Publication: การเขียนบทละครเวทีสำหรับผู้สูงอายุ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1906-2044
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
INSTITUTE OF CULTURE AND ARTS JOURNALSRINAKHARINWIROT UNIVERSITY
INSTITUTE OF CULTURE AND ARTS JOURNALSRINAKHARINWIROT UNIVERSITY
Volume
21
Issue
2
Edition
Start Page
42
End Page
54
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเขียนบทละครเวทีสำหรับผู้สูงอายุ
Alternative Title(s)
SCRIPT WRITING FOR THE ELDERLY
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาขั้นตอนการเขียนบทละครเวทีสำหรับผู้สูงอายุ ประชากรที่ใช้ในการ
ศึกษาในครั้งนี้ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง คือ ผู้สูงอายุชายและหญิง เจ้าหน้าที่ของสถานพยาบาลนวศรีเนอส์ซิ่งโฮม นิสิต
หลักสูตรศิลปกรรมศาสตรบัณฑิต มหาวิทยาลัยรัตนบัณฑิต จำนวน 80 คน เครื่องมือในการวิจัยได้แก่ แบบวิเคราะห์สาระ
แบบสอบถามความพึงพอใจ และแบบสัมภาษณ์ไม่มีโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์สาระ สถิติ ค่าเฉลี่ย และ
ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่ามีองค์ประกอบที่สำคัญ 4 ด้านคือ 1. ด้านองค์ประกอบของบทละคร ได้แก่ 1) แนวคิด
2) การเลือกเรื่อง 3) การศึกษาค้นคว้า 4) การจัดลำดับข้อมูล 5) ความยาว และ 6) การวางเค้าโครงเรื่อง 2. ด้านความต้องการ
ของผู้สูงอายุในช่วงวัยต่างๆ ได้แก่ 1) ช่วงไม่ค่อยแก่ อายุประมาณ 60-69 ปี 2) ช่วงแก่ปานกลาง อายุประมาณ 70-79 ปี 3)
ช่วงแก่จริง อายุประมาณ 80-90 ปี 4) ช่วงแก่จริงๆ อายุประมาณ 90-99 ปี 3. ด้านการรับรู้ของผู้สูงอายุ ได้แก่ 1) การ
ตระหนักรู้ด้านความแตกต่างของบุคคล: 2) เรียนรู้จากการปฏิบัติ 3) การเสริมแรงและการสะท้อนกลับ และ 4) การสร้าง
ความหมายของบุคคล 4. ด้านการส่งเสริมสุขภาพและการดูแลผู้สูงอายุด้านอารมณ์ 1) การแสดงออกทางอารมณ์ของผู้สูง
อายุ 2) การเลือกกิจกรรม 3) การมีปฏิสัมพันธ์กับผู้อื่น 4. ด้านทฤษฎีแห่งความสุข ประกอบด้วย 1) รอยยิ้ม 2) หัวเราะ และ3) อารมณ์ดี
มีผู้เข้าชมการแสดงและตอบแบบสอบถามทั้งหมด 80 คน เป็นเพศชายร้อยละ 30 เพศหญิงร้อยละ 50 ช่วงอายุ
เรียงตามลำดับมากไปน้อยคือ 20 ถึง 30 ปี คิดเป็นร้อยละ 40 รองลงมาคือ อายุระหว่าง 71 ถึง 80 ปี อายุระหว่าง 61 ถึง
70 ปี และอายุระหว่าง 71 ถึง 80 ปี มีจำนวนเท่ากันคิดเป็นร้อยละ 11.25 และอันดับที่สามคือ อายุต่ำกว่า 20 ปี คิดเป็น
ร้อยละ 8.75 สถานภาพของผู้ชมเรียงตามลำดับคือ นิสิตร้อยละ 64 ผู้สูงอายุร้อยละ 60 และเจ้าหน้าที่สถานพยาบาลร้อยละ 22
ในด้านความเหมาะสมของบทละคร ภาพรวมของละครทำให้ผู้ชมมีความสุขคือ 4.68 การแสดงลีลาประกอบมีความเหมาะสม
4.54 และ ผู้ชมได้รับความสนุกสนานและคล้อยตามมากที่สุด 4.51 เนื้อหาของละครมีความเหมาะสม 4.48 ภาพรวม
ของบทละครมีความเหมาะสมมากที่สุดคือ 4.44
ผู้สูงอายุมีความต้องการเป็นส่วนหนึ่งของสังคมปัจจุบันไม่ต้องการถูกตัดขาดจากสังคม ในขณะเดียวกันยังมีภาพจำ
ความสุขในอดีตที่ทำให้รู้สึกว่ายังเคยมีตัวตนอยู่
The objective of this research was to study the process of play writing for the elderly. The population used in this study was selected by the specific method and the population was elderly men and women from Navasri nursing Home Staff and 80 students from performing arts Rattanabundit University. The research tools were satisfactory questionnaires and unstructured interviews. Data was analyzed by means of percentage analysis, mean and standard deviation. The research found that there were 4 main components: firstly, the elements of play, consisting of 1) idea & main Idea 2) style 3) research 4) analysis 5) length and 6) plot, secondly, the needs of the elderly in various ages, which were 1) the young old 60-69 year, 2) the middle aged old 70-79 year, 3) the old - old 80-90 year, 4) the very old-old 90-99 year, next, the perception of the