Publication: จริยศาสตร์สิ่งแวดล้อมในชินโต
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จริยศาสตร์สิ่งแวดล้อมในชินโต
Alternative Title(s)
Environmental ethics in shinto
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อวิเคราะห์แนวคิดด้านจริยศาสตร์สิ่งแวดล้อมในชินโต และ 2. เพื่อพิจารณาข้อโต้แย้งเรื่องคุณค่าทางจริยธรรมของโลกธรรมชาติโดยใช้ทฤษฎีจริยศาสตร์สิ่งแวดล้อม เป็นกรอบในการวิเคราะห์ข้อมูลงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการศึกษาพบว่า ชินโตมีท่าทีทางด้านจริยศาสตร์สิ่งแวดล้อมใกล้เคียงกับแนวคิดมนุษย์คือ ผู้อภิบาลและแนวคิดแบบองค์รวมแต่ไม่มีท่าทีที่ยึดมนุษย์เป็นศูนย์กลางโดยพิจารณาจากความเชื่อของชินโต เรื่องคะมิ วิหารและงานเทศกาล ความเชื่อเรื่องคะมิของชินโต สะท้อนให้เห็นถึงแนวคิดจริยศาสตร์สิ่งแวดล้อม 2 แนวคิด โดยแนวคิดแรกคือแนวคิดมนุษย์คือผู้อภิบาลเนื่องจากชินโตเชื่อว่า นอกจากคะมิที่สถิตอยู่บนสรวงสวรรค์ด้งที่ปรากฏในเทวตำนานแล้วยังมีคะมิที่สถิตในธรรมชาติด้วยความเชื่อดังกล่าวทำให้ชินโตมองว่า ธรรมชาตินั้น ศักดิ์สิทธิ์มยุษย์จึงควรให้ความเคารพโลกธรรมชาติและตระหนักว่า โลกธรรมชาตินั้นมีคุณค่าควรแก่การปกป้องรักษาในขณะเดียวกันความมีอยู่ของคะมิในโลกธรรมชาติก็เป็นสิ่งที่ช่วยปกป้องคุ้มครองโลกธรรมชาติไม่ให้ถูกทำลายจากการกระทำของมนุษย์เช่นกัน ดังนั้น ทั้งคะมิและมนุษย์จึงถือเป็นผู้อภิบาลสิ่งแวดล้อม และแนวคิดที่สอง คือ แนวคิดแบบองค์รวม เนื่องจากชินโตเชื่อว่า สรรพสิ่งเกิดจากคะมิดังนั้น ทั้งคะมิมนุษย์และโลกธรรมชาติจึงมีความสัมพันธ์กันในลักษณะที่ต่างพึ่งพาอาศัยกันและอยู่ร่วมในระบบเดียวกัน ส่วนความเชื่อเรื่องวิหารและงานเทศกาลนั้นสะท้อนถึงแนวคิดแบบองค์รวมเช่นกัน เนื่องจากวิหาร ถือเป็นสถานที่ศักดิ์สิทธิ์อันเป็นที่ประทับของคะมิที่ตั้งของวิหารจึงมีความสัมพันธ์กับกับสภาพแวดล้อม ซึ่งต้อง ได้รับการดูแลรักษาให้ดีเสมอ วิหารคือจุดเริ่มต้นของงานเทศกาล ซึ่งเป็นสิ่งที่เชื่อมโยงชุมชนกับคะมิแสดงให้ เห็นถึงความร่วมมือร่วมใจกันของคนในชุมชน และแสดงให้เห็นว่าสิ่งต่าง ๆ ล้วนมีความสัมพันธ์กันการตระหนักถึงความสำคัญของการอยู่ร่วมกันอย่างประสานกลมกลืน จะนำไปสู่การสร้างสรรค์ใหม่ที่ดีกว่าเดิม ในส่วนของข้อโต้แย้งเรื่องคุณค่าทางจริยธรรมของโลกธรรมชาติพบว่า แนวคิดที่ยึดมนุษย์เป็นศูนย์กลาง มองว่ามีเพียงมนุษย์เท่านั้นที่มีคุณค่าในตัวเองโลกธรรมชาติเป็นเพียงวัตถุที่ไม่มีคุณค่าใด ๆ และ มนุษย์ไม่จำเป็นต้องรับผิดชอบต่อโลกธรรมชาติในขณะที่แนวคิดมนุษย์คือผู้อภิบาลรวมมองว่า โลกธรรมชาติมีคุณค่าในตัวเองในฐานะที่เป็นสิ่งสร้างของพระเจ้าเช่นเดียวกับมนุษย์ดังนั้นมนุษย์จึงต้องรับผิดชอบต่อโลกธรรมชาติตามหน้าที่ ๆ ได้รับมอบหมายจากพระเจ้าส่วนแนวคิดแบบองค์รวมมองว่าทุกสิ่งมีคุณค่าในตัวเองและมีสัมพันธ์กับสิ่งอื่นทั้งสิ้น มนุษย์เป็นเพียงส่วนหนึ่งในระบบที่ยิ่งใหญ่การกระทำใด ๆ ที่มนุษยก์ระทำต่อโลกธรรมชาติมนุษย์ต้องรับผิดชอบต่อการกระทำนั้น เนื่องจากทุกสิ่งนั้นเกี่ยวข้องสัมพันธ์กันการกระทำของมนุษย์ที่มีต่อโลกธรรมชาติก็ย่อมส่งผลต่อสิ่งอื่น ๆ ในโลกธรรมชาติด้วยและผลกระทบที่ เกิดขึ้นก็จะมาถึงมนุษย์ในที่สุด
The purposes of this thesis were to (1) analyze concept of environmental ethics in Shinto and (2) consider the arguments about environmental ethical value. This research was a qualitative research. The data was analyzed by using theories of environmental ethics. The result of this study shown that the environmental ethics of Shinto are not Anthropocentrism but close to Stewardship and Holism, considering through the concept of Kami, Shinto shrine, and Festival. The faith of Kami reflects environmental ethics in Shinto in 2 concept. First, Stewardship, because Shinto believes that Kami live in both heaven, as mentioned in mythology, and surrounding nature. According to that, Shinto believes that natural world is sacred and human should respect and protect them. Meanwhile, Kami protect the natural world from human as well. Then, Kami and human are both the environmental protectors. Second, Holistic view,because Shinto