Publication: ประสิทธิผลด้านโครงสร้างประโยคและด้านคำศัพท์จากการใช้เพลงภาษาอังกฤษในการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานของนิสิตชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
36
Issue
2
Edition
Start Page
1
End Page
19
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประสิทธิผลด้านโครงสร้างประโยคและด้านคำศัพท์จากการใช้เพลงภาษาอังกฤษในการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานของนิสิตชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Alternative Title(s)
The Effectiveness of Using Songs in Teaching Grammatical Structure and Vocabulary: The case of Kasetsart University students’ first year English
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาประสิทธิผลด้านโครงสร้างประโยคและด้านคำศัพท์จากการใช้เพลงภาษาอังกฤษในการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐาน และศึกษาแนวทางการใช้กิจกรรมจากเพลงภาษาอังกฤษเพื่อเสริมสร้างความรู้ด้านโครงสร้างประโยคและด้านคำศัพท์การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองโดยการสอนจริงแก่นิสิตชั้นปีที่ 1 ซึ่งลงทะเบียนเรียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน จังหวัดนครปฐมกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาแบ่งเป็นกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง กลุ่มละ 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการดำเนินการวิจัยได้แก่ บทเรียนและแบบฝึกหัดจากเพลงภาษาอังกฤษ และแบบทดสอบความสามารถภาษาอังกฤษสำหรับใช้ทดสอบก่อนการเรียนและหลังการเรียนสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือการทดสอบค่า t ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มทดลองมีคะแนนจากการทดสอบคำศัพท์และโครงสร้างประโยคหลังการเรียนสูงกว่าก่อนการเรียน นอกจากนี้เมื่อเปรียบเทียบผลคะแนนหลังการเรียนของทั้งสองกลุ่มพบว่า กลุ่มทดลองซึ่งได้รับการสอนโครงสร้างประโยคและด้านคำศัพท์จากเพลงภาษาอังกฤษในชั้นเรียนมีผลคะแนนด้านคำศัพท์และไวยากรณ์หลังการสอนสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การศึกษานี้แสดงให้เห็นว่าการใช้เพลงมีบทบาทสำคัญต่อการสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
The purpose of this study is to test the effectiveness of using English songs in teaching grammatical structure and vocabulary to university students as well as to investigate the use of song activities to promote students’ knowledge on grammatical structure and vocabulary. The study was conducted with first year university level students at Kasetsart University, Kampangsaen Campus. Two participating groups each composed of 40 students were selected randomly. The control group was taught in traditional methods without any teaching of songs. The experimental group was taught new vocabulary and the same grammatical structure with the help of selected songs and class activities including singing and exercises. A pre-test and a post-test were given to the two groups measuring students’ grammatical structure and vocabulary competence. The findings of the experimental group presented a significant improvement of English vocabulary and grammatical structure. This study shows that the use of songs plays an important role in teaching English as a foreign language.
The purpose of this study is to test the effectiveness of using English songs in teaching grammatical structure and vocabulary to university students as well as to investigate the use of song activities to promote students’ knowledge on grammatical structure and vocabulary. The study was conducted with first year university level students at Kasetsart University, Kampangsaen Campus. Two participating groups each composed of 40 students were selected randomly. The control group was taught in traditional methods without any teaching of songs. The experimental group was taught new vocabulary and the same grammatical structure with the help of selected songs and class activities including singing and exercises. A pre-test and a post-test were given to the two groups measuring students’ grammatical structure and vocabulary competence. The findings of the experimental group presented a significant improvement of English vocabulary and grammatical structure. This study shows that the use of songs plays an important role in teaching English as a foreign language.