Publication: The phonological interference of Swatow in standard Thai by Chinese speakers in Bangkok
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2004
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
The phonological interference of Swatow in standard Thai by Chinese speakers in Bangkok
Alternative Title(s)
การศึกษาภาวะแทรกซ้อนระดับเสียงในภาษาไทยมาตรฐานของคนจีนแต้จิ๋วในกรุงเทพฯ
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยฉบับนี้เป็นการศึกษาภาวะแทรกซ้อนระดับเสียงในภาษาไทยมาตรฐานของคนจีนแต้จิ๋วในกรุงเทพฯ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางภาษาของภาวะแทรกซ้อนของภาษาจีนแต้จิ๋วในภาษาไทยมาตรฐานและศึกษาว่าระดับการศึกษาและเพศมีผลต่อการเกิดภาวะแทรกซ้อนของภาษาจีนแต้จิ๋วในภาษาไทยมาตรฐาน ผู้วิจัยได้เลือกผู้บอกภาษาทั้งหมด 12 คน โดยผู้บอกภาษาทั้งหมดจะต้องเป็นคนจีนแต้จิ๋วที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพฯ พูดภาษาแต้จิ๋วเป็นภาษาแรก และมีอายุตั้งแต่ 35 ปีขึ้นไป ผู้บอกภาษาทั้ง 12 คน สามารถแบ่งออกได้เป็น 4 กลุ่ม คือ กลุ่มที่ 1 คือ ผู้บอกภาษาเพศหญิง ระดับการศึกษาประถมศึกษา กลุ่มที่ 2 คือ ผู้บอกภาษาเพศหญิง ระดับการศึกษาปริญญาตรี กลุ่มที่ 3 ผู้บอกภาษาเพศชาย ระดับการศึกษาประถมศึกษา และกลุ่มที่ 4 คือ ผู้บอกภาษาเพศชาย ระดับการศึกษาปริญญาตรี ผลการวิจัยพบว่าผู้บอกภาษากลุ่มที่ 1 มีภาวะแทรกซ้อนบนพยัญชนะทั้งหมด 14 หน่วยเสียง แยกเป็น พยัญชนะต้น 2 หน่วยเสียง, พยัญชนะท้าย 3 หน่วยเสียง และพยัญชนะควบกล้ำ 9 หน่วยเสียง ภาวะแทรกซ้อนบนสระมีทั้งหมด 9 หน่วยเสียง แต่ไม่มีภาวะแทรกซ้อนบนวรรณยุกต์ ผู้บอกภาษากลุ่มที่ 3 มีภาวะแทรกซ้อนบนพยัญชนะเหมือนกับผู้บอกภาษากลุ่มที่ 1 แต่มีภาวะแทรกซ้อนบนสระ 4 หน่วยเสียงและไม่มีบนวรรณยุกต์ ผู้บอกภาษากลุ่มที่ 4 มีภาวะแทรกซ้อนบนพยัญชนะทั้งหมด 10 หน่วยเสียง แยกเป็น พยัญชนะต้น 1 หน่วยเสียง และพยัญชนะควบกล้ำ 9 หน่วยเสียง และไม่มีภาวะแทรกซ้อนบนวรรณยุกต์ ผู้บอกภาษากลุ่มที่ 2 มีภาวะแทรกซ้อนบนพยัญชนะทั้งหมด 6 หน่วยเสียง แยกเป็น พยัญชนะต้น 1 หน่วยเสียง และพยัญชนะควบกล้ำ 5 หน่วยเสียง ไม่มีภาวะแทรกซ้อนบนสระและวรรณยุกต์ บทบาททางการศึกษาพบว่า ผู้บอกภาษาที่มีระดับการศึกษาสูงจะมีภาวะแทรกซ้อนน้อยกว่าผู้บอกภาษาที่ระดับการศึกษาต่ำกว่า แต่สำหรับเพศนั้นไม่มีผลกระทบต่อการเกิดภาวะแทรกซ้อน
This thesis is a study of the phonological interference of Swatow in Standard Thai by Chinese speakers in Bangkok. The objective of this study was to study the linguistic features of Swatow dialect that inerfere with Standard Thai and stkudy the role of education and gender in the interference of Swatow in Standard Thai. This research collected data from twelve informants who are Swatow Chinese speakers living in Bangkok, speaking Swatow as their mother tongue and over thirty-five years old. The twelve informants were divided into four groups: the first, primary educated female; the second, female with Bachelor’s degrees; the third, primary educated male; and the fourth, males with Bachelor’s degrees. The results of the study were as follows: For the first group, consonant interference occured with 14 phonemes, 2 initial consonants, 3 final consonants and 9 consonant clusters. Vowel interference occurred for 9 phonemes, but there was no tonal interference. For the third group, consonant interference ocurred as for the first group. Vowel interference occurred for 4 phonemes and there was no tonal interference. For the fourth group, consonant interference occurred with 10 phonemes, 1 initial consonant and 9 consonant clusters, but there was no vowel or tonal interference. For the second group, consonant interference occurred with 6 phonemes, 1 initial consonant and 5 consonant clusters, but there was no vowel or tonal interference. The role of education has and effect on the interference; that is, more education less interference, less education more interference. Genders does not have and effect on the interference. Tho phonological interference observed in this study can be categorized as being of four types: pohnetic, phonemic, allophonic and distributional. The results indicate that phonological interference decreases with higher education.
This thesis is a study of the phonological interference of Swatow in Standard Thai by Chinese speakers in Bangkok. The objective of this study was to study the linguistic features of Swatow dialect that inerfere with Standard Thai and stkudy the role of education and gender in the interference of Swatow in Standard Thai. This research collected data from twelve informants who are Swatow Chinese speakers living in Bangkok, speaking Swatow as their mother tongue and over thirty-five years old. The twelve informants were divided into four groups: the first, primary educated female; the second, female with Bachelor’s degrees; the third, primary educated male; and the fourth, males with Bachelor’s degrees. The results of the study were as follows: For the first group, consonant interference occured with 14 phonemes, 2 initial consonants, 3 final consonants and 9 consonant clusters. Vowel interference occurred for 9 phonemes, but there was no tonal interference. For the third group, consonant interference ocurred as for the first group. Vowel interference occurred for 4 phonemes and there was no tonal interference. For the fourth group, consonant interference occurred with 10 phonemes, 1 initial consonant and 9 consonant clusters, but there was no vowel or tonal interference. For the second group, consonant interference occurred with 6 phonemes, 1 initial consonant and 5 consonant clusters, but there was no vowel or tonal interference. The role of education has and effect on the interference; that is, more education less interference, less education more interference. Genders does not have and effect on the interference. Tho phonological interference observed in this study can be categorized as being of four types: pohnetic, phonemic, allophonic and distributional. The results indicate that phonological interference decreases with higher education.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล