนการสอนในห้องเรียน เกิดเป็นประสบการณ์ตรงของผู้เรียนทั้งในระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทั่งระดับอุดมศึกษา แม้ว่าละครการศึกษาแต่ละประเภทในแต่ละประเทศจะมีจุดเน้นของผลลัพธ์แตกต่างกัน แต่ก็มีกระบวนการและวิธีวิทยาที่ใกล้เคียงกันในประเทศไทยละครการศึกษาเริ่มต้นในสถาบันอุดมศึกษาที่ภาควิชาศิลปการละคร คณะอักษรศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยจากนั้นค่อยๆ แพร่หลายไปสู่การจัดตั้งคณะละครจำนวนมากเพื่อสร้างสรรค์การแสดงแก่เด็กและเยาวชนดังที่ปรากฏในปัจจุบัน
Parallel educational theatre in America and England has started since 15th century. Later, Marxism and Theory of Natural Unfoldment had direct influences to the development of educational theatre. Academic institutions which aim at training teachers who can use drama in classroom effectively began in this era. The main purpose of educational theatre is that learners can develop their cognitive, mind, and body through drama process in classroom and consequently have direct experience in both elementary school and college level. Although educational theatre in each country has different specific outcomes but they stand on similar process and same methodology. In Thailand, educational theatre was initiated in the Department of Dramatic Arts, Chulalongkorn University. Since then, other institutions were followed suit and many drama troupes pop up in our society to produce a show for kids and youth as it could be seen nowadays.
Parallel educational theatre in America and England has started since 15th century. Later, Marxism and Theory of Natural Unfoldment had direct influences to the development of educational theatre. Academic institutions which aim at training teachers who can use drama in classroom effectively began in this era. The main purpose of educational theatre is that learners can develop their cognitive, mind, and body through drama process in classroom and consequently have direct experience in both elementary school and college level. Although educational theatre in each country has different specific outcomes but they stand on similar process and same methodology. In Thailand, educational theatre was initiated in the Department of Dramatic Arts, Chulalongkorn University. Since then, other institutions were followed suit and many drama troupes pop up in our society to produce a show for kids and youth as it could be seen nowadays.