Publication: การศึกษาการแปรรูปวรรณกรรมจากนวนิยายสู่บทละครโทรทัศน์ เรื่อง เมียน้อย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0859-5992
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
Journal of Humanities and Social Sciences Mahasarakham University
Journal of Humanities and Social Sciences Mahasarakham University
Volume
39
Issue
5
Edition
Start Page
33
End Page
43
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาการแปรรูปวรรณกรรมจากนวนิยายสู่บทละครโทรทัศน์ เรื่อง เมียน้อย
Alternative Title(s)
Miaoy : A study of the adaptation of novel into television drama
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบของบทประพันธ์เรื่องเมียน้อย ของทมยันตี ในส่วนของเนื้อเรื่อง โครงเรื่อง แก่นเรื่อง ตัวละคร ฉาก บทสนทนา และศึกษากลวิธี การดัดแปลงจากนวนิยายเรื่อง เมียน้อย ของทมยันตี มาเป็นบทละครโทรทัศน์เรื่องเมียน้อยของ มาวิน อักษรา ผลการวิจัยพบว่า บทละครโทรทัศน์เรื่องเมียน้อย ของมาวิน อักษรา มีองค์ประกอบครบสมบูรณ์ตามทฤษฎีโครงสร้างวรรณกรรม มีกลวิธีการดำเนินเรื่องน่าสนใจและน่าติดตาม มีการเพิ่มเติมเนื้อหาบางส่วนเข้ามาเพื่อให้เนื้อเรื่องเข้มข้นและมีอรรถรสมากยิ่งขึ้น มีการเพิ่มตัวละครพิเศษทำให้เรื่องน่าสนใจยิ่งขึ้นมีการเลือกตัวละครได้อย่างเหมาะสม การใช้ถ้อยคำสื่อสารได้อย่างเข้าใจ เมื่อวิเคราะห์กลวิธีการดัดแปลงจากนวนิยายของ ทมยันตี สู่บทละครโทรทัศน์ของ มาวิน อักษรา เรื่องเมียน้อย พบว่ามีกลวิธีการดัดแปลงดังนี้ การคงเนื้อหาไว้ การตัดเนื้อหาออกบางส่วน การปรับเนื้อหาให้เหมาะสม การเปลี่ยนแปลงเนื้อหา การเพิ่มเติมเนื้อหา และการเพิ่มตัวละคร โดยยังคงคุณค่าของบทประพันธ์เดิมไว้ทุกประการ
The objective of this research is to study the composition of the novel drama Miaoy of Thomyanati. In the story, storyline, theme, characters, dialogue scenes, and study of the adaptation strategies from Thomyanee's Miaoy novel into television drama about Mawin of Mawin Aksara The result of the research shows that the television drama Miaoy of Mawin Aksara has elements. Complete with strategies to make the story interesting and follow-up with some content added to make the story more intense and more fun. Special characters have been added to make the story more interesting. Choosing the right character and the use of words to communicate with understanding. When analyzing the adaptation strategies from Thomyanee's novel to television drama Mawin Aksra is story of mia found that the modification strategies are as follows maintaining content cutting some content content optimization content change content addition and adding characters with the value of the original composition in all respects.
The objective of this research is to study the composition of the novel drama Miaoy of Thomyanati. In the story, storyline, theme, characters, dialogue scenes, and study of the adaptation strategies from Thomyanee's Miaoy novel into television drama about Mawin of Mawin Aksara The result of the research shows that the television drama Miaoy of Mawin Aksara has elements. Complete with strategies to make the story interesting and follow-up with some content added to make the story more intense and more fun. Special characters have been added to make the story more interesting. Choosing the right character and the use of words to communicate with understanding. When analyzing the adaptation strategies from Thomyanee's novel to television drama Mawin Aksra is story of mia found that the modification strategies are as follows maintaining content cutting some content content optimization content change content addition and adding characters with the value of the original composition in all respects.