believes that everything borns from Kami. Therefore, Kami, human, and natural world are interdependent as they depend and live in the same system. As the concept of Shinto shrine and Festival reflect to Holistic view too. Shinto shrine is the sacred place where Kami live, the location of the shrine connects to the environment which has special protection. Shinto shrine is the beginning of the festival which connects Kami and community and shows the cooperationbetween people in the community which are connected. When people realize the importance of being together, they will lead to the new creation. The study found out that for the arguments about environmental ethical value, anthropocentrism believed that only human has intrinsic value, natural world was mere an object with no value which is not necessary for human to take care of
meanwhile, Environmental Stewardship held that nature also had ethical value, for it was God’s creation the same as human
so man should protect it as assigned by God
whereas, Environmental Holism believed that everything had intrinsic value and connected to each other, man is mere part of the whole
therefore, man should respond to any action that man does to natural world, for his actions will have an affect on others in the natural world which will come to him at the end.
The purposes of this thesis were to (1) analyze concept of environmental ethics in Shinto and (2) consider the arguments about environmental ethical value. This research was a qualitative research. The data was analyzed by using theories of environmental ethics. The result of this study shown that the environmental ethics of Shinto are not Anthropocentrism but close to Stewardship and Holism, considering through the concept of Kami, Shinto shrine, and Festival. The faith of Kami reflects environmental ethics in Shinto in 2 concept. First, Stewardship, because Shinto believes that Kami live in both heaven, as mentioned in mythology, and surrounding nature. According to that, Shinto believes that natural world is sacred and human should respect and protect them. Meanwhile, Kami protect the natural world from human as well. Then, Kami and human are both the environmental protectors. Second, Holistic view,because Shinto believes that everything borns from Kami. Therefore, Kami, human, and natural world are interdependent as they depend and live in the same system. As the concept of Shinto shrine and Festival reflect to Holistic view too. Shinto shrine is the sacred place where Kami live, the location of the shrine connects to the environment which has special protection. Shinto shrine is the beginning of the festival which connects Kami and community and shows the cooperationbetween people in the community which are connected. When people realize the importance of being together, they will lead to the new creation. The study found out that for the arguments about environmental ethical value, anthropocentrism believed that only human has intrinsic value, natural world was mere an object with no value which is not necessary for human to take care of
meanwhile, Environmental Stewardship held that nature also had ethical value, for it was God’s creation the same as human
so man should protect it as assigned by God
whereas, Environmental Holism believed that everything had intrinsic value and connected to each other, man is mere part of the whole
therefore, man should respond to any action that man does to natural world, for his actions will have an affect on others in the natural world which will come to him at the end.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยบูรพา