Publication: วิพากษ์วัฒนธรรมยุคดิจิตอลผ่านปรัชญาการศึกษาของ เปาโล แฟร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
12
Issue
1
Edition
Start Page
78
End Page
97
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิพากษ์วัฒนธรรมยุคดิจิตอลผ่านปรัชญาการศึกษาของ เปาโล แฟร์
Alternative Title(s)
A Critical Reflection of Digital Culture from Philosophy of Education of Paulo Freire’s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการชิ้นนี้เป็นการศึกษาเพื่อวิพากษ์วัฒนธรรมดิจิตอลผ่านปรัชญาการศึกษาของเปาโล แฟร์ โดยทำการวิจัยเชิงเอกสาร ในประเด็น ดังนี้ 1) วัฒนธรรมดิจิตอลกับการศึกษา 2) ปรัชญาการศึกษาของเปาโล แฟร์ และ 3) วิพากษ์วัฒนธรรมดิจิตอลผ่านปรัชญาการศึกษาของ เปาโล แฟร์ จากการศึกษาพบว่า วัฒนธรรมดิจิตอลกำลังเพิ่มโอกาสของการเข้าถึงการศึกษา และเพิ่มพื้นที่ของการมีเสรีภาพในการเรียนรู้ ความสัมพันธ์ระหว่างผู้สอนกับผู้เรียนในแบบเดิมถูกทำลายโดยผู้เรียนกลายเป็นผู้เลือกผู้สอนหรือแหล่งความรู้ที่ไม่จำกัดอยู่แค่ในโรงเรียน การศึกษาแบบฝากธนาคารเป็นมโนทัศน์ที่แฟร์ใช้ทำการวิพากษ์ว่า ผู้เรียนเป็นวัตถุที่รองรับความรู้นั้นอาจไม่มีอีกต่อไป วัฒนธรรมดิจิตอลกำลังสร้างโลกจำลองหรือชุมชนจิตกรรมออนไลน์ขึ้นมา การมีโลกที่ทับซ้อนย่อมสร้างความสับสนจิตสำนึกของตัวตนระหว่างโลกจริงกับโลกจำลอง และอาจไม่สามารถนำไปสู่การสร้างจิตสำนึกเชิงวิพากษ์ได้ การศึกษาที่เกิดบนชุมชนจิตกรรมออนไลน์จึงอาจกลายเป็นพื้นที่ของการเข้ามากระทำการกดขี่ที่มากขึ้น พร้อมกับสร้างมายาคติที่เสมือนว่ามีเสรีภาพขึ้นมาบดบังสภาพความเป็นจริง หากมองในทางกลับกันวัฒนธรรมดิจิตอลนั้นสามารถส่งผลให้การศึกษาเป็นพลังของการเชื่อมโยงโดยไม่จำกัดพื้นที่และเวลา เกิดพื้นที่การเรียนรู้ที่ร้อยรัดสำนึกที่มีต่อโลกบางอย่างร่วมกันจนเกิดการวิพากษ์และลงมือกระทำเพื่อสร้างสรรค์สังคมใหม่
This article is a critical reflection of ‘digital culture’ from Paulo Freire’s pedagogy of the oppressed. The study is structured into three sections: 1) digital culture and pedagogy 2) Paulo Freire’s pedagogy 3) a critical reflection of digital culture from Paulo Freire’s pedagogy of the oppressed. The article will argue that ‘banking education’ will be substituted by, so-called, imagined community built up by emergence of digital culture. This will set free theeducational access. Education will not be set in traditional frame-work, such as in schools or in universities. Nevertheless, this article will also suggest the possibility of the new form of oppressed by online imagined community. In addition, the article will also suggest the possibility of constructing a new form of freedom in education, which could create an even more creative and more critical society.
This article is a critical reflection of ‘digital culture’ from Paulo Freire’s pedagogy of the oppressed. The study is structured into three sections: 1) digital culture and pedagogy 2) Paulo Freire’s pedagogy 3) a critical reflection of digital culture from Paulo Freire’s pedagogy of the oppressed. The article will argue that ‘banking education’ will be substituted by, so-called, imagined community built up by emergence of digital culture. This will set free theeducational access. Education will not be set in traditional frame-work, such as in schools or in universities. Nevertheless, this article will also suggest the possibility of the new form of oppressed by online imagined community. In addition, the article will also suggest the possibility of constructing a new form of freedom in education, which could create an even more creative and more critical society.