Publication: วิเคราะห์สถานภาพและบทบาทของสตรีที่มีต่อครอบครัว ผ่านตัวละครเอกหญิงในวรรณกรรมจีนฉบับแปลไทย เรื่องบุปผาในกุณฑีทอง (金瓶梅) ฉบับยาขอบ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
HUSO Journal of Humanities and Social Sciences
HUSO Journal of Humanities and Social Sciences
Volume
2
Issue
2
Edition
Start Page
131
End Page
159
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์สถานภาพและบทบาทของสตรีที่มีต่อครอบครัว ผ่านตัวละครเอกหญิงในวรรณกรรมจีนฉบับแปลไทย เรื่องบุปผาในกุณฑีทอง (金瓶梅) ฉบับยาขอบ
Alternative Title(s)
Analysis of the status and role of women in families through the female characters in Chinese literature, The Plum in the Golden Vase (金瓶梅)Thai edition by Jacob
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยครั้งนี้ มุ่งศึกษากลวิธีการนำเสนอตัวละคร และวิเคราะห์สถานภาพและบทบาทของสตรีที่มีต่อครอบครัว ผ่านตัวละครเอกหญิงในวรรณกรรมจีนฉบับแปลไทยเรื่องบุปผาในกุณฑีทอง (金瓶梅) ฉบับยาขอบ ฉบับพิมพ์เผยแพร่ของ สำนักพิมพ์ศรีปัญญา เมื่อ พ.ศ. 2560 โดยศึกษาตัวละครเอกหญิงที่มีสถานภาพและบทบาทชัดเจนจำนวน 3ตัวละคร ได้แก่ (1) พันจินเหลียน (潘金莲) ฉบับของยาขอบเรียกว่า พัวกิมเน้ย หรือ นางบัวคำ (2) หลี่ผิงเอ๋อร์ (李瓶儿) ฉบับของยาขอบเรียกว่า นางลีปัง หรือ ฮวยลีปัง (3) ผังชุนเหมย (庞春梅) ฉบับของยาขอบเรียกว่า นางชุนบ๊วย ผลการวิจัยพบว่า กลวิธีการนำเสนอตัวละคร แบ่งเป็น 2กลวิธี ได้แก่ การบรรยายลักษณะของตัวละครโดยผู้แต่ง และการบรรยายลักษณะตัวละครจากบทสนทนาของตัวละคร ซึ่งทั้ง 2กลวิธีนี้ ผู้แต่งต้องการสื่อให้เห็นถึงลักษณะนิสัย พฤติกรรม รูปร่างหน้าตาของตัวละคร สถานภาพและบทบาทของสตรีที่มีต่อครอบครัว ได้แก่ สถานภาพและบทบาทของภรรยา ผู้แต่งสะท้อนให้เห็นถึงธรรมชาติของมนุษย์ที่มีกิเลสตัณหา ความทะเยอทะยาน ทำให้ตัวละครมีพฤติกรรมที่ผิดศีลธรรม เช่น ฆ่าสามีตนเอง ไม่ซื่อสัตย์ต่อสามี สถานภาพและบทบาทของสาวใช้ สะท้อนให้เห็นถึงบทบาทของผู้หญิงที่มีความเป็นรองผู้ชายในด้านของครอบครัวและสังคม
This research focused on the study of character presentation strategies and the analysis of status and role of women in families through the female characters in Chinese literature, The Plum in the Golden Vase(金瓶梅) Thai edition by Jacob, published publically by Sripanya Publishing House in 2017. This research emphasized onthree female characters with clear status and roles: ( 1 ) Pan Jinlian (潘金莲), the other edition known as Pua Kim Nuea or Nang Bua Kam. (2) Li Ping’er(李瓶儿), or known in other names as Nang Li Pang or Huai Li Pang ( 3 ) Pang Chun Mei (庞春梅), or known as Nang Chun Buay. The results of this research indicated that character representation techniques could be divided into 2techniques including the character described directly from the author and character described indirectly from the dialogue. In both techniques, the author needed to convey the personality, behavior, appearance, status, and role of the woman towards her family, which was the role of a wife. The author represented the human nature of possessing lustful desire and ambition, driving female characters to have immoral behavior such as murder and dishonest of their own husband. The status and role of the maid represented how women was being inferior than men in both family and society.
This research focused on the study of character presentation strategies and the analysis of status and role of women in families through the female characters in Chinese literature, The Plum in the Golden Vase(金瓶梅) Thai edition by Jacob, published publically by Sripanya Publishing House in 2017. This research emphasized onthree female characters with clear status and roles: ( 1 ) Pan Jinlian (潘金莲), the other edition known as Pua Kim Nuea or Nang Bua Kam. (2) Li Ping’er(李瓶儿), or known in other names as Nang Li Pang or Huai Li Pang ( 3 ) Pang Chun Mei (庞春梅), or known as Nang Chun Buay. The results of this research indicated that character representation techniques could be divided into 2techniques including the character described directly from the author and character described indirectly from the dialogue. In both techniques, the author needed to convey the personality, behavior, appearance, status, and role of the woman towards her family, which was the role of a wife. The author represented the human nature of possessing lustful desire and ambition, driving female characters to have immoral behavior such as murder and dishonest of their own husband. The status and role of the maid represented how women was being inferior than men in both family and society.