Publication: ทรรศนะด้านการศึกษาของมิยะกะวะ ฮิโระในงานวรรณกรรมเด็กเรื่องคุณครูทัมโปะโปะ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2011
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารญี่ปุ่นศึกษา
Japanese Studies Journal
Japanese Studies Journal
Volume
28
Issue
1
Edition
Start Page
63
End Page
75
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ทรรศนะด้านการศึกษาของมิยะกะวะ ฮิโระในงานวรรณกรรมเด็กเรื่องคุณครูทัมโปะโปะ
Alternative Title(s)
The Educational Viewpoints of Miyakawa Hiro in “Tampopo Sensei Anone”
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ทรรศนะด้านการศึกษาของมิยะกะวะ ฮิโระที่ปรากฏในวรรณกรรมเด็กเรื่องคุณครูทัมโปะโปะ แบ่งได้เป็น 2 ประเด็นหลัก คือ บทบาทของครู และกลวิธีการสอน บทบาทของครู ได้แก่ 1) การเป็นครูต้นแบบ ของความพยายาม การสํานึกผิดและการขอโทษ 2) การให้ความรักความเข้าใจแก่นักเรียนโดยไม่มุ่งให้ความรู้แต่ เพียงอย่างเดียว 3) การบริหารจัดการความขัดแย้งในชั้นเรียนก่อให้เกิดความสัมพันธ์อันดีระหว่างเพื่อนนักเรียนด้วยกันและนําไปสู่ความเข้าใจอันดีระหว่างผู้ปกครองกับบุตรหลาน ด้านกลวิธีการสอน ได้แก่ 1) การเปิดโอกาส ให้เด็กแสดงความคิดเห็น อารมณ์ ความรู้สึกของตนอย่างเต็มที่ด้วยการเขียนบันทึกและการเขียนไปรษณียบัตร โต้ตอบกับครู 2) การละลายพฤติกรรมแทนการตําหนิลงโทษทําให้เด็กสามารถปรับเปลี่ยนพฤติกรรมที่ไม่พึง ประสงค์ได้ และสามารถดึงนักเรียนกลับเข้ามาอยู่ในสังคมได้อย่างมีความสุข 3) การเชื่อมโยงกับคติความเชื่อ ของชาวชนบทญี่ปุ่น หัวใจของการจัดการศึกษาในทรรศนะของมิยะกะวะ ฮิโระคือการสร้างให้ผู้เรียน มีความพร้อมทางด้านจิตใจและมีความสุขในการใช้ชีวิตตามศักยภาพของแต่ละบุคคลนั้นมีความสําคัญไม่ยิ่งหย่อนไปกว่าการมีความสามารถทางด้านวิชาการความรู้
Two major educational viewpoints illustrated through Miyakawa Hiro’s children series book, “Tampopo Sensei Anone,” are the teacher’s roles and teaching strategies. According to Hiro, the teacher’s roles include 1) being a role model expressing hard work, repentance and apology, 2) showing love and understanding to students, and 3) handling class confl icts and encouraging good relationships among students as well as understanding between parents and their children. In terms of teaching strategies, Hiro’s suggestions are 1) providing students with an opportunity to express their opinions, emotions and feelings by writing diaries and sending postcards to their teachers, 2) replacing punishment by employing recreational activities which assist in adjusting the students’ unsatisfactory behavior and living happily in the society, and 3) relating class activities with the beliefs of Japanese people in rural areas. For Hiro, a key to education is to prepare students with mental readiness and to be happy in their life based on their individual potential, which, according to Hiro, is as important as having academic knowledge.
Two major educational viewpoints illustrated through Miyakawa Hiro’s children series book, “Tampopo Sensei Anone,” are the teacher’s roles and teaching strategies. According to Hiro, the teacher’s roles include 1) being a role model expressing hard work, repentance and apology, 2) showing love and understanding to students, and 3) handling class confl icts and encouraging good relationships among students as well as understanding between parents and their children. In terms of teaching strategies, Hiro’s suggestions are 1) providing students with an opportunity to express their opinions, emotions and feelings by writing diaries and sending postcards to their teachers, 2) replacing punishment by employing recreational activities which assist in adjusting the students’ unsatisfactory behavior and living happily in the society, and 3) relating class activities with the beliefs of Japanese people in rural areas. For Hiro, a key to education is to prepare students with mental readiness and to be happy in their life based on their individual potential, which, according to Hiro, is as important as having academic knowledge.