Publication: การศึกษาเปรียบเทียบวัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสระหว่างชั้นปี ของนิสิตสาขาวิชาเอก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2009
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบวัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสระหว่างชั้นปี ของนิสิตสาขาวิชาเอก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
Alternative Title(s)
A comparative study of speech acts of apology in french between the first year and the fourth year of French majoring students
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) 1. ศึกษากลวิธีแสดงวัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสของนิสิตชั้นปีที่ 1 และ 4 2) ศึกษาเปรียบเทียบความถี่ของแต่ละกลวิธีแสดง จนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสระหว่างนิสิตชั้นปีที่ 1 และ 4 3) ศึกษากลวิธีแสดง จนกรรมการขอโทษที่ 4 ศึกษากลวิธีแสดงวัจนกรรมการขอโทษที่แปรไปตามปัจจัยทางสังคมด้านสถานภาพในภาษาฝรั่งเศสของนิสิตชั้นปีที่ 1 และ 4 4) ศึกษาเปรียบเทียบคำที่ใช้ขอโทษที่ปรากฏในประโยควัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศส
ระหว่างนิสิตชั้นปีที่ 1 และ 4
กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษา คือ นิสิตชั้นปีที่ 1 และ 4 คณะมนุษยศาสตร์ สาขาวิชาเอกภาษาฝรั่งเศส มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบตั้งใจ (Purposive Sampling) จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้าง
ขึ้นตามแบบDCT ซึ่งเป็นการออกแบบตามปัจจัยทางสถานภาพของกลุ่มบุคคลในสังคม และความยากง่ายของเรื่องที่จะขอโทษ
ผลการวิจัยพบว่า กลวิธีแสดงวัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสของนิสิตทั้ง 2 ชั้นปี แบ่งได้เป็น 5 กลวิธี คือ กลวิธีการกล่าวคําแสดงเจตนาในการขอโทษ กลวิธีการยอมรับผิด กลวิธีการกล่าวแก้ตัว กลวิธีการเสนอชดใช้ กลวิธีการพยายามทำให้ผู้ฟังรู้สึกพอใจ และพบว่านิสิตชั้นปีที่ 4 ใช้กลวิธีแสดง จนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสได้มากกว่านิสิตชั้นปีที่ 1 และพบว่าสถานภาพทางสังคมไม่มีผลต่อการแสดงวัจนกรรมของนิสิตทั้ง 2 ชั้นปี นอกจากนี้ยังพบว่า นิสิตชั้นปีที่ 4 ใช้คำที่ใช้ขอโทษที่ปรากฏในประโยควัจนกรรมการขอโทษในภาษาฝรั่งเศสได้มากกว่านิสิตชั้นปีที่ 1
The present research aimed to study 1) Techniques identified speech acts of an apology in french between the first year and the fourth year of french majoring students 2) Frequency Comparison of each techniques which identified speech acts of an apology in french between the first year and the fourth year of french majoring students 3) Techniques identified speech acts of an apology which are variant along social status factors in the first year and the fourth year of french majoring students 4) A comparison of words used to identify an apology that appeared in speech acts sentences of an apology between the first year and the fourth year of french majoring students. The example groups of students are french majoring students in the first year and the fourth year, Faculty of Humanities, Kasetsart University. All data in a research were collected from 20 purposive sampling students. Moreover, a device used in a research is a questionnaire which was created with DCT Pattern which was designed along status factors of groups of people in a society and degrees of impositional situations of an apology. The results of research are as follows: techniques identified speech acts of an apology in french by two academic years students were divided into 5 which are speech acts for apologizing purposes, an intent expression of apology, accepting mistakes, excusation, an offer to repair,and an attempt to pleasure listeners;Moreover; the fourth year students identified more speech acts of an apology in french than the first year students did. Social status did not effect speech acts identified by both academic years students Finally, the fourth year students used more speech acts of an apology in french than the first year students did.
The present research aimed to study 1) Techniques identified speech acts of an apology in french between the first year and the fourth year of french majoring students 2) Frequency Comparison of each techniques which identified speech acts of an apology in french between the first year and the fourth year of french majoring students 3) Techniques identified speech acts of an apology which are variant along social status factors in the first year and the fourth year of french majoring students 4) A comparison of words used to identify an apology that appeared in speech acts sentences of an apology between the first year and the fourth year of french majoring students. The example groups of students are french majoring students in the first year and the fourth year, Faculty of Humanities, Kasetsart University. All data in a research were collected from 20 purposive sampling students. Moreover, a device used in a research is a questionnaire which was created with DCT Pattern which was designed along status factors of groups of people in a society and degrees of impositional situations of an apology. The results of research are as follows: techniques identified speech acts of an apology in french by two academic years students were divided into 5 which are speech acts for apologizing purposes, an intent expression of apology, accepting mistakes, excusation, an offer to repair,and an attempt to pleasure listeners;Moreover; the fourth year students identified more speech acts of an apology in french than the first year students did. Social status did not effect speech acts identified by both academic years students Finally, the fourth year students used more speech acts of an apology in french than the first year students did.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์