Publication: มโนทัศน์เรื่องธรรมในจารีตสมณะและพราหมณ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
110
End Page
133
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มโนทัศน์เรื่องธรรมในจารีตสมณะและพราหมณ์
Alternative Title(s)
Concept of Dharma in Srmanical and BrahmanicalTraditions : Buddhism and The Mahabharata
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการพยายามสำรวจมโนทัศน์เรื่องธรรมจาก 2 จารีตหลักของอินเดียโบราณ คือจารีตสมณะและจารีตพราหมณ์ของอินเดียโบราณ โดยมีพื้นที่การศึกษาคือ คัมภีร์ภควัทคีตา อันเป็นส่วนที่นับว่าเป็นประดุจหัวใจของมหากาพย์มหาภารตะ เป็นบทสนทนาระหว่างอรชุนซึ่งเป็นนักรบกับกฤษณะซึ่งเป็นสารถี อรชุนรู้สึกท้อแท้ที่จะต้องทำสงครามกับญาติตนเอง และกฤษณะเป็นผู้กล่าวให้กำลังใจกระตุ้นให้อรชุนฮึกเหิมในการต่อสู้ว่านี่เป็นการปฏิบัติตามธรรม จากการวิเคราะห์ ธรรมในกรอบคิดจารีตพุทธเป็นการมุ่งไปสู่ความหลุดพ้นคือนิพพาน เกิดจากเจตนาที่เรียกว่ากรรม และหลุดพ้นไปจากกรอบคิดของวรรณะ แต่ธรรมในกรอบคิดฮินดูที่พัฒนามาจากจารีตพราหมณ์ คือการทำตามหน้าที่ของวรรณะ ซึ่งอรชุนเป็นวรรณะกษัตริย์จึงหลีกเลี่ยงไม่ได้ที่จะทำตามหน้าที่ โดยทางฮินดูได้เติมคำว่าสว เป็นสวธรรม คือหน้าที่ของตน และเป้าหมายของการทำตามหน้าที่ยังมุ่งไปสู่การเข้าถึงสวรรค์ ดังนั้น การทำตามหน้าที่ของอรชุนในภควัทคีตา จึงเป็นการทำหน้าที่ตามกรอบคิดของฮินดูอย่างแท้จริง
This article is an attempt to search for the concept of Dharma found in the two ancient Indian traditions, i.e., Srmanism and Brahmanism. Studied field is Bhagavadgita which is regarded as heart of Mahabharata. In conversations between Arjuna and his charioteer, Krishna, Arjuna felt disheartened when realizing that the persons whom he is going to fight with are all his relatives. Then Krishna encourages him by showing that the fight is righteous one. The word Dharma in Buddhist framework, is for liberation, i.e., Nirvana, arises from action with intention, and has nothing to do with the concept of caste. In Hinduism such concept that developed from Brahmanism, is to follow one own caste duties. For Arjuna who belongs to Kshatriya caste, it is inevitable to perform his own duties. To make this clear, the prefix sv was put in, it becomes Svdhrama which can be translated as one own duties. Its aim is to go to heaven. Therefor to follow the duty in Bhagavadgita is the Dhrama in the Hindu framework.
This article is an attempt to search for the concept of Dharma found in the two ancient Indian traditions, i.e., Srmanism and Brahmanism. Studied field is Bhagavadgita which is regarded as heart of Mahabharata. In conversations between Arjuna and his charioteer, Krishna, Arjuna felt disheartened when realizing that the persons whom he is going to fight with are all his relatives. Then Krishna encourages him by showing that the fight is righteous one. The word Dharma in Buddhist framework, is for liberation, i.e., Nirvana, arises from action with intention, and has nothing to do with the concept of caste. In Hinduism such concept that developed from Brahmanism, is to follow one own caste duties. For Arjuna who belongs to Kshatriya caste, it is inevitable to perform his own duties. To make this clear, the prefix sv was put in, it becomes Svdhrama which can be translated as one own duties. Its aim is to go to heaven. Therefor to follow the duty in Bhagavadgita is the Dhrama in the Hindu framework.