Publication: ผลการใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนประโยคความเดียวของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัฒโนทัยพายัพ จังหวัดเชียงใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Veridian E-Journal ฉบับภาษาไทย มนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ
Veridian E-Journal,Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Veridian E-Journal,Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Volume
11
Issue
1
Edition
Start Page
273
End Page
289
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผลการใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนประโยคความเดียวของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัฒโนทัยพายัพ จังหวัดเชียงใหม่
Alternative Title(s)
Results of Using French Songs to Develop the Skills of Writing Simple Sentences of Mathayom Suksa 5 Students, Wattanothaipayap School,Chiang Mai Province
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างแผนการจัดการเรียนรู้เพื่อการพัฒนาทักษะการเขียนประโยคความเดียวภาษาฝรั่งเศสโดยใช้เพลงเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 และเพื่อศึกษาผลการใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนประโยคความเดียวของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/9 แผนการเรียนศิลป์-ภาษาฝรั่งเศส โรงเรียนวัฒโนทัยพายัพ ภาคการเรียนที่ 2/2557 จำนวน 45 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ที่ใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเป็นสื่อ 2) แบบทดสอบทักษะการเขียนแนะนำตัวก่อนเรียนและหลังเรียน 3) แบบทดสอบปรนัยเรื่องคำศัพท์และโครงสร้างประโยคความเดียวจากเพลงภาษาฝรั่งเศส 4) แบบประเมินชิ้นงาน 5) แบบบันทึกพฤติกรรมการเรียนรู้ของนักเรียน และ 6) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในกาวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าร้อยละ ค่าร้อยละการพัฒนาการของนักเรียนและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่าแผนการจัดการเรียนรู้ที่ใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเป็นสื่อ มีจำนวน 5 แผน แผนละ 3 คาบ รวมทั้งหมด 15 คาบ ผลการตรวจสอบคุณภาพพบว่าแผนการจัดการเรียนรู้มีคุณภาพสามารถใช้ในการจัดกิจกรรมได้ ผลการใช้เพลงภาษาฝรั่งเศสเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนประโยคความเดียวภาษาฝรั่งเศสพบว่า 1) ด้านความรู้ นักเรียนมีความรู้สูงขึ้นเรื่องคำศัพท์และโครงสร้างประโยคความเดียวอยู่ในระดับปานกลาง 2) ด้านทักษะ พบว่านักเรียนมีทักษะการเขียนประโยคความเดียวสูงอยู่ในระดับดีมาก 3) ด้านเจตคติ นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการใช้เพลงเป็นสื่ออยู่ในระดับดีมาก
The purpose of this research were to construct lesson plans to develop the skill of writing French simple sentences by using songs as a media for Mathayom Suksa 5 students and to investigate the results of using French songs to develop the skills of writing simple sentences of Mathayom Suksa 5 Students. The target group in this research was 45 Mathayom Suksa 5 Students at Wattanothaipayap School, 5/9, major French in the second semester of the academic year 2014. The instruments used in the research were 1) Lesson Plan Using French Songs as a media 2) Pre-Post Test for writing introduction 3) Multiple Choice of words and simples sentences structure from French songs 4) Task-Based Evaluation 5) Behavioral Observation of Students and 6) Student Satisfaction Questionnaire. The data obtained were analyzed for means, percentage, development percentage of students and standard deviation. The results of this study were as follows: Lesson plan using French songs as a media was 5 lesson plans to take three periods, each for a total of 15 periods, and found that they were qualified and suitable for activities. Results of using French songs to develop the skill of writing French simple sentences occurred : 1) The knowledge, students had higher the knowledge of words and sentences structure at the level of moderate. 2) The skill, found that skill of writing simple sentences higher at the level of excellent. 3) The attitude, students had a satisfaction in songs as a media at the level of excellent.
The purpose of this research were to construct lesson plans to develop the skill of writing French simple sentences by using songs as a media for Mathayom Suksa 5 students and to investigate the results of using French songs to develop the skills of writing simple sentences of Mathayom Suksa 5 Students. The target group in this research was 45 Mathayom Suksa 5 Students at Wattanothaipayap School, 5/9, major French in the second semester of the academic year 2014. The instruments used in the research were 1) Lesson Plan Using French Songs as a media 2) Pre-Post Test for writing introduction 3) Multiple Choice of words and simples sentences structure from French songs 4) Task-Based Evaluation 5) Behavioral Observation of Students and 6) Student Satisfaction Questionnaire. The data obtained were analyzed for means, percentage, development percentage of students and standard deviation. The results of this study were as follows: Lesson plan using French songs as a media was 5 lesson plans to take three periods, each for a total of 15 periods, and found that they were qualified and suitable for activities. Results of using French songs to develop the skill of writing French simple sentences occurred : 1) The knowledge, students had higher the knowledge of words and sentences structure at the level of moderate. 2) The skill, found that skill of writing simple sentences higher at the level of excellent. 3) The attitude, students had a satisfaction in songs as a media at the level of excellent.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย