Publication: ปัญหาของการเขียนประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดีย: อัมเบดการ์ศึกษา, ประวัติศาสตร์ของกลุ่มชนนอกวรรณะ และการศึกษาซับบอลเทิร์น: ทางเลือกของการศึกษาประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดีย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2408-0829
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
245
End Page
281
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปัญหาของการเขียนประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดีย: อัมเบดการ์ศึกษา, ประวัติศาสตร์ของกลุ่มชนนอกวรรณะ และการศึกษาซับบอลเทิร์น: ทางเลือกของการศึกษาประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดีย
Alternative Title(s)
The Problem of Writing Indian Historiography: Ambedkar Studies, Dalit History and Subaltern Studies
an Alternative of Indian Historiography
an Alternative of Indian Historiography
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการศึกษาแบบสำรวจเชิงวิเคราะห์เกี่ยวกับอัมเบดการ์ศึกษา,ประวัติศาสตร์กลุ่มชนนอกวรรณะ และการศึกษาแบบซับบอลเทิร์น นอกจากนี้ยังมีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาว่าเหตุใดกลุ่ม ซับบอลเทิร์นจึงได้มองข้ามอัมเบดการ์ศึกษา และประวัติศาสตร์กลุ่มชนนอกวรรณะซับบอลเทิร์น (Subaltern Studies) ก่อตั้งขึ้นเพื่อใช้อธิบายสังคมอินเดียจากประชาชนระดับล่าง ซึ่งซับบอลเทิร์นได้สร้างความแตกต่างให้แก่การเขียนประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดียโดยราชิต คุฮา ถึงแม้ว่า คุฮาและเพื่อนร่วมงานของเขาในกลุ่มซับบอลเทิร์นจะให้การยืนยันว่า คำนิยามของซับบอลเทิร์นได้ครอบคลุมเรื่องราวเหล่านี้ทั้งที่เป็นชนชั้น ระบบวรรณะ เชื้อชาติ ภาษา สตรี และอื่นๆ ในทางตรงกันข้ามบทความ ทางวิชาการจำนวนมากของซับบอลเทิร์นได้ มองข้ามอัมเบดการ์และกลุ่มชนนอกวรรณะไป เนื่องด้วยเหตุนี้ การมองข้ามดังกล่าวจึงเป็น สาเหตุหนึ่งของการเสื่อมสลายของกลุ่มซับบอลเทิร์นในเวลาต่อมาอย่างไรก็ตาม อัมเบดการ์ศึกษาและประวัติศาสตร์กลุ่มชนนอกวรรณะมีความพิเศษในแง่ของประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดีย เพราะทั้งสอง แนวทางนี้เป็นหนึ่งในประเภทการศึกษาที่ศึกษาเกี่ยวกับซับบอลเทิร์น ในความเป็นจริง ดร.อัมเบดการ์ เกิดในครอบครัวที่มีสถานะเป็น กลุ่ม ชนนอกวรรณะ และมีแนวความคิดด้านการยกเลิกระบบวรรณะของเขา ในเวลาต่อมาได้ส่งผลให้เขาเป็นผู้นำกลุ่มชนนอกวรรณะที่มีบทบาท สำคัญในศตวรรษที่ 20 นอกจากนี้ ดร.อัมเบดการ์ ยังได้สนับสนุนให้กลุ่มชนนอกวรรณะทั้งชายและหญิงมีสิทธิทางการเมือง เศรษฐกิจ สังคมและวัฒนธรรมได้เช่นเดียวกับกลุ่มชนในวรรณะสูง ตัวอย่างเช่น การก่อตั้งโครงการเพื่อการศึกษา การเขียนรัฐธรรมนูญและการเสนอประมวลกฎหมายฮินดู เป็นต้น เขายังเปรียบเสมือนเป็นหน้าต่างบาน หนึ่งที่เราสามารถเปิดมาดูวิถีชีวิตของกลุ่มชนนอกวรรณะ แม้ว่า ดร. อัมเบดการ์และประวัติศาสตร์กลุ่มชนนอกวรรณะจะเป็นประวัติศาสตร์นิพนธ์จากมลทิน แต่ไม่ควรมองข้ามและตัดแนวทางการศึกษาทั้งสองนี้ออกไปจากประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดียได้โดยสรุปเมื่อเรากล่าวถึงปัญหาของประวัติศาสตร์นิพนธ์อินเดียนั้น สามารถกล่าวได้ว่าหมายถึงผลงานเชิงวิชาการที่กล่าวถึง อัมเบดการ์และกลุ่มชนนอกวรรณะที่ยังมีในปริมาณไม่มาก ยิ่งกว่านั้นอัมเบดการ์และกลุ่มชนอกวรรณะ คือ ทางเลือกของประวัติศาสตร์นิพนธ์ อินเดีย เพราะทั้งสองสิ่งนี้มุ่งศึกษาประชาชนที่อยู่ล่างสุดของสังคม อินเดีย นอกจากนี้ทั้งอัมเบดการ์ศึกษา ประวัติศาสตร์กลุ่มชนนอกวรรณะและซับบอลเทิร์นต่างมีสภาวะของการพึ่งพาอาศัยซึ่งกันและกันในบริบทพื้นที่ทางวิชาการ