elderly, including 1) awareness of the difference of the person, 2) learning from practice, 3) reinforcement and reflection, 4)the meaning of the person, lastly, the health of promotion and elderly care for emotion, including 1) emotional expression of the elderly, 2) activity selection, 3) interaction with others and 4) theory of happiness, which is smile – laugh - good mood. There were 80 visitors and 80 respondents which were male for 30% and female for 50%. The age range in descending order was 20 to 30 years account for 40%. The mean age between 71 and 80 years old, between 61 and 70 years of age, and between 71 and 80 years of age were 11.25%. The third was under 20 years old, representing 8.75%. The number of students was 64%. The elderly people were 60% and 22% of hospital staff. The appropriateness of the plays showed that the overall picture of the drama average was for 4.68. The performance was 4.54 and the audience was most entertained and entertained at 4.51. The content of the drama was appropriate at 4.48. The overall picture of the play was most appropriate at 4.44. In brief, the elderly has a desire to be a part of the society today. They do not want to be cut off from society. At the same time, there are images of past happiness that make them feel their existence.
The objective of this research was to study the process of play writing for the elderly. The population used in this study was selected by the specific method and the population was elderly men and women from Navasri nursing Home Staff and 80 students from performing arts Rattanabundit University. The research tools were satisfactory questionnaires and unstructured interviews. Data was analyzed by means of percentage analysis, mean and standard deviation. The research found that there were 4 main components: firstly, the elements of play, consisting of 1) idea & main Idea 2) style 3) research 4) analysis 5) length and 6) plot, secondly, the needs of the elderly in various ages, which were 1) the young old 60-69 year, 2) the middle aged old 70-79 year, 3) the old - old 80-90 year, 4) the very old-old 90-99 year, next, the perception of the elderly, including 1) awareness of the difference of the person, 2) learning from practice, 3) reinforcement and reflection, 4)the meaning of the person, lastly, the health of promotion and elderly care for emotion, including 1) emotional expression of the elderly, 2) activity selection, 3) interaction with others and 4) theory of happiness, which is smile – laugh - good mood. There were 80 visitors and 80 respondents which were male for 30% and female for 50%. The age range in descending order was 20 to 30 years account for 40%. The mean age between 71 and 80 years old, between 61 and 70 years of age, and between 71 and 80 years of age were 11.25%. The third was under 20 years old, representing 8.75%. The number of students was 64%. The elderly people were 60% and 22% of hospital staff. The appropriateness of the plays showed that the overall picture of the drama average was for 4.68. The performance was 4.54 and the audience was most entertained and entertained at 4.51. The content of the drama was appropriate at 4.48. The overall picture of the play was most appropriate at 4.44. In brief, the elderly has a desire to be a part of the society today. They do not want to be cut off from society. At the same time, there are images of past happiness that make them feel their existence.