Publication: กลวิธีสื่อสารในการให้คำปรึกษาของครูแนะแนวและความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกลวิธีที่ใช้
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2010
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีสื่อสารในการให้คำปรึกษาของครูแนะแนวและความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกลวิธีที่ใช้
Alternative Title(s)
Communicative strategies in counseling by guidance teachers and students opinions about those strategies
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ข้อผิดพลาดที่ผู้วิจัยพบมากที่สุดคือ ร้อผิดพลาดที่เกี่ยวกับการใช้กาล มีจำนวนร้อยละ 30.78 รองลงมาคือข้อผิดในการใช้คำนำหน้าคำนาม มีจำนวนร้อยละ 17.31 ส่วนข้อผิดพลาดที่ พบน้อยที่สุดคือ การเรียงส่วนขยายกริยาวลี มีจำนวนร้ธยละ 0.47 จากช้อผิดพลาดทั้งหมดพบว่า ร้อยละ 61.50 เป็นร้อผิดพลาดที่ผู้เรียนใช้ภายาอังกฤษโดยอิงไวยากรณีไทย ซึ่งอาจสรุปได้ว่าเป็น การแทรกแรงจากภาษาแม่ของผู้เรียน เมื่อนำร้อผิดพลาด 17 ประเาทข้างต้นมาจำแนกตามกลวิธีการสื่อสาร (communicative strategies) พบว่าตัวอย่างประชากรใช้กลวิธีสื่อสาร 6 กลวิธีได้แก่ 1. กลวิธีลดความซ้ำร้อน 2. กลวิธีการสรุปกฎกว้างเกินไป 3. กลวิธีเลือกใช้คำผิด 4. กลวิธีแปลตามตัวอักษร 5. กลวิธี พิถีพิถันเกินไป และ 6. กลวิธีใช้รูปแบบตายตัว กลวิธีที่ตัวอย่างประชากรใช้มากอันดับแรกคือ กลวิธีลดความซ้ำช้อน (ร้อยละ 52.37) รองลงมาคือกลวิธีสรุปกฎกว้างเกิน (ร้อยละ 16.02) และ กลวิธีที่ใช้น้อยที่สุดคือ กลวิธีใช้รูปแบบตายตัว (ร้อยละ 5.02) ส่วนกลวิรีสื่อสารที่อาจสรุปได้ว่า เกิดจากการแทรกแซงของภาษาไทยพบว่ามี 2 กลวิธีคือ กลวิธีลดความซ้ำร้อน และกลวิธีแปล ตามตัวอักษร ซึ่งมีจำนวนรวมกันร้อยละ 61.50 สำหรับวัจนกรรมที่พบในการให้คำปรึกษาของครูสามารถจำแนกได้ 9 ประเภทหลัก เรียงตามลำดับความถี่ ได้แก่ 1. การบอกกล่าว 2. การถาม 3. การเตือน 4. การแนะนำ 5. การกล่าวสรุป 6. การสั่ง 7. การตอบ 8. การชม 9. อื่นๆ ได้แก่ การขอโทษ การยืนยัน การขอบคุณ และการตำหนิ ในส่วนของการใช้ภาษาตรงและภาษาอ้อมพบว่าครูแนะแนวใช้ภาษาตรงมากที่สุด ซึ่งสอดคล้องกับการใช้ภาษาสุภาพที่พบว่าครูแนะแนวใช้กลวิธีการพูดตรงในการแสดงภาษาสุภาพมากเป็นอันดับแรกผลการศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกลวิธีการให้คำปรึกษาของครูแนะแนวปรากฎว่า นักเรียนส่วนใหญ่ประเมินว่าการใช้กลวิธีสื่อสารในการให้คำปรึกษาของครูโดยรวมมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด โดยกลวิธีที่นักเรียนประเมินว่ามีความเหมาะสมสูงที่สุดคือ การให้คำแนะนำ รองลงมาคือ การสรุป
The main purposes of this study are to determine 1) the communicative strategies used in counseling by guidance teachers, and 2) students' opinions about those strategies. The strategies data were collected from twelve guidance classes and the students' opinions from a questionnaire administered to sixty students from the same six upper-secondary schools. The analyses include: determining the guidance teachers' communicative strategies based on the counseling psychology framework; describing the teachers' linguistic features in terms of speech act, direct or indirect, and politeness strategies; and determining the students' evaluation of the teachers' strategies. The findings of the study are summarized as follows: 1. The communicative strategies used in counseling by guidance teachers, listed from highest to lowest in frequency were: 1. questioning, 2. information giving, 3. warning, 4. reasoning, 5. advice giving, 6. examplification, 7. summarizing, 8. restatement of content, 9. giving counter-ideas, 10. encouragement, 11. listener reference, 12. interpretation, 13. option giving, 14. intimacy showing, 15. self-disclosure and 16. others (general lead and acceptance). 2. The speech acts used in counseling by guidance teachers ranging from high to low frequency were: 1. informing, 2. questioning, 3. warning, 4. advising, 5. concluding, 6. ordering, 7. answering, 8. complimenting and 9. others (apologizing, asserting, thanking and scolding).3. The guidance teachers were found to predominantly use direct speech which corresponded to their use of bald-on-record politeness strategy. 4. The majority of the students evaluated the teachers' overall-counseling strategies most favorably, with "giving-advice" strategy as first, and "summarizing" as second.
The main purposes of this study are to determine 1) the communicative strategies used in counseling by guidance teachers, and 2) students' opinions about those strategies. The strategies data were collected from twelve guidance classes and the students' opinions from a questionnaire administered to sixty students from the same six upper-secondary schools. The analyses include: determining the guidance teachers' communicative strategies based on the counseling psychology framework; describing the teachers' linguistic features in terms of speech act, direct or indirect, and politeness strategies; and determining the students' evaluation of the teachers' strategies. The findings of the study are summarized as follows: 1. The communicative strategies used in counseling by guidance teachers, listed from highest to lowest in frequency were: 1. questioning, 2. information giving, 3. warning, 4. reasoning, 5. advice giving, 6. examplification, 7. summarizing, 8. restatement of content, 9. giving counter-ideas, 10. encouragement, 11. listener reference, 12. interpretation, 13. option giving, 14. intimacy showing, 15. self-disclosure and 16. others (general lead and acceptance). 2. The speech acts used in counseling by guidance teachers ranging from high to low frequency were: 1. informing, 2. questioning, 3. warning, 4. advising, 5. concluding, 6. ordering, 7. answering, 8. complimenting and 9. others (apologizing, asserting, thanking and scolding).3. The guidance teachers were found to predominantly use direct speech which corresponded to their use of bald-on-record politeness strategy. 4. The majority of the students evaluated the teachers' overall-counseling strategies most favorably, with "giving-advice" strategy as first, and "summarizing" as second.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์