According to Ranajit Guha, the term “Subaltern” was used to describe Indian society from theperspective of “low class” people, whose identitycontributes toasignificantdifference in Indian historiography. Guha and his colleagues argued that the definition of “Subaltern” should includeclass, caste,race, language and genderas major determining factors.However, previous scholarship on Subaltern Studies did not pay enough attention toAmbedkar and the Dalits who are indispensable as subjects of Subaltern studies.As a result, this may causeSubaltern studiesto be vulnerable to a significant extent.Still,Ambedkar Studies and Dalit History are crucial to Indian historiography, because both can shed light on subaltern people who are marginalized in India. Born in Dalit family, Dr. Ambedkar wanted to terminate the caste system. His ideology can be seenin his role as a leader in the Dalit Movement in the twentieth century. In fact, he supported the Dalit politically, economically, socially and culturally. For instance, he established People Education Society (PES), an organization to support education for the Dalits. Moreover, he was also a major influence in the drafting of the Constitution of India, which granted rights to subalternpeople, the Dalits.It is thereforenecessary to situateAmbedkar Studies and Dalit HistoryinIndian historiography. This article proposes that Ambedkar studies and Dalit history are important to the better understanding of Indian society as well as Subaltern Studies. In conclusion, when we mention about the issue of Indian historiography i.e. there are less of academic work on Ambedkar and Dalit. Moreover, Ambedkar and Dalit are an alternative of Indian his-toriography, because their aim are to study about lowest class people. In addition, Ambedkar studies, Dalit history and Subaltern Studies are interdependent in the academic spheres.
According to Ranajit Guha, the term “Subaltern” was used to describe Indian society from theperspective of “low class” people, whose identitycontributes toasignificantdifference in Indian historiography. Guha and his colleagues argued that the definition of “Subaltern” should includeclass, caste,race, language and genderas major determining factors.However, previous scholarship on Subaltern Studies did not pay enough attention toAmbedkar and the Dalits who are indispensable as subjects of Subaltern studies.As a result, this may causeSubaltern studiesto be vulnerable to a significant extent.Still,Ambedkar Studies and Dalit History are crucial to Indian historiography, because both can shed light on subaltern people who are marginalized in India. Born in Dalit family, Dr. Ambedkar wanted to terminate the caste system. His ideology can be seenin his role as a leader in the Dalit Movement in the twentieth century. In fact, he supported the Dalit politically, economically, socially and culturally. For instance, he established People Education Society (PES), an organization to support education for the Dalits. Moreover, he was also a major influence in the drafting of the Constitution of India, which granted rights to subalternpeople, the Dalits.It is thereforenecessary to situateAmbedkar Studies and Dalit HistoryinIndian historiography. This article proposes that Ambedkar studies and Dalit history are important to the better understanding of Indian society as well as Subaltern Studies. In conclusion, when we mention about the issue of Indian historiography i.e. there are less of academic work on Ambedkar and Dalit. Moreover, Ambedkar and Dalit are an alternative of Indian his-toriography, because their aim are to study about lowest class people. In addition, Ambedkar studies, Dalit history and Subaltern Studies are interdependent in the academic spheres.