Publication: การวิเคราะห์แนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎกที่ปรากฏในไตรภูมิพระร่วง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์แนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎกที่ปรากฏในไตรภูมิพระร่วง
Alternative Title(s)
An analysis of the concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยมีคือ ๑) เพื่อศึกษาแนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎก ๒) เพื่อศึกษาแนวคิดภพภูมิในไตรภูมิพระร่วง และ ๓) เพื่อวิเคราะห์แนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎกที่ปรากฏในไตรภูมิพระร่วง เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร โดยการเก็บข้อมูลจากเอกสารปฐมภูมิและทุติยภูมิ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีพรรณนาตามหลักอุปนัยวิธี ผลการวิจัยพบว่า ๑. แนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎก พบว่า ภพภูมิในพระไตรปิฎกเป็นดินแดนอันเป็นที่เกิดของสัตว์มีอยู่ ๓ ดินแดน เรียกว่า ไตรภูมิ ได้แก่ ๑) กามภูมิ คือ ดินแดนอันเป็นที่เกิดของสัตว์ที่ยังวนเวียนอยู่ในกามประกอบด้วย อบายภูมิ มนุษย์ภูมิ และสวรรค์ภูมิ ๒) รูปภูมิ คือ ดินแดนที่เป็นดินแดนที่อยู่เหนือสวรรค์ชั้นปรมินมิตวสวัตดีขึ้นไปเรียกว่า พรหมโลก ได้แก่ รูปพรหม และ ๓) อรูปภูมิ คือ ดินแดนอันเป็นที่เกิดของสัตว์ที่ไม่มีรูป ไม่มีตัวตน มีแต่เพียงจิต ได้แก่ อรูปพรหม ๒. แนวคิดภพภูมิในไตรภูมิพระร่วง พบว่า ไตรภูมิพระร่วงเป็นวรรณคดีที่สำคัญเล่มหนึ่งของพุทธศาสนาที่มีอิทธิพลต่อคนไทย พระราชนิพนธ์ขึ้นในสมัยสุโขทัย โดยพระมหาธรรมราชาที่ ๑ (พญาลิไท) มีสารัตถะที่พรรณนาถึงคติความเชื่อเกี่ยวกับ นรก สวรรค์ การเวียนว่ายตายเกิด และสัณฐานของโลก ที่แบ่งเป็น 3 ส่วน ได้แก่ กามภูมิ รูปภูมิ และอรูปภูมิ ๓. แนวคิดภพภูมิในพระไตรปิฎกที่ปรากฏในไตรภูมิพระร่วง พบว่า มีการกล่าวถึงภพภูมิเหมือนกัน แต่มีการพรรณนาเกี่ยวภพภูมิที่แตกต่างกันดังนี้ พระไตรปิฎก มีจุดมุ่งหมายในการแสดงภพภูมิในลักษณะของการเวียนว่ายตายเกิดที่ทำให้เกิดทุกข์ และแสดงวิธีพ้นทุกข์ด้วยการบรรลุนิพพาน ส่วนไตรภูมิพระร่วงมีจุดมุ่งหมายในการแสดงภพภูมิเพื่อใช้เป็นเครื่องมือในการปกครองบ้านเมือง และการควบคุมคนในสังคม โดยสอนให้คนทำความดี และเว้นการทำความชั่ว
The aims of this research paper were: 1) to study the concept of worlds (bhava) in the Tipiṭaka
2) to study the concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature
3) to analyze the concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature as appeared in the Tipiṭaka. The gathered data were interpreted by the descriptive analysis based on the analytic induction method. The research results were as follows: 1) The concept of worlds in the Tipiṭaka relates to the explanation of the three realms in which the beings take birth called ‘ti-bhumi or three worlds’: 1) Kāmabhumi (sensual realm), the worlds of the beings in the sensual cycle, such as hells, human world and heavens
2 ) Rūpa-bhumi (form realm) called ‘brahmaloka), the worlds existing beyond the Paraminmitvasavattī heaven
3 ) Arūpa-bhumi (formless realm), the worlds of formless beings. 2) The Triphum Phra Ruang is the Buddhist literature influencing Thai people. It was written in Sukhothai period by the first Mahadhammaraja (Phrayalithai) with the essence describing the belief in hells, heavens and the cycle of birth and death and shapes of the worlds categorized in three parts: Kāmabhumi, Rūpabhumi and Arūpabhumi. 3) The concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature as appeared in the Tipiṭaka relates to the description of the worlds with some differences. The focus in the Tipiṭaka is based on the explanation of the cycle of birth and death causing the suffering, and doctrine of cessation of suffering or nibbāna. The aim of the instruction of the worlds in the Triphum Phra Ruang is to support the governance by teaching Thai people to have good behaviors to create peace in the society.
The aims of this research paper were: 1) to study the concept of worlds (bhava) in the Tipiṭaka
2) to study the concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature
3) to analyze the concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature as appeared in the Tipiṭaka. The gathered data were interpreted by the descriptive analysis based on the analytic induction method. The research results were as follows: 1) The concept of worlds in the Tipiṭaka relates to the explanation of the three realms in which the beings take birth called ‘ti-bhumi or three worlds’: 1) Kāmabhumi (sensual realm), the worlds of the beings in the sensual cycle, such as hells, human world and heavens
2 ) Rūpa-bhumi (form realm) called ‘brahmaloka), the worlds existing beyond the Paraminmitvasavattī heaven
3 ) Arūpa-bhumi (formless realm), the worlds of formless beings. 2) The Triphum Phra Ruang is the Buddhist literature influencing Thai people. It was written in Sukhothai period by the first Mahadhammaraja (Phrayalithai) with the essence describing the belief in hells, heavens and the cycle of birth and death and shapes of the worlds categorized in three parts: Kāmabhumi, Rūpabhumi and Arūpabhumi. 3) The concept of worlds in the Triphum Phra Ruang literature as appeared in the Tipiṭaka relates to the description of the worlds with some differences. The focus in the Tipiṭaka is based on the explanation of the cycle of birth and death causing the suffering, and doctrine of cessation of suffering or nibbāna. The aim of the instruction of the worlds in the Triphum Phra Ruang is to support the governance by teaching Thai people to have good behaviors to create peace in the society.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย