Publication: อุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ “กิเลส” ในพระสุตตันตปิฎก
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2586-9612 (Print)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์และอุตสาหกรรมบริการ
Volume
4
Issue
2
Edition
Start Page
367
End Page
384
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ “กิเลส” ในพระสุตตันตปิฎก
Alternative Title(s)
Conceptual Metaphor of Kilesa in Sutantapitaka
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ถ้อยคำอุปลักษณ์ที่สะท้อนมโนทัศน์เกี่ยวกับกิเลสในพระสุตตันตปิฎก ตามแนวทางทฤษฎีภาษาศาสตร์ปริชานของ Lakoff and Johnson (1980) เก็บข้อมูลจากพระสุตตันปิฎกในพระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับหลวง พ.ศ. 2500 ผลการวิจัยพบอุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์เกี่ยวกับกิเลสทั้งสิ้น 10 อุปลักษณ์ ได้แก่ 1) [กิเลส คือ สสาร] 2) [กิเลส คือ สิ่งสกปรก] 3) [กิเลส คือ ไฟ] 4) [กิเลส คือ ศัตรู] 5) [กิเลส คือ เครื่องพันธนาการ] 6) [กิเลส คือ สิ่งกีดขวาง] 7) [กิเลส คือ มนุษย์] 8) [กิเลส คือ ผู้มีอำนาจเหนือกว่า] 9) [กิเลส คือ อาหาร] และ 10) [กิเลส คือ พื้นที่] อุปลักษณ์เหล่านี้สะท้อนมโนทัศน์ทางพระพุทธศาสนา คือ กิเลสก่อให้เกิดปัญหาในการดำเนินชีวิต ขัดขวางการพัฒนาของจิต ดังนั้นมนุษย์จึงควรกำจัดกิเลสให้หมดไป
This article aims to analyze conceptual metaphors of kilesa in Sutantapitaka. The analysis was based on Lakoff & Johnson’ s Cognitive Linguistics Theory. (1980) The data were collected from Sutantapitaka on the Tripitaka, Thai language royal edition. The results revealed that there were 10 types of conceptual metaphors of kilesa in Sutantapitaka such as 1) [KILESA IS MATTER] 2) [KILESA IS DIRTINESS] 3) [KILESA IS FIRE]4) [KILESA IS ENEMY] 5) [KILESA IS SHACKLE] 6) [ KILESA IS OBSTRUCTION] 7) [KILESA IS HUMAN] 8) [KILESA IS SUPERIOR] 9) [KILESA IS FOOD] AND 10) [KILESA IS AREA]. The conceptual metaphors reflected Buddhistic concept that kilesa conduced to many problems in human life. Moreover, it can obstruct mental development so human should completely eliminate kilesa.
This article aims to analyze conceptual metaphors of kilesa in Sutantapitaka. The analysis was based on Lakoff & Johnson’ s Cognitive Linguistics Theory. (1980) The data were collected from Sutantapitaka on the Tripitaka, Thai language royal edition. The results revealed that there were 10 types of conceptual metaphors of kilesa in Sutantapitaka such as 1) [KILESA IS MATTER] 2) [KILESA IS DIRTINESS] 3) [KILESA IS FIRE]4) [KILESA IS ENEMY] 5) [KILESA IS SHACKLE] 6) [ KILESA IS OBSTRUCTION] 7) [KILESA IS HUMAN] 8) [KILESA IS SUPERIOR] 9) [KILESA IS FOOD] AND 10) [KILESA IS AREA]. The conceptual metaphors reflected Buddhistic concept that kilesa conduced to many problems in human life. Moreover, it can obstruct mental development so human should completely eliminate kilesa.