Publication: การพัฒนาความสามารถในการอ่านวิเคราะห์และจิตสำนึกรักท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้แนวคิดละครสร้างสรรค์ร่วมกับนิทานพื้นบ้าน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-2023
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารครุศาสตร์
Journal of Education Studies
Journal of Education Studies
Volume
50
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
13
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาความสามารถในการอ่านวิเคราะห์และจิตสำนึกรักท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้แนวคิดละครสร้างสรรค์ร่วมกับนิทานพื้นบ้าน
Alternative Title(s)
The Development of Analytical Reading Abilities and Local Consciousness of the Matthayomsuksa 5 Students by Using the Creative Drama Approach with Folktales
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ระหว่างก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดละครสร้างสรรค์ร่วมกับนิทานพื้นบ้าน 2) เปรียบเทียบจิตสำนึกรักท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ระหว่างก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดละครสร้างสรรค์ร่วมกับนิทานพื้นบ้าน ตัวอย่างการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 34 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยโดยใช้แนวคิดละครสร้างสรรค์ร่วมกับนิทานพื้นบ้าน แบบวัดความสามารถในการอ่านวิเคราะห์ และแบบวัดจิตสำนึกรักท้องถิ่น วิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย (M) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ของคะแนนความสามารถในการอ่านวิเคราะห์และคะแนนจิตสำนึกท้องถิ่น เพื่อทดสอบความแตกต่างระหว่างก่อนและหลังทดลองโดยทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า คะแนนความสามารถในการอ่านวิเคราะห์และคะแนนจิตสำนึกรักท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังทดลองสูงขึ้นก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this research is to 1) compare analytical reading ability of the Matthayomsuksa 5 students before and after using creative drama approach with folktales 2) compare students’ local consciousness before and after using the creative drama approach with folktales. The sample had 34 in Matthayomsuksa 5 students. The research instruments consisted of lesson plans, tests of analytical reading ability, and tests of local consciousness. The data was analyzed by the Mean (M) and the standard deviation (SD) of analytical reading ability and local consciousness scores to find the differences of the value before and after the test. The results were as follows: 1) The analytical reading ability of the Matthayomsuksa 5 students after the tests were significantly higher than before using the creative drama approach with folktales at the 0.5 level of significance. 2) The local consciousness scores of the Matthayomsuksa 5 students after the tests were significantly higher than before using the creative drama approach with folktales at the 0.5 level of significance.
The purpose of this research is to 1) compare analytical reading ability of the Matthayomsuksa 5 students before and after using creative drama approach with folktales 2) compare students’ local consciousness before and after using the creative drama approach with folktales. The sample had 34 in Matthayomsuksa 5 students. The research instruments consisted of lesson plans, tests of analytical reading ability, and tests of local consciousness. The data was analyzed by the Mean (M) and the standard deviation (SD) of analytical reading ability and local consciousness scores to find the differences of the value before and after the test. The results were as follows: 1) The analytical reading ability of the Matthayomsuksa 5 students after the tests were significantly higher than before using the creative drama approach with folktales at the 0.5 level of significance. 2) The local consciousness scores of the Matthayomsuksa 5 students after the tests were significantly higher than before using the creative drama approach with folktales at the 0.5 level of significance.