Publication: การวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นในบริบทการเรียนการสอนภาษาจีนธุรกิจ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2012
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นในบริบทการเรียนการสอนภาษาจีนธุรกิจ
Alternative Title(s)
Needs analysis for the learning and teaching of business Chinese.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ใช้ทฤษฏีการวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นเพื่อศึกษาปัญหา ความต้องการและความต้องการจำเป็นในทักษะ กิจกรรม หลักสูตร และวัฒนธรรมที่มีต่อการเรียนการสอนรวมถึงการนำไปใช้งานจริง เครื่องมือทั้งหมดผ่านการตรวจสอบจากโครงการจริยธรรมในคน มหาวิทยาลัยมหิดลพร้อมทั้งผ่านการตรวจสอบค่าความเที่ยงและค่าความเชื่อมั่นอย่างละเอียดก่อนนำไปใช้ การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาเชิงปริมาณใช้แบบสอบถามในกลุ่มผู้เรียนและผู้สอนจำนวน 71 ท่าน และเชิงคุณภาพใช้การสนทนาเชิงลึกกลุ่มผู้เรียนและผู้สอนจำนวน 10 ท่าน รวมถึงการสนทนากึ่งโครงสร้างในกลุ่มศิษย์เก่าและผู้ประกอบอาชีพจำนวน 15 ท่าน ค่าความเชื่อมั่นในแบบสอบถาม Cronbach alpha มีค่าที่ 0.97, 0.98 (ผู้เรียนและผู้สอน) นอกจากนี้ยังใช้วิธีวิเคราะห์ข้อมูลจากค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละผลการศึกษาพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างทั้ง 4 มีความต้องการจำเป็นในการใช้ทักษะพูด ฟัง อ่าน และเขียน และกลุ่มตัวอย่างทั้ง 4 มีปัญหาในทักษะการเขียนมากที่สุด 2) สำหรับความต่างในการใช้ภาษาพบว่ากลุ่มผู้เรียนเน้นการฟังละครโดยไม่มีคำบรรยายภาษาจีน กลุ่มศิษย์เก่าและผู้ประกอบอาชีพมุ่งเรื่องการฟังแบบเผชิญหน้า และ 3) ในส่วนความต้องการนั้นกลุ่มตัวอย่างต้องการให้เน้นทำการกิจกรรมกลุ่ม พัฒนาการเขียนบันทึกแบบจับใจความ ฝึกการวิเคราะห์หรือจินตนาการ ฝึกปฏิบัติและใช้สื่อให้ทันสมัยสอดคล้องกับยุคสมัยตามความเป็นจริง 4) แม้ว่ากลุ่มตัวอย่างจะมีประสบการณ์ในประเทศจีนอย่างหลากหลายแต่มักถ่ายโอนภาษา และวัฒนธรรมแม่สู่ภาษาและวัฒนธรรมเป้ าหมาย ดังนั้นกลุ่มตัวอย่างจึงให้ความสำคัญกับการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมพร้อมทั้งมองว่าวัฒนธรรมคือปัญหาและมีความต้องการจำเป็นต่อการเรียนการสอนและการทำงานการศึกษาครั้งนี้เสนอแนะให้ผู้ที่เกี่ยวข้องตระหนักถึงปัญหา ความต้องการ ความต้องการจำเป็น และประสิทธิภาพในการนำความรู้และประสบการณ์ที่สั่งสมมาประยุกต์ใช้งานได้จริงในสถานการณ์เป้หมาย
The framework for this study draws on Needs Analysis theory to investigate the needs, problems, and wants related to skills, task-based activities, curriculum, and cross cultural communication in two dimensions: academic and professional in the workplace. All instruments were field tested by the Office of the Committee for Research Ethics (Social Science), Mahidol University, for validity and reliability. The study combined two complementary methods, 1) quantitative:71 questionnaires administered to students and teachers and 2) qualitative: 0 focusgroup interviews with students and teachers, and 15 semi-structured interviews withalumni and white collar workers. The reliabilities of the instrument were 0.97 and 0.98 (learners, teachers) with data analyzed by mean, standard derision, and percentages. The results indicated: 1) four sample groups needed to improve and use their four communication skills: speaking, listening, reading, and writing. The sample groups found writing to be the most difficult skill to master. 2) As for differences in language use, students had difficulties in comprehension of listening activities involving Chinese videos without subtitles, difficulties the alumni and white collar workers did not have. By contrast, the alumni and white collar workers focussed on the obstacles that encountered when they communicating with Chinese people face to face. 3) The sample groups wanted to focus on group work activities, improve skills of writing and note-taking, critical thinking, and the use of authentic media and materials in class. 4) Although the sample groups had a lot of experience in China, they often transfer mother language and culture to target language and culture.Therefore, all groups emphasized the importance of cross cultural communication in learning and teaching Chinese, as well as in the workplace. The study suggests that those involved in the teaching and learning of Chinese need to understand the problems, wants, needs and efficiency issues, and plan for learners accordingly so that students can apply what they have learnt to the target situation in the future.
The framework for this study draws on Needs Analysis theory to investigate the needs, problems, and wants related to skills, task-based activities, curriculum, and cross cultural communication in two dimensions: academic and professional in the workplace. All instruments were field tested by the Office of the Committee for Research Ethics (Social Science), Mahidol University, for validity and reliability. The study combined two complementary methods, 1) quantitative:71 questionnaires administered to students and teachers and 2) qualitative: 0 focusgroup interviews with students and teachers, and 15 semi-structured interviews withalumni and white collar workers. The reliabilities of the instrument were 0.97 and 0.98 (learners, teachers) with data analyzed by mean, standard derision, and percentages. The results indicated: 1) four sample groups needed to improve and use their four communication skills: speaking, listening, reading, and writing. The sample groups found writing to be the most difficult skill to master. 2) As for differences in language use, students had difficulties in comprehension of listening activities involving Chinese videos without subtitles, difficulties the alumni and white collar workers did not have. By contrast, the alumni and white collar workers focussed on the obstacles that encountered when they communicating with Chinese people face to face. 3) The sample groups wanted to focus on group work activities, improve skills of writing and note-taking, critical thinking, and the use of authentic media and materials in class. 4) Although the sample groups had a lot of experience in China, they often transfer mother language and culture to target language and culture.Therefore, all groups emphasized the importance of cross cultural communication in learning and teaching Chinese, as well as in the workplace. The study suggests that those involved in the teaching and learning of Chinese need to understand the problems, wants, needs and efficiency issues, and plan for learners accordingly so that students can apply what they have learnt to the target situation in the future.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล