Publication: ความเป็นเลิศทางคุณธรรมและความเป็นเลิศทางปัญญาในจริยศาสตร์นิโคมาเคียน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความเป็นเลิศทางคุณธรรมและความเป็นเลิศทางปัญญาในจริยศาสตร์นิโคมาเคียน
Alternative Title(s)
Moral and Intellectual Virtues in Nicomachean Ethics
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
จริยศาสตร์ของอริสโตเติลถามคำถามว่าชีวิตที่ดีคืออะไร หรือคุณค่าในชีวิตของมนุษย์คืออะไร อริสโตเติลตอบว่าชีวิตที่ดีต้องมีความเป็นเลิศสองประการคือความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรม ผู้ศึกษาจริยศาสตร์ของอริสโตเติลส่วนใหญ่ตีความความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรมไปคนละทาง และแต่ละทางมีหลักฐานสนับสนุนในตัวบทจริยศาสตร์นิโคมาเคียน วิทยานิพนธ์นี้ทำความเข้าใจการตีความอริสโตเติลสองสายที่ไม่ลงรอยกัน คือฝ่ายอลาสแดร์ แมคอินไทร์ ซึ่งมีความคิดแบบปัญญานิยม และฝ่ายมาร์ธา นุสบัม ซึ่งวิจารณ์ฝ่ายปัญญานิยม ข้าพเจ้าเสนอว่าความคิดทั้งสองแบบมีที่มาจากตัวบทจริยศาสตร์นิโคมาเคียนเอง และข้าพเจ้าเสนอทางออกที่จะทำให้อริสโตเติลสอดคล้องในตัวเอง ด้วยการตีความปัญญาทางจริยธรรมเป็นสองแบบ ดังมี ทอมัส อไควนัส ซึ่งเป็นนักคิดสายอริสโตเติลในยุคกลาง เป็นตัวอย่าง ข้าพเจ้าเสนอว่าการตีความปัญญาทางจริยธรรมเป็นสองแบบเท่านั้นจึงทำให้เราสามารถเข้าใจความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรม และความสัมพันธ์ระหว่างความเป็นเลิศทั้งสอง อย่างที่อริสโตเติลอธิบายไว้ได้
Aristotle's ethics revolves around the questions about good life, or human good. Aristotle claims that major part of a good life consists of two excellences or virtues
intellectual excellence and moral excellence. Those who read Aristotle interpret the nature of these excellences in different ways, the Nicomachean ethics seems to support different interpretations. This thesis seeks to understand the difference, and the parts of text these different interpretations depend on. I study Alasdair MacIntyre's intellectualist interpretation of Aristotle, and Martha Nussbaum's non-intellectualist interpretation. I then attempt to resolve the conflicts between these views by revisiting the texts, and with example of Thomas Aquinas, seeking to understand Aristotle as faithfully as possible. I follow Aquinas in interpreting practical wisdom as a skill that works in two ways. I assert that practical wisdom is the key to understand moral and intellectual excellences, and without correct understanding of practical wisdom, we cannot grasp the true meaning of both excellences. This thesis shows that, with correct understanding of practical wisdom, we can finally resolve the conflict between intellectualist interpretation and non-intellectualist interpretation of intellectual and moral excellences.
Aristotle's ethics revolves around the questions about good life, or human good. Aristotle claims that major part of a good life consists of two excellences or virtues
intellectual excellence and moral excellence. Those who read Aristotle interpret the nature of these excellences in different ways, the Nicomachean ethics seems to support different interpretations. This thesis seeks to understand the difference, and the parts of text these different interpretations depend on. I study Alasdair MacIntyre's intellectualist interpretation of Aristotle, and Martha Nussbaum's non-intellectualist interpretation. I then attempt to resolve the conflicts between these views by revisiting the texts, and with example of Thomas Aquinas, seeking to understand Aristotle as faithfully as possible. I follow Aquinas in interpreting practical wisdom as a skill that works in two ways. I assert that practical wisdom is the key to understand moral and intellectual excellences, and without correct understanding of practical wisdom, we cannot grasp the true meaning of both excellences. This thesis shows that, with correct understanding of practical wisdom, we can finally resolve the conflict between intellectualist interpretation and non-intellectualist interpretation of intellectual and moral excellences.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย