Publication: การพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตล้านนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตล้านนา
Alternative Title(s)
The Development of Moral and Ethical Virtues of the Students of Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus
Lanna Campus
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา 2) เพื่อศึกษาปัญหาอุปสรรคในการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา 3) เพื่อเสนอแนวทางในการการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา ผลการวิจัยพบว่า : 1) สภาพการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา พบว่า มหาวิทยาลัยมีการดำเนินงานโครงการค่ายคุณธรรม เป็นไปตามขั้นตอนอย่างเป็นกระบวนการ (PDCA) คือ มีการวางแผน (Plan) การดำเนินการ (Do) ตรวจสอบความพร้อมในการดำเนินโครงการของฝ่ายต่างๆ ดำเนินงานโครงการตามแผนที่วางไว้ มีการสรุปผลตรวจสอบและประเมินผลโครงการ (Check) และการนำผลไปพัฒนา(Act) 2) ปัญหาอุปสรรคในการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา พบว่า มหาวิทยาลัยมีสถานที่ไม่เอื้ออำนวยต่อการจัดกิจกรรมที่หลากหลาย มีการดำเนินงานโครงการตามแผนล่าช้า บุคลากรที่รับผิดชอบมีจำนวนน้อย นักศึกษายังมีพฤติกรรมที่แสดงออกในลักษณะที่ขาดวินัย ความซื่อสัตย์สุจริตและจิตสาธารณะ 3) แนวทางการพัฒนาคือควรจัดกิจกรรมที่เน้นการมีส่วนร่วมของนักศึกษา ให้เข้ามาศึกษาเรียนรู้ ปฏิบัติด้วยตนเองและมุ่งพัฒนาให้ครบกระบวนการ โดยเฉพาะการพัฒนาจิตใจ สร้างเสริมให้มีจิตสำนึกในหลักธรรม
The thesis is a qualitative research with the objectives 1) to study the state of moral and ethical development of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus, 2) to study problems and obstacles in the moral and ethical development of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus and 3) to find the ways to develop morality and ethics of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus. The results are found that: 1) The state of moral and ethical development of students is found that the university has operated the moral camp project in accordance with the procedure in the process (PDCA), i.e. planning (Plan), conducting (Do), checking the readiness of the implementation of various project departments as planned, a summary of the results of the examination and evaluation of the project (Check) and the results to develop (Act). 2) Problems and obstacles in the development of moral and ethics of students found that the university has an inconvenient place to organize various activities. There is the delay in planed project, less responsibility of crews, and students’ behavior in lack of discipline, honesty and public mind. 3) The development approach is to organize the activities that focus on students’ participations to come and learn by their own, especially the mental development and to build up the common sense of principles.
The thesis is a qualitative research with the objectives 1) to study the state of moral and ethical development of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus, 2) to study problems and obstacles in the moral and ethical development of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus and 3) to find the ways to develop morality and ethics of students at Mahamakut Buddhist University
Lanna Campus. The results are found that: 1) The state of moral and ethical development of students is found that the university has operated the moral camp project in accordance with the procedure in the process (PDCA), i.e. planning (Plan), conducting (Do), checking the readiness of the implementation of various project departments as planned, a summary of the results of the examination and evaluation of the project (Check) and the results to develop (Act). 2) Problems and obstacles in the development of moral and ethics of students found that the university has an inconvenient place to organize various activities. There is the delay in planed project, less responsibility of crews, and students’ behavior in lack of discipline, honesty and public mind. 3) The development approach is to organize the activities that focus on students’ participations to come and learn by their own, especially the mental development and to build up the common sense of principles.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย