Publication: การพัฒนาจริยธรรมด้วยเรื่องเล่าทางศาสนา: การใช้ทศชาติชาดกในการจัดจริยศึกษาสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
สมาคมปรัชญาและศาสนาแห่งประเทศไทย
The Journal of the Philosophy and Religion Society of Thailand
The Journal of the Philosophy and Religion Society of Thailand
Volume
15
Issue
1
Edition
Start Page
47
End Page
65
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาจริยธรรมด้วยเรื่องเล่าทางศาสนา: การใช้ทศชาติชาดกในการจัดจริยศึกษาสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Alternative Title(s)
Moral Development through Religious Narratives: A Use of the Ten Jataka Tales in Moral Education for Undergraduate Students
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยเชิงคุณภาพนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความโน้มเอียงเชิงจริยธรรมในผู้เข้าร่วมกิจกรรมจัดจริยศึกษาตามแนวทางแบบเรื่องเล่า ในรูปแบบที่เน้นการพัฒนาทักษะด้านเรื่องเล่าผ่านเรื่องเล่าเชิงวรรณกรรม โดยอาศัยทศชาติชาดก เก็บข้อมูลด้วยการสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วมจากนิสิตระดับปริญญาตรีที่เข้าร่วมกิจกรรมจ านวน 35 คน โดยอาศัยแบบบันทึกตนเอง แบบไตร่ตรองตนเอง และแบบสังเกตการณ์ วิเคราะห์ข้อมูลตามกรอบแนวคิดของเอลี โฮลเซอร์ (Elie Holzer) ผลการวิจัยพบว่า ผู้เข้าร่วมกิจกรรมแสดงออกซึ่งทักษะและพัฒนาการด้านเรื่องเล่าไปในทิศทางที่ดีขึ้น ซึ่งความตระหนักถึงความเป็นอื่น มีพัฒนาการและความเปลี่ยนแปลงเป็นล าดับแรก การรับฟังและการทุ่มเททั้งหัวใจ และความมีใจเปิดกว้างและความพร้อมรับการท้าทาย ตามล าดับ ผู้วิจัยพบว่าช่วงวัยและประสบการณ์การเรียนรู้ มีผลต่อการปฏิสัมพันธ์กับตัวบททำให้มีการพัฒนาการโน้มเอียงเชิงจริยธรรมแตกต่างกัน
This qualitative research aims to investigate the moral dispositions of the participants of the narrative moral education activities in which moral development was conducted through religious narratives of Ten Jataka Tales. Data were collected through participatory observations of 35 undergraduate students by means of diaries, self-reflection, and observation forms. The data obtained were analyzed on the basis of Elie Holzer’s conceptual framework. The research revealed the results as follows: The participants showed a certain degree of development in narrative competence. Sensing the text in its alterity became first and foremost the observable change in their moral dispositions, followed by the listening and the wholeheartedness, as well as the open-mindedness and the readiness to be challenged.The researcher found that age range and learning experience affected the ways in which the participants interacted with the textthat leads to the development of different moral dispositions.
This qualitative research aims to investigate the moral dispositions of the participants of the narrative moral education activities in which moral development was conducted through religious narratives of Ten Jataka Tales. Data were collected through participatory observations of 35 undergraduate students by means of diaries, self-reflection, and observation forms. The data obtained were analyzed on the basis of Elie Holzer’s conceptual framework. The research revealed the results as follows: The participants showed a certain degree of development in narrative competence. Sensing the text in its alterity became first and foremost the observable change in their moral dispositions, followed by the listening and the wholeheartedness, as well as the open-mindedness and the readiness to be challenged.The researcher found that age range and learning experience affected the ways in which the participants interacted with the textthat leads to the development of different moral dispositions.