Publication: วิเคราะห์จริยธรรมเพศสัมพันธ์ในมุมมองของพุทธทาส
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
17
Issue
2
Edition
Start Page
19
End Page
46
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์จริยธรรมเพศสัมพันธ์ในมุมมองของพุทธทาส
Alternative Title(s)
An Analyzis of Sexual Ethics from Buddhadàsa's Perspective
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยชิ้นนี้เป็นการศึกษาเชิงเอกสารที่มุ่งวิเคราะห์จริยธรรมเพศสัมพันธ์ในมุมมองของพุทธทาสภายไต้กรอบแนวคิดจริยธรรมเซ็กส์ในทางตะวันตก จากผลการวิจัยพบว่า พุทธทาสไม่ใช้คําว่า “เพศสัมพันธ์” ในการแสดงหลักจริยธรรมเพศสัมพันธ์ของท่าน แต่ใช้ในฐานะเป็นความหมายหนึ่งของคําต่อไปนี้ คือ กามธาตุ เพศ ฆราวาส การสืบพันธุ์ และกามารมณ์ พุทธทาสมองว่า เพศสัมพันธ์ที่แท้จริงนั้นมีวัตถุประสงค์เพียงอย่างเดียวเท่านั้นคือการสืบพันธุ์ และการสืบพันธุ์ที่แท้คือกิจกรรมทางเพศของชายหญิงที่มุ่งประสงค์ให้กําเนิดคนใหม่ออกมาเป็นสําคัญ จึงมีลักษณะสอดคล้องกับทฤษฎีกฎธรรมชาติมากที่สุด โดยเฉพาะประเด็นเรื่องเป้าหมายตามธรรมชาติที่แท้จริงของเพศสัมพันธ์ ส่วนเพศสัมพันธ์ตามหลักจริยธรรมของค้านท์ให้ความสําคัญกับความเป็นอิสระและความเคารพในตัวบุคคล และประโยชน์นิยมให้ความสําคัญกับความสุขโดยรวมจากการมีเพศสัมพันธ์นั้น ดังนั้นทั้งสองมุมมองจึงมีลักษณะที่แตกต่างอย่างสิ้นเชิงจากมุมมองของพุทธทาส สําหรับทฤษฎีคุณธรรมกับมุมมองเรื่องเพศสัมพันธ์ของพุทธทาสนั้น อย่างน้อยที่สุดก็มีลักษณะสอดคล้องกับทฤษฎีคุณธรรมที่สนับสนุนจริยธรรมเช็กส์แนวจารีตเท่านั้น แต่กลับมีลักษณะแตกต่างอย่างสิ้นเชิงกับทฤษฎีคุณธรรม
This research article is a documentary studywhich aimed at analyzing the ethics of sexual intercourse from Buddhadàsa's perspective using the conceptual framework of sexual ethics in the West. It was found that Buddhadàsa does not use the word "sexual intercourse" when addressing the topic of sexual ethics. Rather, the word is used in referring to a certain meaning of such words as follows: sensuality-element (Kàmadhàtu), sex, lay people(Gharàvàsa, reproduction, and sensual pleasure(Kàmàrammańa. Buddhadàsa is ofthe view thatengaging in sexual intercoursehas only one true purpose,i.e. reproduction, and thusreproduction is the sexual activity engaged bya man and a woman intended to give birth to a child. In comparison to Western concepts of sexual intercourse, Buddhadàsa’s view is most alignedwith the Natural LawTheory, pertaining especially to the ultimategoalof sexual relations.Unlike sexual intercoursefrom Kantian ethics and utilitarianism, the former focuseson autonomy and respect for the person while the latter emphasizes the overall happiness of sex. Therefore,their viewpoints arecompletely different from that of Buddhadàsa.As compared to the Virtue Theory, Buddhadàsa view of sexual intercourseis consistent with it inthat Buddhadàsa viewsupports the conservative sexual ethicsbut it looks completely different from the Virtue Theory.
This research article is a documentary studywhich aimed at analyzing the ethics of sexual intercourse from Buddhadàsa's perspective using the conceptual framework of sexual ethics in the West. It was found that Buddhadàsa does not use the word "sexual intercourse" when addressing the topic of sexual ethics. Rather, the word is used in referring to a certain meaning of such words as follows: sensuality-element (Kàmadhàtu), sex, lay people(Gharàvàsa, reproduction, and sensual pleasure(Kàmàrammańa. Buddhadàsa is ofthe view thatengaging in sexual intercoursehas only one true purpose,i.e. reproduction, and thusreproduction is the sexual activity engaged bya man and a woman intended to give birth to a child. In comparison to Western concepts of sexual intercourse, Buddhadàsa’s view is most alignedwith the Natural LawTheory, pertaining especially to the ultimategoalof sexual relations.Unlike sexual intercoursefrom Kantian ethics and utilitarianism, the former focuseson autonomy and respect for the person while the latter emphasizes the overall happiness of sex. Therefore,their viewpoints arecompletely different from that of Buddhadàsa.As compared to the Virtue Theory, Buddhadàsa view of sexual intercourseis consistent with it inthat Buddhadàsa viewsupports the conservative sexual ethicsbut it looks completely different from the Virtue Theory.