Publication: การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยธนบุรี
Journal of Humanities and Social Sciences Thonburi University
Journal of Humanities and Social Sciences Thonburi University
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
90
End Page
99
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
FACTORS CONTRIBUTING TO LEARNING BEHAVIORS OF CHINESE LANGUAGE OF MAHIDOL UNIVERSITY STUDENTS
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา 2) เพื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา เมื่อจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล 3) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียน วิชาภาษาจีน ของคณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล ในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2560 รวมทั้งหมด 163 คน ข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึกจากผู้เชี่ยวชาญ โดยมีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง จำนวน 5 คน และนักศึกษาที่เรียนวิชาภาษาจีน จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์เชิงลึก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที แบบอิสระต่อกัน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอนและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) การวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับการศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา มีพฤติกรรมการเรียน 10 ด้านอยู่ในระดับมาก 2) พฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา เมื่อจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล ไม่แตกต่างกัน 3) การวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับการศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา พบว่า การสนับสนุนทางสังคม (X1) เป็นตัวแปรที่มีประสิทธิภาพในการทำนายพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนของนักศึกษา โดยการสนับสนุนทางสังคม (X1) ได้รับคัดเลือกเข้าสมการเป็นลำดับที่ 1 สามารถทำนายพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีนได้ร้อยละ 24.7 โดยมีค่า t-test เท่ากับ 3.815 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การจัดการเรียนการสอน (X2) เป็นตัวแปรที่ได้รับคัดเลือกเข้าสมการเป็นลำดับที่ 2 สามารถทำนายพฤติกรรมการเรียนวิชาภาษาจีน ได้เพิ่มขึ้น ร้อยละ 3.6 โดยมีค่า t-test เท่ากับ 2.840 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และสามารถเขียนเป็นสมการการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ในรูปคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐานได้ ดังนี้ ในรูปคะแนนดิบ = 1.613 + 0.308(X1) +0.158(X2) ในรูปคะแนนมาตรฐาน = 0.335 Z(x1) +0.250 Z(x2)
The purposes of this research were 1) to study the levels of learning behaviors of students in Chinese subject 2) to compare learning behaviors of students in Chinese subject classified by personal factors 3) to study the factors affecting learning behaviors of students in Chinese subject. The samples were 163 students who enrolled in Chinese at Faculty of Liberal Arts, Mahidol University in semester 1/2017. The data was collected by purposive sampling from 5 experts’ in-depth interviews and 10 students who enrolled in Chinese. The research instruments were a questionnaire and an in-depth interview. The statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, independent T-test, one-way ANOVA, stepwise multiple regression analysis, and content analysis. The research outcomes showed that 1. The data analysis about the study of factors affecting Chinese language learning behaviors of students found that students’ learning behaviors in 10 fields were at a high level. 2. There was no statistically significant difference at the 0.05 level in learning behaviors of students in Chinese subject classified by personal factors. 3. The data analysis about the study of factors affecting Chinese language learning behaviors of students found that social supporting (X1)is an effective factor for predicting Chinese language learning behaviors of students. Social supporting (X1) was selected as the first factor in an equation. It can predict Chinese learning behaviors at 24.7 percentage and t-test was at 3.815, which were statistically significant at 0.05 level. Classroom management (X2) was selected as the second factor in the equation. It can increasingly predict Chinese learning behaviors at 3.6 percentage and t-test was at 2.840, which were statistically significant at 0.05level. It can be written in multiple regression analysis in form of raw score and standard score as followed: In Raw score = 1.613 + 0.308(X1) +0.158(X2) In Standard score = 0.335 Z(x1) +0.250 Z(x2)
The purposes of this research were 1) to study the levels of learning behaviors of students in Chinese subject 2) to compare learning behaviors of students in Chinese subject classified by personal factors 3) to study the factors affecting learning behaviors of students in Chinese subject. The samples were 163 students who enrolled in Chinese at Faculty of Liberal Arts, Mahidol University in semester 1/2017. The data was collected by purposive sampling from 5 experts’ in-depth interviews and 10 students who enrolled in Chinese. The research instruments were a questionnaire and an in-depth interview. The statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, independent T-test, one-way ANOVA, stepwise multiple regression analysis, and content analysis. The research outcomes showed that 1. The data analysis about the study of factors affecting Chinese language learning behaviors of students found that students’ learning behaviors in 10 fields were at a high level. 2. There was no statistically significant difference at the 0.05 level in learning behaviors of students in Chinese subject classified by personal factors. 3. The data analysis about the study of factors affecting Chinese language learning behaviors of students found that social supporting (X1)is an effective factor for predicting Chinese language learning behaviors of students. Social supporting (X1) was selected as the first factor in an equation. It can predict Chinese learning behaviors at 24.7 percentage and t-test was at 3.815, which were statistically significant at 0.05 level. Classroom management (X2) was selected as the second factor in the equation. It can increasingly predict Chinese learning behaviors at 3.6 percentage and t-test was at 2.840, which were statistically significant at 0.05level. It can be written in multiple regression analysis in form of raw score and standard score as followed: In Raw score = 1.613 + 0.308(X1) +0.158(X2) In Standard score = 0.335 Z(x1) +0.250 Z(x2)