Publication: แรงจูงใจในการเรียนภาษาฝรั่งเศสของนักเรียนแผนการเรียนภาษาฝรั่งเศสในโรงเรียนมัธยมศึกษาใน 14 จังหวัดภาคใต้
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2730-2016 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
Academic Journal of Humanities and Social Sciences, Burapha University
Academic Journal of Humanities and Social Sciences, Burapha University
Volume
25
Issue
48
Edition
Start Page
205
End Page
229
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แรงจูงใจในการเรียนภาษาฝรั่งเศสของนักเรียนแผนการเรียนภาษาฝรั่งเศสในโรงเรียนมัธยมศึกษาใน 14 จังหวัดภาคใต้
Alternative Title(s)
Motivation in Learning French of Secondary Schools Students in Fourteen Southern Provinces of Thailand
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจในการเรียนภาษาฝรั่งเศสของนักเรียนแผนการเรียนภาษาฝรั่งเศสในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายใน 14 จังหวัดภาคใต้ โดยมีนักเรียนแผนการเรียนภาษาฝรั่งเศสที่กำลังเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 5 และ 6 ภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2553 จากโรงเรียนมัธยมศึกษา 32 โรงเรียน ใน 14 จังหวัดภาคใต้ จำนวน 549 คน เป็นกลุ่มตัวอย่าง ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน โดยการกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างและคัดเลือกแบบเจาะจงในขั้นแรก และการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญโดยให้นักเรียนจับสลากในขั้นที่สอง การวิจัยครั้งนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือวิจัย ผลการวิจัยพบว่านักเรียนเหล่านี้เลือกเรียนภาษาฝรั่งเศสเพราะมีแรงจูงใจที่แตกต่างกันดังนี้ ร้อยละ 66.1 เลือกเรียนแผนการเรียนภาษาฝรั่งเศสเพราะชอบประเทศฝรั่งเศส ภาษาและวัฒนธรรมฝรั่งเศส ร้อยละ 60.4 เพราะอยากมีพื้นความรู้ทางภาษาฝรั่งเศสเพื่อการศึกษาต่อในอนาคตในระดับมหาวิทยาลัย และเพราะคิดว่าภาษาฝรั่งเศสมีประโยชน์ต่อการทำงานในอนาคต ร้อยละ 52 เลือกเรียนภาษาฝรั่งเศสเพราะไม่มีความถนัดทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์ ร้อยละ 44.6 เพราะคิดว่าตนเองมีความถนัดและความสนใจทางภาษา ร้อยละ 39.8 เพราะคิดว่าภาษาฝรั่งเศสมีประโยชน์ในชีวิตประจำวัน ร้อยละ 31.8 เพราะชอบอาจารย์ผู้สอนภาษาฝรั่งเศส
This research article aimed to study the motivation in French learning of high school students from fourteen provinces in the southern region of Thailand. The samples were 549 high school students learning French in the second semester of 2010 academic year from 32 secondary schools in fourteen southern provinces. Multistage sampling including purposive sampling and random sampling was employed in the first and second stages, respectively. A questionnaire was used as a research instrument. The research findings showed that the students learned French because of different motivations: they liked France and French language and cultures (66.1%); they needed French as a background for their higher education (60.4%); they regarded French language advantageous for future careers (60.4%), they were not capable of learning sciences and mathematics (52.0%), they possessed skilled and were interested in languages (44.6%), they thought of its benefits in their daily life (39.8) and they liked French language teacher (31.8).
This research article aimed to study the motivation in French learning of high school students from fourteen provinces in the southern region of Thailand. The samples were 549 high school students learning French in the second semester of 2010 academic year from 32 secondary schools in fourteen southern provinces. Multistage sampling including purposive sampling and random sampling was employed in the first and second stages, respectively. A questionnaire was used as a research instrument. The research findings showed that the students learned French because of different motivations: they liked France and French language and cultures (66.1%); they needed French as a background for their higher education (60.4%); they regarded French language advantageous for future careers (60.4%), they were not capable of learning sciences and mathematics (52.0%), they possessed skilled and were interested in languages (44.6%), they thought of its benefits in their daily life (39.8) and they liked French language teacher (31.8).
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย