Publication: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาจีนและความพึงพอใจต่อการส่งเสริมประสบการณ์การเรียนรู้ในโครงการการเรียนรู้ภาษาและวัฒนธรรมจีน ณ มหานครกวางโจว สาธารณรัฐประชาชนจีน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสุทธิปริทัศน์
Suthiparithat Journal
Suthiparithat Journal
Volume
29
Issue
92
Edition
Start Page
94
End Page
111
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาจีนและความพึงพอใจต่อการส่งเสริมประสบการณ์การเรียนรู้ในโครงการการเรียนรู้ภาษาและวัฒนธรรมจีน ณ มหานครกวางโจว สาธารณรัฐประชาชนจีน
Alternative Title(s)
LEARNING ACHIEVEMENT ON CHINESE LANGUAGE AND LEARNERS’ SATISFACTION TOWARDS CHINESE SUMMER CAMP PROGRAM IN GUANGZHOU, PEOPLE’S REPUBLIC OF CHINA
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางภาษาจีนของนักศึกษา สาขาวิชาภาษาจีนมหาวิทยาลัยกรุงเทพในฐานะผู้เรียนภาษาจีนในต่างประเทศก่อนและหลังที่ เข้าร่วมโครงการการเรียนรู้ภาษาและวัฒนธรรมจีน ณ มหานครกวางโจว สาธารณรัฐประชาชนจีน 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางภาษาจีนของนักศึกษาที่มีภูมิหลังแตกต่างกัน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อโครงการ หลังจากที่ได้เข้าร่วมโครงการโดยใช้แบบแผนการวิจัยแบบกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังเข้าร่วมโครงการ (One-group pretest-posttest design) กับตัวอย่างในการวิจัย คือ นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนที่เข้าร่วมโครงการ จำนวน 54 คน เครื่องมือวิจัยที่ใช้ ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางภาษาจีน และ 3) แบบสำรวจความคิดเห็นต่อโครงการจากการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติบรรยายและสถิติทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษาที่ เข้าร่วมโครงการมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาจีนหลังการเข้าร่วมสูงกว่าก่อนการเข้าร่วมโครงการ 2) นักศึกษาที่อยู่ชั้นปี 1 และ 2 มีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาจีนเฉลี่ยน้อยกว่าชั้นปี 3 ทั้งโดยรวมและรายด้านทุกด้านและทั้งก่อนและหลังเข้าร่วมโครงการและ3) นักศึกษามีความพึงพอใจต่อโครงการการเรียนรู้ภาษาและวัฒนธรรมจีนในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยโดยรวมที่ 3.57
The purposes of this study were 1) to compare learning achievement on Chinese language of Bangkok University students as Chinese learners in foreign country participating the Chinese Summer Camp Program at Guangdong University of Foreign Studies in Guangzhou, People’s Republic of China, 2) to compare learning achievement on Chinese language of those students having different backgrounds, and3) to study learners’ satisfaction on Chinese Summer Camp Program after participating by using One-group pretest-posttest design with research samplings which are 54 students from Bangkok University. The adopted research tools in this study were 1) the learning schedule of the program, 2) the test of Chinese language measuring the learning achievement, and 3) post-participation survey. Descriptive analysis and T-Test were used to measure the data. The results of this study found that 1) The students participated the program had the learning achievement on Chinese language in higher level comparing with those of pre-participation period. 2) First and second year students had the level of learning achievement on Chinese language less than those of third year in both aspect and overall results. 3) The students had overall results in high level on satisfactionafter participating the program (gif.latex?\bar{x} = 3.57).
The purposes of this study were 1) to compare learning achievement on Chinese language of Bangkok University students as Chinese learners in foreign country participating the Chinese Summer Camp Program at Guangdong University of Foreign Studies in Guangzhou, People’s Republic of China, 2) to compare learning achievement on Chinese language of those students having different backgrounds, and3) to study learners’ satisfaction on Chinese Summer Camp Program after participating by using One-group pretest-posttest design with research samplings which are 54 students from Bangkok University. The adopted research tools in this study were 1) the learning schedule of the program, 2) the test of Chinese language measuring the learning achievement, and 3) post-participation survey. Descriptive analysis and T-Test were used to measure the data. The results of this study found that 1) The students participated the program had the learning achievement on Chinese language in higher level comparing with those of pre-participation period. 2) First and second year students had the level of learning achievement on Chinese language less than those of third year in both aspect and overall results. 3) The students had overall results in high level on satisfactionafter participating the program (gif.latex?\bar{x} = 3.57).