Publication: การศึกษาวิเคราะห์การุณยฆาตเชิงรับด้วยแนวคิดเคารพเอกสิทธิ์ในหลักชีวจริยธรรมทางการแพทย์และหลักโพธิจิต
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
4
Issue
1
Edition
Start Page
84
End Page
104
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์การุณยฆาตเชิงรับด้วยแนวคิดเคารพเอกสิทธิ์ในหลักชีวจริยธรรมทางการแพทย์และหลักโพธิจิต
Alternative Title(s)
An analytical study of the passive euthanasia with respect to the concept of autonomy in principles of Biomedical ethics and Bodhicitta
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อศึกษาการุณยฆาตเชิงรับด้วยแนวคิดเคารพเอกสิทธิ์ในหลักชีวจริยธรรมทางการแพทย์2) เพื่อศึกษาแนวคิดเคารพเอกสิทธิ์ในหลักโพธิจิตและ 3) เพื่อวิเคราะห์การุณยฆาตเชิงรับด้วยแนวคิดเคารพเอกสิทธิ์ในหลักชีวจริยธรรมทางการแพทย์และหลักโพธิจิตงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงเอกสารผลการวิจัยพบว่า หลักปฏิบัติต่อผู้ป่วยเพื่อช่วยให้ผู้ป่วยเข้าถึงสุขภาวะ ตามหลักชีวจริยธรรมทางการแพทย์ผู้ประกอบวิชาชีพด้านสุขภาพพึงเคารพการตัดสินใจยุติการยื้อชีวิตของผู้ป่วยเพราะความตายอย่างสงบเป็นเรื่องของสุขภาวะอันเกิดจากเหตุผลและตัดสินใจเลือกของผู้ป่วยแต่ผู้ประกอบวิชาชีพทางการแพทย์ไม่พิจารณาสุขภาวะนั้นอย่างเหมาะสมเพราะเหตุผลและตัดสินใจเลือกของผู้ประกอบวิชาชีพด้านสุขภาพไม่ครอบคลุมสุขภาวะดังนั้น ความไว้ใจสําคัญต่อการเข้าถึงสุขภาวะจึงเกิดปัญหา ผู้ปฏิบัติวิชาชีพทางการแพทย์ควรปฏิบัติต่อผู้ป่วยตามความยินยอมของผู้ป่วย จึงจะกล่าวได้ว่าผู้ป่วยไม่ได้ถูกแทรกแซงโดยอาศัยจริยธรรมทางการแพทย์อันเนื่องมาจากการตัดสินใจโดยคํานึงถึงประโยชน์และหลักว่าด้วยการไม่ทําอันตรายให้แก่ผู้ป่วย ถ้ามองจากมุมมองนี้ การเลือกเอาประโยชน์และการไม่ก่อให้เกิดอันตรายต่อผู้ป่วยนั้นไม่ได้มีฐานมาจากเจตนาอย่างเดียว แต่อาจจะมาจากหลายปัจจัยดังที่พระพุทธศาสนามหายานอธิบายไว้ ในมุมมองของเซ็น มีข้อเสนอว่า หลักปฏิบัติต่อมนุษย์เพื่อช่วยให้มนุษย์เข้าถึงพุทธภาวะนั้น ผู้ให้ความช่วยเหลือพึงเคารพการตัดสินใจเลือกกระทําของมนุษย์ในสังคม เพราะพุทธภาวะเป็นภาวะหลอมความมีตัวตนรวมเป็นหนึ่งเดียวกับพระพุทธเจ้าอันเกิดจากความเห็นแจ้งธรรมชาติในชีวิตประจําวันของมนุษย์
In this article, the main objectives were purposely made: 1) to study passive euthanasia with respect to the concept of autonomy in the principle of Biomedical ethics, 2) to study the concept of autonomy in the principle of Bodhicitta, and 3) to critically analyze passive euthanasia with respect to the concept of autonomy in the principles of Biomedical Ethics and the Bodhicitta principle. This is documentary research. In the research, it was clearly found that the principle of treatment in dealing with patients to provide them with the state of well-being in accordance with the principle of Biomedical ethics basically requires the health professionals to pay respect to patients’ consent in prolonging life because peaceful death is the state of well-being caused by the reasons and patients’ making decision. Unfortunately, the Biomedical professionals do not take such well-being into the proper consideration. By virtue of the mentioned lack of taking it into account, the reliability toward the access of well-being comes to call into question. The Biomedical professionals ought to treat the patients in accordance with their consent and thereby qualifying as not intervening through the Biomedical ethics concerning with the making decision based on non-maleficence principle and do no harm principle. Viewed from this angle, benefiting and non-maleficence do not come from the ground of intention only but from various factors as was explained by Mahayana Buddhism. In this respect, Zen Buddhism proposed that the practical principles leading human beings to the nature of Buddhahood require one who is supposed to provide the great help to respect the decision made by man in a society because the Buddhahood is the state that uniquely enlightens man with the Buddhahood caused by insight in daily life.
In this article, the main objectives were purposely made: 1) to study passive euthanasia with respect to the concept of autonomy in the principle of Biomedical ethics, 2) to study the concept of autonomy in the principle of Bodhicitta, and 3) to critically analyze passive euthanasia with respect to the concept of autonomy in the principles of Biomedical Ethics and the Bodhicitta principle. This is documentary research. In the research, it was clearly found that the principle of treatment in dealing with patients to provide them with the state of well-being in accordance with the principle of Biomedical ethics basically requires the health professionals to pay respect to patients’ consent in prolonging life because peaceful death is the state of well-being caused by the reasons and patients’ making decision. Unfortunately, the Biomedical professionals do not take such well-being into the proper consideration. By virtue of the mentioned lack of taking it into account, the reliability toward the access of well-being comes to call into question. The Biomedical professionals ought to treat the patients in accordance with their consent and thereby qualifying as not intervening through the Biomedical ethics concerning with the making decision based on non-maleficence principle and do no harm principle. Viewed from this angle, benefiting and non-maleficence do not come from the ground of intention only but from various factors as was explained by Mahayana Buddhism. In this respect, Zen Buddhism proposed that the practical principles leading human beings to the nature of Buddhahood require one who is supposed to provide the great help to respect the decision made by man in a society because the Buddhahood is the state that uniquely enlightens man with the Buddhahood caused by insight in daily life.