Publication: พลวัตของการละครและการแสดงศึกษาสู่การเกิดงาน “วิจัยการแสดง”
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลป์ปริทัศน์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา
Art Paritas Journal
Art Paritas Journal
Volume
6
Issue
1
Edition
Start Page
5
End Page
13
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พลวัตของการละครและการแสดงศึกษาสู่การเกิดงาน “วิจัยการแสดง”
Alternative Title(s)
The Dynamics of “Theatre and Performance Studies” and the Recent Emergence of “Performance Research”
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้เขียนขึ้นหลังจากการเป็นผู้บรรยายให้กับงานเสวนาวิชาการเนื่องในโอกาสครบรอบ 50 ปีคณะอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร ในหัวข้อ“สถานภาพและพลวัตของศาสตร์สาขาการละคร”บทความนี้จึงเป็นการศึกษาประวัติโดยสังเขปของหลักสูตรการละคร/การแสดงที่สร้างพลวัตให้กับการศึกษาศิลปะการละคร/การแสดงในโลกตะวันตกและสืบค้นต้นทางความคิดในการทําาวิจัยทางศิลปะที่นักวิชาการไทยใช้คําาว่า “การวิจัยแบบสร้างสรรค์ (Cre-ative Research) เพื่อหาคําาตอบว่าการทําาวิจัยทางศิลปะนั้นจําาเป็นหรือไม่กับการศึกษา “การละคร/การแสดง” ระดับมหาวิทยาลัยในศตวรรษที่ 21หลักสูตรการละคร/การแสดงในมหาวิทยาลัยมีพลวัตเกิดขึ้นเสมอ การก่อตั้งสาขาวิชา การแสดงศึกษา (Performance Studies) ทําาให้เกิดการเปลี่ยนกระบวนทัศน์ของ “การแสดง” โดยเชื่อมต่อ “การแสดง” กับสังคม-วัฒนธรรมทั้งในอดีตและในชีวิตประจําาวัน เกิดการทําางานละครนอกกรอบที่ใช้การแสดงและการละครเป็นเครื่องมือในการพัฒนาบุคคลและสังคม เกิดสาขาวิชาใหม่ ได้แก่ การละครประยุกต์ (Applied Theatre) และ กลุ่มวิชาใหม่ที่เชื่อมการแสดงกับการตลาด จิตบําาบัด การพัฒนาองค์กร และเทคโนโลยีสื่อสารนโยบายปฏิรูปอุดมศึกษาของสหภาพยุโรปและอังกฤษในปี 1999 และกระบวนการโบโลญญ่า (Bologna Process) ก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงวิธีคิดของศิลปิน/นักวิชาการในเรื่องวุฒิทางการศึกษาและเริ่มพัฒนาการสร้างงานวิจัยผ่านการปฏิบัติที่เรียกว่าวิจัยแบบปฏิบัติการ (Practice as Research) เกิดสถาบันศิลปะของรัฐและเอกชนที่พิจารณาให้ทุนแก่โครงการวิจัยทางศิลปะจากมหาวิทยาลัย การให้ทุนผ่านการสร้างงานวิจัยนี้ทําาให้เกิดความสนใจของศิลปินระดับอาชีพที่จะเชื่อมต่อกับมหาวิทยาลัยมีศิลปินระดับอาชีพหลายคนเข้ามาสอนและเป็นที่ปรึกษาให้กับโครงการวิจัยการแสดงการทําาวิจัยทางการแสดง จึงเป็น “พื้นที่สร้างสรรค์” ที่เกี่ยวข้องกับทุนทางศิลปะ เกิดผลงานที่แตกต่าง การทําางานข้ามศาสตร์และเชื่อมต่อกับเทคโนโลยีและโลกธุรกิจบันเทิงอย่างเป็นรูปธรรมงานวิจัยทางศิลปะมีผลงานวิจัยที่เป็นผลงานศิลปะ ดนตรี การแสดง ที่แตกต่าง ล้ําาหน้า และเท่าทันกับตลาดของผู้บริโภคทั้งที่เป็นผู้เสพศิลปะและผู้เสพความรู้ใหม่ในวงวิชาการ
This article is from a short presentation given at the 50th anniversary conference for the Faculty of Arts at Silapakorn University. It aims to give a brief history of university curricula in Dra-ma-Theatre and performance. It focused on the dynamics of curricula evolution, and the new departments and modules created and formed in the last century.The founder of the Performance Stud-ies Department at New York University in 1980 made a new paradigm for studying performance in and out of theatre as part of contemporary and historical socio-cultural contexts. By the 1990s, new types of curricula emerged, such as Applied Theatre and also new modules that merged theatre and performance with market-ing, organization development, psychotherapy and media technology.Polices set in the European Union and in Britain under Higher Education reforms done under the Bolangna Process from 1999 likewise transformed Arts Education. Besides shifting the attitude of arts scholars toward getting a PhD based on research in their art, it also helped generate a new paradigm of research that fo-cused on practice, such as artistic research, cre-ative research, practice as research, and perfor-mance research. This furthermore gave rise to new research centers and funding organizations that would fund art research projects through various universities. These changes produced a new space for performance research and were incentives for collaboration between professional artists and theatre practitioners in univer-sities. This created a dynamic link between per-formance research in Higher Education and the creative economy. In Thailand, the value of performance research is clear. They have given a new research space where theatre practitioners and scholars can work together and use this new paradigm to create new types of art-based research that is conceptually different, and innovative in fram-ing and presentation. This highly interdisciplinary new research area highlights the performance as both a process and product that creates new artistic insights, new audience experiences and new academic knowledge.
This article is from a short presentation given at the 50th anniversary conference for the Faculty of Arts at Silapakorn University. It aims to give a brief history of university curricula in Dra-ma-Theatre and performance. It focused on the dynamics of curricula evolution, and the new departments and modules created and formed in the last century.The founder of the Performance Stud-ies Department at New York University in 1980 made a new paradigm for studying performance in and out of theatre as part of contemporary and historical socio-cultural contexts. By the 1990s, new types of curricula emerged, such as Applied Theatre and also new modules that merged theatre and performance with market-ing, organization development, psychotherapy and media technology.Polices set in the European Union and in Britain under Higher Education reforms done under the Bolangna Process from 1999 likewise transformed Arts Education. Besides shifting the attitude of arts scholars toward getting a PhD based on research in their art, it also helped generate a new paradigm of research that fo-cused on practice, such as artistic research, cre-ative research, practice as research, and perfor-mance research. This furthermore gave rise to new research centers and funding organizations that would fund art research projects through various universities. These changes produced a new space for performance research and were incentives for collaboration between professional artists and theatre practitioners in univer-sities. This created a dynamic link between per-formance research in Higher Education and the creative economy. In Thailand, the value of performance research is clear. They have given a new research space where theatre practitioners and scholars can work together and use this new paradigm to create new types of art-based research that is conceptually different, and innovative in fram-ing and presentation. This highly interdisciplinary new research area highlights the performance as both a process and product that creates new artistic insights, new audience experiences and new academic knowledge.