Publication: จินตนาการกับความรู้: ภาพสะท้อนประเด็นสิ่งแวดล้อม ในวรรณกรรมเด็กของเท็ด ฮิวส์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1513 – 9131 (Print), 2672-9814 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Journal of Liberal Arts, Thammasat University
Journal of Liberal Arts, Thammasat University
Volume
19
Issue
1
Edition
Start Page
23
End Page
47
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จินตนาการกับความรู้: ภาพสะท้อนประเด็นสิ่งแวดล้อม ในวรรณกรรมเด็กของเท็ด ฮิวส์
Alternative Title(s)
Imagination and Knowledge: Ecological Issues as Represented in Ted Hughes’ Children’s Novels
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ศึกษาภาพสะท้อนประเด็นปัญหาสิ่งแวดล้อมและแนวทาง แก้ไขที่ปรากฏในวรรณกรรมสำหรับเด็กของเท็ด ฮิวส์ เรื่อง The Iron Man (1968) และ The Iron Woman (1993) ผู้วิจัยมุ่งวิเคราะห์วรรณกรรมด้านบทบาทของวิทยาศาสตร์และมนุษยศาสตร์ในการรับมือกับปัญหาสิ่งแวดล้อมร่วมสมัย Worster (1993) เสนอว่าความรู้ทางวิทยาศาสตร์มีวัตถุประสงค์เพื่อฟื้นฟูสิ่งแวดล้อมเชิงกายภาพ ในขณะที่ด้านมนุษยศาสตร์มุ่งสร้างความตระหนักถึงประเด็นปัญหา บทความนี้เสนอว่าวรรณกรรมสำหรับเด็กของฮิวส์สะท้อนบทบาทของสองแนวทางที่ส่งเสริมกันมากกว่าแยกออกจากกัน บทความนี้ยังวิเคราะห์ถึงแนวทางการนำวรรณกรรมของฮิวส์ไปใช้ในชั้นเรียน Kerridge (2012) เสนอทวิลักษณ์ระหว่างจินตนาการกับความรู้ทางวิทยาศาสตร์ว่าเป็นหนึ่งในข้อท้าทายของการเรียนการสอนวรรณกรรมสิ่งแวดล้อม บทความนี้เสนอว่า วรรณกรรมของฮิวส์สะท้อนความเชื่อมโยงระหว่างความรู้ทางวิทยาศาสตร์กับจินตนาการเพื่อเสนอทางออกให้กับปัญหาสิ่งแวดล้อม The Iron Man สะท้อนภาพปัญหาขยะโลหะล้นเมืองซึ่งเป็นผลจากความเจริญทางวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี วรรณกรรมเรื่องนี้แสดงประสิทธิภาพของเทคโนโลยีการรีไซเคิลว่าสามารถแก้ปัญหาขยะโลหะล้นเมืองได้ แต่ในช่วงกว่าสองทศวรรษถัดมา ฮิวส์เขียนเรื่อง The Iron Woman โดยเสนอให้เห็นว่าวิทยาศาสตร์เทคโนโลยีไม่เพียงพอกับการจัดการปัญหาขยะสารเคมีจากโรงงานอุตสาหกรรมและจากแหล่งกำจัดสารพิษใกล้ชุมชน บทความนี้วิเคราะห์วรรณกรรมของฮิวส์เพื่อชี้ให้เห็นความสำคัญของการร่วมมือกันระหว่างความรู้ทางวิทยาศาสตร์และมนุษยศาสตร์ในการสร้างความตระหนักถึงประเด็นปัญหาสิ่งแวดล้อม
This research article examines the representation of ecological crises and solutions in Ted Hughes’ children’s novels, The Iron Man (1968) and The Iron Woman (1993). It explores how these stories present the role of the sciences and humanities in addressing contemporary environmental problems. Worster (1993) argues that the sciences aim to protect the physical environment while the humanities promote understanding of the crises. My reading of Hughes’ novels suggests that the two disciplines reinforce, rather than contradict, each other. The study also examines Hughes’ novels in the context of ecocritical pedagogy. Kerridge (2012), for instance, identifies dichotomies of “imaginative freedom and scientific accuracy” as challenges in ecocritical teaching. This paper argues that Hughes’ texts integrate scientific knowledge with imaginative views in order to propose solutions to ecological problems. The Iron Man narrates the threat of metal waste that has serious consequences for scientific and technological advancement. The story advocates the use of recycling technologies to confront problems of abandoned metal waste. In his book The Iron Woman, written twenty years later, Hughes approaches science and technology as no longer sufficient enough to tackle chemical industries and toxic dumping. This paper contributes to the study of Hughes through an examination of his children books and the value of cooperation between the sciences and humanities in developing ecocritical awareness.
This research article examines the representation of ecological crises and solutions in Ted Hughes’ children’s novels, The Iron Man (1968) and The Iron Woman (1993). It explores how these stories present the role of the sciences and humanities in addressing contemporary environmental problems. Worster (1993) argues that the sciences aim to protect the physical environment while the humanities promote understanding of the crises. My reading of Hughes’ novels suggests that the two disciplines reinforce, rather than contradict, each other. The study also examines Hughes’ novels in the context of ecocritical pedagogy. Kerridge (2012), for instance, identifies dichotomies of “imaginative freedom and scientific accuracy” as challenges in ecocritical teaching. This paper argues that Hughes’ texts integrate scientific knowledge with imaginative views in order to propose solutions to ecological problems. The Iron Man narrates the threat of metal waste that has serious consequences for scientific and technological advancement. The story advocates the use of recycling technologies to confront problems of abandoned metal waste. In his book The Iron Woman, written twenty years later, Hughes approaches science and technology as no longer sufficient enough to tackle chemical industries and toxic dumping. This paper contributes to the study of Hughes through an examination of his children books and the value of cooperation between the sciences and humanities in developing ecocritical awareness.