Publication: A study of language in public relations advertising during 1996-2000 A.D.
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2004
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
A study of language in public relations advertising during 1996-2000 A.D.
Alternative Title(s)
การศึกษาการใช้ภาษาในโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์ทางนิตยสารระหว่างปีพ.ศ. 2539-2543
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาเรื่อง “การใช้ภาษาในโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์ทางนิตยสาร ระหว่างปี พ.ศ. 2539-2543” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะของโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์และลักษณะการใช้ภาษาในส่วนต่างๆ ของโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์ จากการศึกษาพบว่าหัวเรื่องที่นิยมใช้มากที่สุดในการโฆษณาเพื่อประชาสัมพันธ์คือ บริการสาธารณะ หัวข้อที่นิยมรองลงมาคือ โฆษณาสถาบัน ตามด้วยหัวข้อที่เกี่ยวกับเหตุการณ์พิเศษที่ทางสถาบันจัดขึ้นและหัวข้อด้านเศรษฐกิจ ตามลำดับ นอกจากนี้จากการศึกษาโครงสร้างของโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์พบว่าโครงสร้างประกอบด้วย 5 ส่วนคือ พาดหัว พาดหัวรอง ภาพประกอบ เนื้อเรื่องและสรุปเรื่อง ผลการศึกษาด้านการใช้ภาษาใน 3 โครงสร้างหลักของโฆษณาเพื่อการประชาสัมพันธ์คือ พาดหัว เนื้อเรื่อง และสรุปเรื่องแบ่งเป็น 2 ส่วน ส่วนแรกคือการวิเคราะห์โครงสร้างทางไวยากรณ์ในหัวเรื่องพบลักษณะการใช้ภาษาในทุกระดับตั้งแต่ระดับคำ วลี อนุพากย์ และประโยค โดยอนุพากย์จะเป็นอนุพากย์ไม่อิสระ ส่วนประโยคจะแบ่งออกเป็น 2 ชนิด คือ OSV structure (topicalized structure) และ SOV structure ในส่วนเนื้อเรื่องพบว่ามีการใช้ภาษาในระดับย่อหน้าในการให้รายละเอียดของโฆษณาและสุดท้ายคือสรุปเรื่องพบว่ามีการใช้ภาษาในระดับวลีและประโยคเพื่อทำหน้าที่ในการสื่อความหมาย สำหรับส่วนที่สอง มีการใช้กลวิธีทางภาษาในการดึงดูดความสนใจผู้อ่านโดยมีการใช้กลวิธีต่างๆ ได้แก่ การใช้คำสัมผัสพบว่ามีการใช้สัมผัสทั้ง 2 ชนิด คือสัมผัสสระและสัมผัสพยัญชนะ การซ้ำรูปคำมี 2 ชนิด คือการซ้ำคำทันทีและการซ้ำคำที่คั่นด้วยคำ กลวิธีเหล่านี้ทำให้ภาษาโฆษณาน่าสนใจและจดจำง่ายดึงดูดใจผู้อ่าน
The purpose of this study is to investigate the characteristics of public relations advertising and the language in public relations advertising. During the study of the characteristics of public relations advertising, themes have been discussed first. The most popular theme is public service, whereas an institution theme is second. A special events theme occurs third and an economy theme occurs the least. In addition, the structure of public relations advertising is composed of five components: Headline, Subheadline, Illustration, Body copy, and Ending. Regarding the grammatical structure, there are three main components of advertising: Headline, Body copy, and Ending. A headline can be formed by a word, phrase, clause, or sentence. The clauses found in headlines are only dependent clauses. The sentences are classified into two types: OSV structure (object subject verb=topicalized structure) and SOV structure (subject object verb). The Body copy consists of a paragraph. Ending is realized by phrases and sentences. As for rhetorical devices, the strategies used are rhyme, alliteration, and repetition. The grammatical forms and rhetorical devices are used to convey a persuasive meaning in order to call attention from the readers.
The purpose of this study is to investigate the characteristics of public relations advertising and the language in public relations advertising. During the study of the characteristics of public relations advertising, themes have been discussed first. The most popular theme is public service, whereas an institution theme is second. A special events theme occurs third and an economy theme occurs the least. In addition, the structure of public relations advertising is composed of five components: Headline, Subheadline, Illustration, Body copy, and Ending. Regarding the grammatical structure, there are three main components of advertising: Headline, Body copy, and Ending. A headline can be formed by a word, phrase, clause, or sentence. The clauses found in headlines are only dependent clauses. The sentences are classified into two types: OSV structure (object subject verb=topicalized structure) and SOV structure (subject object verb). The Body copy consists of a paragraph. Ending is realized by phrases and sentences. As for rhetorical devices, the strategies used are rhyme, alliteration, and repetition. The grammatical forms and rhetorical devices are used to convey a persuasive meaning in order to call attention from the readers.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล