Publication: มังกรจีนในงานประดับหลังคาพุทธสถานไทยตั้งแต่พุทธศตวรรษที่ 19 - 24
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มังกรจีนในงานประดับหลังคาพุทธสถานไทยตั้งแต่พุทธศตวรรษที่ 19 - 24
Alternative Title(s)
Chinese dragon in the roof decoration in Thai buddhist architecture between the 13-15 centuries A.D.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบ ความหมาย และสาเหตุของความนิยมของมังกรจีนที่ส่งอิทธิพล รวมถึงเป็นต้นแบบให้กับสัตว์สมมติประดับหลังคาและหน้าบันพุทธสถานไทย ตั้งแต่ พุทธศตวรรษที่ 19-24 โดยศึกษาผ่านหลักฐานงานศิลปกรรมที่ปรากฏอันได้แก่ มกรสังคโลกที่มีส่วนผสมของมังกรในศิลปะสุโขทัย ตัวลวงประดับชั้นหลังคาลาดหรือชั้นบัวถลาในศิลปะล้านนา และมังกรประดับสันหลังคาและหน้าบันในศิลปะรัตนโกสินทร์ตอนต้น ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบและความหมายของมังกรมีต้นเค้ามาจากมังกรในศิลปะจีนซึ่งในระยะแรกเป็นไปในลักษณะของการผสมผสานกับสัตว์สมมติในคติความเชื่อพื้นถิ่นที่มีรูปแบบใกล้เคียงกัน เมื่อเข้าสู่สมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้นจึงมีรูปแบบและความหมายของมังกรจีนโดยแท้จริง ตามงานศิลปะแบบพระราชนิยมของรัชกาลที่ 3 ส่วนสาเหตุของความนิยมนั้นสืบเนื่องจากความเป็นมงคลของมังกรที่เข้ามาพร้อมกับการติดต่อสัมพันธ์ทั้งด้านการค้าและระบบบรรณาการกับจีน รวมทั้งความคาบเกี่ยวในเรื่องคติและรูปแบบของพญานาค
The purpose of this paper is to study the moulding, meanings and reasons for the popularity of the Chinese Dragon influence and molding to mythological creatures decorated on roof as well as on the acroteria of Thai Buddhist architecture between the 13 and 19 century A.D. The study had been conducted through explicit art evidence i.e. Magara Ceramic which has a combination of the dragon in Sukhothat Art, Tua Luang decorated on the sloping roofs of gateway of Lanna Art and the dragon placed on the ridge as well as the gable field showing in the art of early Ratanakosin Dynasty. The findings reveal that the moulding and the meaning of the dragon derive from the dragon in the Chinese Art, whereas at the beginning, it was in a form of combining the dragon with a mythological creature of similar pattern ideally in the beliefs among the locals. The true mould and meaning of the Chinese Dragon was illustrated upon the entering of the early Ratanakosin Dynasty, based on the royal popularity of King Rama III. As for the season of the popularity, it was due to the dragon’s auspiciousness that simultaneously came with the Thai-Chinese trade relations and the tribute system along with as idea and the mould of the Nagas.
The purpose of this paper is to study the moulding, meanings and reasons for the popularity of the Chinese Dragon influence and molding to mythological creatures decorated on roof as well as on the acroteria of Thai Buddhist architecture between the 13 and 19 century A.D. The study had been conducted through explicit art evidence i.e. Magara Ceramic which has a combination of the dragon in Sukhothat Art, Tua Luang decorated on the sloping roofs of gateway of Lanna Art and the dragon placed on the ridge as well as the gable field showing in the art of early Ratanakosin Dynasty. The findings reveal that the moulding and the meaning of the dragon derive from the dragon in the Chinese Art, whereas at the beginning, it was in a form of combining the dragon with a mythological creature of similar pattern ideally in the beliefs among the locals. The true mould and meaning of the Chinese Dragon was illustrated upon the entering of the early Ratanakosin Dynasty, based on the royal popularity of King Rama III. As for the season of the popularity, it was due to the dragon’s auspiciousness that simultaneously came with the Thai-Chinese trade relations and the tribute system along with as idea and the mould of the Nagas.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปกร