Publication: เทคนิคการจัดการเรียนรู้เพื่อแก้ปัญหาการเรียนการสอน วิชาวัฒนธรรมจีน ในระดับอุดมศึกษา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
อินทนิลทักษิณสาร
Inthaninthaksin Journal
Inthaninthaksin Journal
Volume
12
Issue
3
Edition
Start Page
101
End Page
126
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
เทคนิคการจัดการเรียนรู้เพื่อแก้ปัญหาการเรียนการสอน วิชาวัฒนธรรมจีน ในระดับอุดมศึกษา
Alternative Title(s)
Learning Management Techniques to solve Instructional Problems of Chinese Culture in Higher Education
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วัฒนธรรมจีนเป็นรายวิชาที่มีความสำคัญในการพัฒนาการเรียนรู้ภาษาจีนแก่ ผู้เรียนต่างวัฒนธรรมในระดับอุดมศึกษา จากการวิเคราะห์พบปัจจัยที่ส่งผลซึ่งกัน และกันต่อการสอนวิชาวัฒนธรรมจีน คือปัญหาการเรียน การสอน กับเทคนิคการ จัดการเรียนรู้วิชาวัฒนธรรมจีน บทความนี้จึงมุ่งศึกษาปัญหาการเรียนการสอน และนำเสนอเทคนิคการจัดการเรียนรู้เพื่อแก้ปัญหาการเรียนการสอนวิชาวัฒนธรรมจีน ผลการสังเคราะห์พบว่า ปัญหาการเรียนการสอนวิชาวัฒนธรรมจีนมีหลากหลาย แต่ที่เป็นปัญหาสำคัญต่อการเรียนรู้ของผู้เรียนคือด้านกระบวนการเรียนการสอน ด้านผู้เรียน และด้านผู้สอน บทความนี้จึงนำเสนอเทคนิคการจัดการเรียนรู้ที่ เหมาะสม เพื่อแก้ปัญหาดังกล่าว ประกอบด้วย การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชน เป็นฐาน (Community-based Learning Management : CBLM) รูปแบบการเรียน การสอนกระบวนการสืบสอบและแสวงหาความรู้เป็นกลุ่ม (Group Investigation Instructional Model) รูปแบบการเรียนการสอนโดยใช้บทบาทสมมติ (Role Playing Model) และการจัดการเรียนรู้แบบวิจัยเป็นฐาน (Research Based Learning) เทคนิคการจัดการเรียนรู้เหล่านี้ ไม่เพียงช่วยให้ผู้เรียนรู้และเข้าใจคุณค่าของวัฒนธรรมจีน ในบริบทภาคใต้และประเทศไทย หากยังพัฒนาผู้เรียนตามโมเดลประเทศไทย 4.0 และส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ตลอดจนการเรียนรู้ตลอดชีวิตอย่าง ยั่งยืนแก่ผู้เรียนอีกด้วย
Chinese culture is significance in the development of Chinese learning to students of different cultures in higher education. From the analysis, the factors that affect each other towards the teaching of Chinese culture are instructional problems and the learning management techniques of Chinese culture. This article focuses on the study of instructional problems and the presentation of learning management techniques for solving the instructional problem of Chinese culture. The synthesis result showed that the problems of learning and teaching Chinese culture are diverse but the important problem to students’ learning are the teaching process of Chinese culture, the students and the instructors. This article proposed suitable learning management techniques to solve these problems, including Community Based Learning Management (CBLM), Group Investigation Instructional Model, Role Playing Model, and Research Based Learning. These learning management techniques not only help people to learn and understand the value of Chinese culture in the context of southern and Thailand, but also develop students in Thailand 4.0 model, enhance learning skills in century 21 era as well as sustainable lifelong learning for students.
Chinese culture is significance in the development of Chinese learning to students of different cultures in higher education. From the analysis, the factors that affect each other towards the teaching of Chinese culture are instructional problems and the learning management techniques of Chinese culture. This article focuses on the study of instructional problems and the presentation of learning management techniques for solving the instructional problem of Chinese culture. The synthesis result showed that the problems of learning and teaching Chinese culture are diverse but the important problem to students’ learning are the teaching process of Chinese culture, the students and the instructors. This article proposed suitable learning management techniques to solve these problems, including Community Based Learning Management (CBLM), Group Investigation Instructional Model, Role Playing Model, and Research Based Learning. These learning management techniques not only help people to learn and understand the value of Chinese culture in the context of southern and Thailand, but also develop students in Thailand 4.0 model, enhance learning skills in century 21 era as well as sustainable lifelong learning for students.