Publication: วิเคราะห์สมณสัญญาในการใช้สื่อสังคมออนไลน์ตามหลักพุทธจริยศาสตร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์สมณสัญญาในการใช้สื่อสังคมออนไลน์ตามหลักพุทธจริยศาสตร์
Alternative Title(s)
AN ANALYSIS ON AWARENESS OF ONE'S MONKHOOD IN USING ONLINE SOCIAL MEDIAS BASED ON BUDDHIST ETHICS
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ เรื่อง“วิเคราะห์สมณสัญญาในการใช้สื่อสังคมออนไลน์ตามหลักพุทธจริยศาสตร์”มีวัตถุประสงค์ คือ ๑)เพื่อศึกษาสมณสัญญาในพุทธจริยศาสตร์ ๒)เพื่อศึกษาสถานการณ์การใช้สื่อสังคมออนไลน์ของพระสงฆ์ปัจจุบัน ๓)เพื่อวิเคราะห์สมณสัญญาในการใช้สื่อสังคมออนไลน์ตามหลักพุทธจริยศาสตร์ พบว่า สมณสัญญาคือ ความระลึกว่าตนเป็นสมณะ ความจำได้หมายรู้ว่าตนเป็นสมณะ ความรู้สึกตัวอยู่เสมอว่าตนเป็นสมณะ มีสติรู้ตัวและระลึกอยู่เสมอว่าตนเป็นสมณะ สถานการณ์การใช้สื่อสังคมออนไลน์ของพระสงฆ์ปัจจุบันแบ่งได้ ๓ จุดประสงค์ คือ ๑) การใชสื่อออนไลน์เพื่อความเพลิดเพลินบันเทิง ๒) การใชสื่อออนไลน์เพื่อการสื่อสารธรรมและการประกาศศาสนา ๓) ความจำเป็นการใชสื่อออนไลน์ในการศึกษา ดังนั้น ในยุคปัจจุบัน สังคมก็ไม่ควรห้ามพระสงฆ์ใช้สื่อออนไลน์ เพราะจะเป็นการปิดกั้นการเข้าถึง และการใช้งานข้อมูลข่าวสารที่จำเป็นในปัจจุบัน สมณสัญญาในการใช้สื่อสังคมออนไลน์ตามหลักพุทธจริยศาสตร์ ทำให้ทราบว่า พระสงฆ์ สามเณรควรใช้เทคโนโลยีให้เหมาะสม ไม่ขัดกับพระธรรมวินัย การที่พระภิกษุใช้สื่อออนไลน์ในการส่งข้อมูลข่าวสารต่างๆ การแสวงหาความรู้และเพื่อเผยแผ่ธรรมะ การประชาสัมพันธ์กิจกรรมที่เป็นสาธารณประโยชน์ สิ่งสำคัญคือพระสงฆ์ต้องรู้จักใช้สื่อออนไลน์ให้เกิดประโยชน์สูงสุด สื่อออนไลน์จะมีคุณหรือโทษขึ้นอยู่กับผู้ใช้ถ้าพระสงฆ์ใช้เพื่อการเกี้ยวผู้หญิง ท่องเว็บลามก หรือติดต่อสื่อสารในทางที่ล่อแหลมต่อการละเมิดพระธรรมวินัยก็เป็นสิ่งไม่สมควร สื่อนั้นก็เป็นโทษ จะนำความเสื่อมเสียมาให้กับตัวผู้ใช้ และสถาบันทางศาสนาถ้าพระสงฆ์ใช้สื่อสังคมอย่างมีสติสัมปชัญญะ สำรวมระวังตามกรอบพระวินัยเหมาะสมกับสถานะที่ตนพึงปฏิบัติ สื่อนั้นก็เป็นคุณ และอำนวยประโยชน์แก่สังคมในวงกว้างต่อไป
This thesis entitled "An Analysis on Awareness of one’s monkhood in using online social medias based on Buddhist Ethics" is of three objectives: 1) to study the sense of being a monk in Buddhist ethics 2) to study the situations of monks in using online social medias in the present 3) to analyze the sense of being a monk in using the online social medias based on the Buddhist ethics. The results were found that: The Pali word “Samaņasaññã” means the sense of being a monk
the recognition and identification of oneself as a monk. It is entirely aware of monkhood, the mindfulness and recovering that Iam a monk. The situations of monks in using online social medias in the present can be divided into 3 purposes: 1) the usage only for entertainment and enjoyment 2) the usage for religious communication and religious announcements 3) he necessity in using it for education. Therefore, in the present day, Society should not prohibit monks to use online social medias. It will, thereby, block the access and the use of the current necessary information. To analyze the sense of being a monk in using the social Medias based on the Buddhist ethics is that: the monks should use the technology appropriately. They should not break the Buddhist disciplines. On usage of social medias in sending the information, searching for knowledge, the propagation of Buddhism or the Dharma Public relation activities, the important thing to keep in mind is that the monks should use social medias only for the most benefits of the others. The online media will be counted as a good or a bad, it depend upon the particular user, such as, if it is used for chat, courtship or surfing porn websites, that is not appropriate. That media is a penalty and will bring about discredit to the user and the religious institutions. If monks, on the contrary, carefully use social media following on the discipline that is suitable for the monk’s status. That media is a good value and provides the benefit to the global society.
This thesis entitled "An Analysis on Awareness of one’s monkhood in using online social medias based on Buddhist Ethics" is of three objectives: 1) to study the sense of being a monk in Buddhist ethics 2) to study the situations of monks in using online social medias in the present 3) to analyze the sense of being a monk in using the online social medias based on the Buddhist ethics. The results were found that: The Pali word “Samaņasaññã” means the sense of being a monk
the recognition and identification of oneself as a monk. It is entirely aware of monkhood, the mindfulness and recovering that Iam a monk. The situations of monks in using online social medias in the present can be divided into 3 purposes: 1) the usage only for entertainment and enjoyment 2) the usage for religious communication and religious announcements 3) he necessity in using it for education. Therefore, in the present day, Society should not prohibit monks to use online social medias. It will, thereby, block the access and the use of the current necessary information. To analyze the sense of being a monk in using the social Medias based on the Buddhist ethics is that: the monks should use the technology appropriately. They should not break the Buddhist disciplines. On usage of social medias in sending the information, searching for knowledge, the propagation of Buddhism or the Dharma Public relation activities, the important thing to keep in mind is that the monks should use social medias only for the most benefits of the others. The online media will be counted as a good or a bad, it depend upon the particular user, such as, if it is used for chat, courtship or surfing porn websites, that is not appropriate. That media is a penalty and will bring about discredit to the user and the religious institutions. If monks, on the contrary, carefully use social media following on the discipline that is suitable for the monk’s status. That media is a good value and provides the benefit to the global society.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย