Publication: เปรียบเทียบหลักอุเบกขาธรรมในพระพุทธศาสนาและหวู่-เว่ยในลัทธิเต๋า
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Academic MCU Buriram Journal
Academic MCU Buriram Journal
Volume
4
Issue
2
Edition
Start Page
115
End Page
128
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
เปรียบเทียบหลักอุเบกขาธรรมในพระพุทธศาสนาและหวู่-เว่ยในลัทธิเต๋า
Alternative Title(s)
A Comparison of the Tranquility (Upekkha) in Buddhism and Wu-Wei in Taoism
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการศึกษาอุเบกขาในพระพุทธศาสนาและหวู่เว่ยในลัทธิเต๋า เพื่อต้องการทราบความหมายที่แท้จริงของหลักธรรมทั้งสองคืออะไร สามารถนำไปใช้ในกรณีใด มีกระบวนการใช้เหมือนกันหรือแตกต่างกันอย่างไร มีหลักการสอนหรือมีเป้าหมายในการสอนเรื่องนี้เอาไว้อย่างไร จากการศึกษาพบว่า หลักอุเบกขาธรรมในพระพุทธศาสนาและเต๋าเป็นหลักคำสอนที่อยู่บนความเมตตา กรุณา มุทิตา ในสรรพสัตว์เหมือนกัน ในด้านการสอนอุเบกขาธรรมในพระพุทธศาสนามีหลักการที่ค่อนข้างละเอียด สอนอย่างมีระเบียบแบบแผน หลักอุเบกเขาย่อมมีความสัมพันธ์หรือเกื้อกูลกับหลักธรรมอื่น ๆ อุเบกขาย่อมไม่สามารถอยู่ได้ตามลำพังเองได้ ต้องอาศัยหลักธรรมอย่างอื่นมาเป็นฐาน เพื่อจะให้เข้าถึงหลักอุเบกขา ส่วนเนื้อหาของหวู่เว่ยที่ปรากฎในเต๋าเต๋อจิงนั้นเป็นเพียงหลักคำสอนที่เป็นอภิปรัชญาสั้น ๆ อยู่ที่การตีความ เหลาจื้อไม่ได้สอนหลักการที่จะเข้าถึงหวู่เว่ยอย่างเป็นระบบ เหมือนอย่างอุเบกขาในพระพุทธศาสนา แต่เป้าหมายของอุเบกขาและหวู่เว่ยเหมือนกัน เพื่อการอยู่ร่วมกันในสังคมอย่างปกติสุข โดยอาศัยความมีเมตตากรุณามุทิตาในสัตว์ทั้งหลาย โดยปราศจากการยึดมั่นถือมั่นในอคติ
This article’s aim is to compare Upekkha (equanimity) in Buddhism and Wu-wei in Taoism. The objective is to know the true meaning of both principles. The questions asked where can it be used in any case? Is there the same process or different? Is there a teaching principle or a specific goal in mind when teaching it? According to studies, the teachings of Buddhism and Taoism are based on the Metta (loving-kindness), Karuna (compassion), and Mudita (sympathetic joy) in all beings as well. The principles in Buddhism are quite thorough and methodical. Upekkha has a relationship with other principles and cannot live alone. Its origin must be based on other principles. The content of Wu-wei in Taoism is just a metaphysical doctrine dependent on interpretation. Laozi does not teach the principles of accessing Wu-wei systematically, like the Upekkha, it is taught by Buddha, but the goal of the Upekkha and Wu-wei are the same too. The shared goal is to live together in a normal society by virtue of compassion in many animals, without any prejudices.
This article’s aim is to compare Upekkha (equanimity) in Buddhism and Wu-wei in Taoism. The objective is to know the true meaning of both principles. The questions asked where can it be used in any case? Is there the same process or different? Is there a teaching principle or a specific goal in mind when teaching it? According to studies, the teachings of Buddhism and Taoism are based on the Metta (loving-kindness), Karuna (compassion), and Mudita (sympathetic joy) in all beings as well. The principles in Buddhism are quite thorough and methodical. Upekkha has a relationship with other principles and cannot live alone. Its origin must be based on other principles. The content of Wu-wei in Taoism is just a metaphysical doctrine dependent on interpretation. Laozi does not teach the principles of accessing Wu-wei systematically, like the Upekkha, it is taught by Buddha, but the goal of the Upekkha and Wu-wei are the same too. The shared goal is to live together in a normal society by virtue of compassion in many animals, without any prejudices.